ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
-από το πρώτο γράμμα π.χ. διαβάζουν πολύ αντί πάρε,
-την πρώτη ή μια αναγνωρίσιμη συλλαβή π.χ. διαβάζουν παίζω αντί παιδί,
-την παραγωγική κατάληξη, την ορθογραφική ή από την οπτική τους ομοιότητα, (διαβάζουν έμπορος αντί εμπόριο, χελιδόνια αντί χελωνάκια, μαντήλι αντί καντήλι).
Ενδεικτικές στρατηγικές για την ανάγνωση:
-Βρες λέξεις που αρχίζουν από το γράμμα – κ -(ή οποιοδήποτε άλλο)
-Βρες λέξεις που αρχίζουν από τη συλλαβή – με -(ή άλλη)
-Βρες λέξεις που έχουν μέσα το γράμμα – π -(ή οποιοδήποτε άλλο)
-Βρες λέξεις που να περιέχουν τα γράμματα – κ -και – μ - π.χ. καλάμι, μαλακό.
-Βρες λέξεις που να περιέχουν το σύμπλεγμα – βρ -(ή άλλο) (Το παιδί προσπαθεί να απομονώσει νοερά το πρώτο γράμμα της συλλαβής, το σύμφωνο, και, χωρίς να σταματήσει να το προφέρει, να «κολλάει» το διπλανό φθόγγο, το φωνήεν, όσο πιο γρήγορα μπορεί) και αντίστροφα -απ – επ – ηπ –ιπ – οπ – υπ – ωπ Πίνω γάλα κάθε μέρα
Πίνω γάλα κάθε μέρα
Πίνω γάλα κάθε μέρα - διαφέρουν στο πρώτο γράμμα π.χ. δέμα – θέμα, πόδι – ρόδι ψάρι – ζάρι
-περιέχουν τους ίδιους φθόγγους με διαφορετική διάταξη π.χ. χάρη – αρχή, πίτσα – πίστα, καράβια – αραβικά
- σχηματίζονται με αντιμετάθεση συλλαβών π.χ. ζάρι – ρίζα, παπί – πάπια, λάμπα – μπάλα
-διαφέρουν μόνο στον τονισμό π.χ. άλλα – αλλά, πόδια – ποδιά, μόνος – μονός,γέρος - γερός
-διαφέρουν στη γραφή αλλά ακούγονται ακριβώς ίδιες π.χ. βάζο – βάζω πάλι – πάλη
Το βιβλίο της κας Φλωράτου “Μαθησιακές δυσκολίες και όχι τεμπελιά” περιέχει αρκετά τέτοια προγραμματάκια.
Προφέρω κ-ό-τ-α και το παιδί πρέπει να αντιληφθεί τη λέξη και να πει κότα
-από το πρώτο γράμμα π.χ. διαβάζουν πολύ αντί πάρε,
-την πρώτη ή μια αναγνωρίσιμη συλλαβή π.χ. διαβάζουν παίζω αντί παιδί,
-την παραγωγική κατάληξη, την ορθογραφική ή από την οπτική τους ομοιότητα, (διαβάζουν έμπορος αντί εμπόριο, χελιδόνια αντί χελωνάκια, μαντήλι αντί καντήλι).
Ενδεικτικές στρατηγικές για την ανάγνωση:
-Βρες λέξεις που αρχίζουν από το γράμμα – κ -(ή οποιοδήποτε άλλο)
-Βρες λέξεις που αρχίζουν από τη συλλαβή – με -(ή άλλη)
-Βρες λέξεις που έχουν μέσα το γράμμα – π -(ή οποιοδήποτε άλλο)
-Βρες λέξεις που να περιέχουν τα γράμματα – κ -και – μ - π.χ. καλάμι, μαλακό.
