Τελευταία υπάρχει ένα επιχείρημα από "ανθρώπους" που απεχθάνονται τους παραολυμπιακούς αγώνες. Συγκεκριμένα, υποστηρίζουν ότι οι παραολυμπιακοί αγώνες δεν θα έπρεπε να υπάρχουν, επειδή έχουν μπροστά το αχώριστο μόριο παρά-, όπως η λέξη παράνομο και έτσι σημαίνει ότι είναι έξω από το νόμιμο πλαίσιο.
Επειδή χειρότερο από την αμάθεια είναι η ημιμάθεια, σκέφτηκα να γράψω αυτό το άρθρο, όχι γιατί οι παραολυμπιακοί αγώνες και οι πανάξιοι παραολυμπιονίκες μας έχουν ανάγκη την υποστήριξή μου, αλλά γιατί υπάρχει κόσμος εκεί έξω που παρασύρεται από αυτόν τον συλλογισμό και τον θεωρεί ορθό.
Λοιπόν, για όσους πιστεύεται ότι αυτό είναι σωστό, πρέπει να επιστρέψετε επειγόντως στα θρανία και να παρακολουθήσετε ξανά τα μαθήματα, τουλάχιστον από τη Β' Γυμνασίου. Στην Ενότητα 1 της Νεοελληνικής Γλώσσας Β' Γυμνασίου υπάρχει η θεωρία για τα αχώριστα μόρια (ελλιπέστατη, γι' αυτό κι αυτά τα κρούσματα ημιμάθειας...).
Ας αναλύσουμε το αχώριστο μόριο παρά:
Παρα-: δηλώνει α) κατάσταση ή δραστηριότητα που αναπτύσσεται παράλληλα και έξω από τα νόμιμα όρια (παραπαιδεία) ή παρουσιάζει απόκλιση από το συνηθισμένο (παράνομος) ή απόκλιση από το ορθό (παράνοια), β) κοντά, δίπλα, πλησίον (παραθαλάσσιο), γ) παραβολή, σύγκριση μιας ομοιότητας ή συναγωνισμό (παρόμοιος), δ) αντικατάσταση ή υποκατάσταση (παραμάνα), ε) μεταβολή ή αλλοίωση (παραποιώ), στ) αφαίρεση, στέρηση, απομάκρυνση ή αποφυγή (παρακάμπτω), ζ) υπερβολή (παραδιαβάζω) και η) έμφαση (παραέχει).
Όπως, καταλαβαίνετε ημιμαθείς γνώστες της ελληνικής που τη χρησιμοποιείτε όπως και όποτε θέλετε, το αχώριστο μόριο παρά δε σημαίνει μόνο κατάσταση έξω από το νόμιμο, αλλά έχει πολλές ακόμα ερμηνείες. Οι παραολυμπιακοί αγώνες δεν σημαίνουν παράνομοι ολυμπιακοί αγώνες, αλλά αγώνες που είναι παρόμοιοι με τους ολυμπιακούς!
Για το e-didaskalia.blogspot.gr
Αποστόλης Ζυμβραγάκης
Φιλόλογος
Περισσότερα φιλολογικά θέματα εδώ.