Μελετάω εύκολα, ευχάριστα και αποτελεσματικά είναι ο καλύτερος συνδυασμός για μια εποικοδομητική μελέτη χωρίς πολύωρες και εξαντλητικές ώρες πάνω από ένα βιβλίο. Τι μπορείς να κάνεις για να το πετύχεις;
Η Ψυχολόγος- Σύμβουλος Μελέτης, Ιφιγένεια Λαμπροπούλου προτείνει:
Οι παρακάτω τεχνικές έχουν ως βάση την σωστή οργάνωση του χρόνου αλλά και του εκπαιδευτικού υλικού που καλείται ένας μαθητής να διαβάζει καθημερινά:
1. Πρωτίστως πρέπει οι γονείς να έχετε ρεαλιστικές προσδοκίες για το παιδί σας.
1. Πρωτίστως πρέπει οι γονείς να έχετε ρεαλιστικές προσδοκίες για το παιδί σας.
2. Να υπάρχει συγκεκριμένο πρόγραμμα της ώρας έναρξης και λήξης της μελέτης των μαθημάτων με ακρίβεια και όχι με εναλλαγές και στρατηγικές καθυστέρησης και συγκεκριμένη ώρα έναρξης και λήξης των επιμέρους μαθημάτων
3. Ξεκινώντας το καθημερινό διάβασμα πρέπει ανά 30 λεπτά (εάν είναι παιδί δημοτικού), ανά 45 λεπτά με 1 ώρα (εάν το παιδί είναι γυμνασίου ή λυκείου) σταθερής δουλειάς να γίνεται ένα διάλειμμα 10 λεπτών. Δηλαδή τεμαχίζουμε τον χρόνο σε περιόδους μελέτης.
4. Το υλικό πρέπει να είναι οργανωμένο συνοδευόμενο από σημειώσεις ώστε να ενισχύεται η αποτελεσματικότητα της μακροπρόθεσμης μνήμης.
5. Οι σταδιακές επαναλήψεις κατά τη διάρκεια της χρονιάς οδηγούν στην ουσιαστική αφομοίωση όλους του μαθήματος.
6. Όταν ο μαθητής κάνει την 1η ανάγνωση πρέπει να υπογραμμίζει ώστε να κατανοεί το νόημα και να επισημαίνει τα βασικότερα στοιχεία. Κατά τη 2η ανάγνωση γίνονται σημειώσεις στο βιβλίο για να εντοπίσει τις κεντρικές ιδέες. Καλό θα ήταν για κάθε μάθημα να υπάρχει και το αντίστοιχο τετράδιο μελέτης που θα γράφει σημειώσεις.
7. Το κάθε μάθημα μπορεί να διαβαστεί με πολλούς τρόπους που να το μετατρέπουν από αγγαρεία σε ευχάριστο παιχνίδι.
α) Οι κάρτες με σημειώσεις, συνοπτικοί πίνακες όπου είναι τακτοποιημένες οι πληροφορίες σε τομείς είναι ωραία παιχνίδια μελέτης για μαθήματα όπως τα θρησκευτικά, η ιστορία, η γεωγραφία κτλ
β) Η χαρτογράφηση είναι μία τεχνική όπου ξεκινώντας από το βασικό θέμα δημιουργείται μία επέκταση-άνοιγμα με δευτερεύουσες και τριτεύουσες πληροφορίες
γ) Στη μέθοδο της ιεραρχίας λειτουργεί η πυραμίδα. Στην κορυφή είναι η βασική κατηγορία και κατεβαίνοντας την πυραμίδα προχωράμε σε υποκατηγορίες. Είναι πολύ βοηθητική για μαθήματα όπως η χημεία, η φυσική, η γεωμετρία, τα μαθηματικά, η βιολογία.
δ) Η μέθοδος της μνημονικής βοηθάει στο να θυμάται ο μαθητής δύσκολες λέξεις και ονόματα. Στο σύστημα αυτό συσχετίζει π.χ. ένα όνομα με μία λέξη, για παράδειγμα το όνομα Αδαμάντιος Κοραής .μοιάζει το Αδαμάντιος με διαμάντι και το επίθετο Κοραής μοιάζει με κοράκι.
ε) Στην ομοιοκαταληξία αρκεί να βρει εύκολες λέξεις που αν τις πει ο μαθητής θα του φέρουν στο νου μια δύσκολη, π.χ. Λονδίνο=κομοδίνο
στ) Η μέθοδος της ακροστιχίδας χρησιμεύει πολύ για να μάθει ο μαθητής αρχικά ονομάτων ή ονομασιών. Το πρώτο γράμμα κάθε λέξης τοποθετώντας τες τη μία κάτω από την άλλη σχηματίζουν μία λεξούλα απλή.
Φυσικά, όλες αυτές οι τεχνικές μελέτης συντελούν στο 70% στην καλή απόδοση. Παράγοντες όπως το άγχος, η χαμηλή αυτοεκτίμηση, οι ώρες που διαβάζει ένα παιδί (εάν γίνεται το βράδυ το διάβασμα κτλ) μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά στην χαμηλή απόδοση παρά την οργάνωση.
Περισσότερες συμβουλές εδώ.