-Βρες λέξεις που να περιέχουν το σύμπλεγμα – βρ -(ή άλλο) (Το παιδί προσπαθεί να απομονώσει νοερά το πρώτο γράμμα της συλλαβής, το σύμφωνο, και, χωρίς να σταματήσει να το προφέρει, να «κολλάει» το διπλανό φθόγγο, το φωνήεν, όσο πιο γρήγορα μπορεί) και αντίστροφα -απ – επ – ηπ –ιπ – οπ – υπ – ωπ Πίνω γάλα κάθε μέρα
Πίνω γάλα κάθε μέρα
Πίνω γάλα κάθε μέρα - διαφέρουν στο πρώτο γράμμα π.χ. δέμα – θέμα, πόδι – ρόδι ψάρι – ζάρι
-περιέχουν τους ίδιους φθόγγους με διαφορετική διάταξη π.χ. χάρη – αρχή, πίτσα – πίστα, καράβια – αραβικά
- σχηματίζονται με αντιμετάθεση συλλαβών π.χ. ζάρι – ρίζα, παπί – πάπια, λάμπα – μπάλα
-διαφέρουν μόνο στον τονισμό π.χ. άλλα – αλλά, πόδια – ποδιά, μόνος – μονός,γέρος - γερός
-διαφέρουν στη γραφή αλλά ακούγονται ακριβώς ίδιες π.χ. βάζο – βάζω πάλι – πάλη
Το βιβλίο της κας Φλωράτου “Μαθησιακές δυσκολίες και όχι τεμπελιά” περιέχει αρκετά τέτοια προγραμματάκια.
Προφέρω κ-ό-τ-α και το παιδί πρέπει να αντιληφθεί τη λέξη και να πει κότα
Επειδή δεν υπάρχει ταινία που να αφορά αποκλειστικά στη δυσαναγνωσία, αποφασίσαμε να σας δείξουμε κάτι που να έχει ενδιαφέρον και να άπταται του αντικειμένου που πραγματεύεται το άρθρο μας.
Σύμφωνα με μια επιστημονική έρευνα του πανεπιστημίου του Κέμπριτζ μπορούμε εύκολα να διαβάσουμε μια αναγραμματισμένη ή ανορθόγραφη λέξη, αρκεί το πρώτο και το τελευταίο της γράμμα να είναι στη σωστή σειρά. Αυτό συμβαίνει γιατί ο ανθρώπινος εγκέφαλος αναγνωρίζει τις λέξεις συνολικά, ως εικόνες, και όχι κάθε γράμμα ξεχωριστά. Τα υπόλοιπα γράμματα, εκτός του πρώτου και του τελευταίου, μπορεί να είναι σε τυχαία σειρά, ανακατεμένα. Παρόλα αυτά διαβάζουμε χωρίς κανένα πρόβλημα. Δοκιμάστε και εσείς στο ακόλουθο παράδειγμα:
Διάβασε το γρήγορα! Μπορείς!
Σνφμύωα με μια έυρενα στο Πιοηναπιμετο του Κμτρπιαίζ, δεν πεαίζι ρλόο με τι σριεά ενίαι τοθοπεμετενα τα γταμάμρα σε μια λξέη, αεκρί το πώτρο και το ταελείτυο γάμρμα να ενίαι στη στωσή θσέη. Τα υλοπιόπα μροπούν να ενίαι σε τχίυεας θίέεσς και μροπετίε να δαβαιάεστε τις λιεξές χρωίς πλβημόρα. Ατυό γνίταει γαιτί ο απρώνθονις εκέγλφοας δεν δαεβζιάι γάμρμα γάμρμα κθάε λξέη αλλά τη λξέη σαν σνύλοο.
Ατίπτσυεο, ε;
Σνφμύωα με μια έυρενα στο Πιοηναπιμετο του Κμτρπιαίζ, δεν πεαίζι ρλόο με τι σριεά ενίαι τοθοπεμετενα τα γταμάμρα σε μια λξέη, αεκρί το πώτρο και το ταελείτυο γάμρμα να ενίαι στη στωσή θσέη. Τα υλοπιόπα μροπούν να ενίαι σε τχίυεας θίέεσς και μροπετίε να δαβαιάεστε τις λιεξές χρωίς πλβημόρα. Ατυό γνίταει γαιτί ο απρώνθονις εκέγλφοας δεν δαεβζιάι γάμρμα γάμρμα κθάε λξέη αλλά τη λξέη σαν σνύλοο.
Ατίπτσυεο, ε;
Περισσότερες συμβουλές εδώ.