Η δεξιότητα της Οπτικής διαφοροποίησης εμφανίζεται μειωμένη σε παιδιά με δυσλεξία!
Οι ασκήσεις που εκπαιδεύουν τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες να διακρίνουν τις διαφοροποιήσεις σε επίπεδο λέξης συμβάλλουν σημαντικά στην ενίσχυση του μηχανισμού της ανάγνωσης. Καθώς το δυσλεξικό παιδί βελτιώνεται στη Φωνημική επίγνωση και Οπτική διάκριση των λέξεων δηλ. στην ικανότητα να αντιστοιχίσει τη φωνημική ταυτότητα της λέξης /δάσκαλος/ με τη σωστή της γραφημική αναπαράσταση πχ. /δάσκαλος/ αντί για
/δάκσαλος/ μειώνονται κατά πολύ τα αναγνωστικά λάθη, τα κομπιάσματα και οι συλλαβισμοί.
Η εκτυπώσιμη άσκηση: "Βάλε το ποτήρι στη θέση του"! είναι άλλη μια άσκηση Οπτικής διάκρισης που συνδυάζει και την Κιναίσθηση στην εφαρμογή της!
Απλή αλλά πολύ δημιουργική και αποτελεσματική στην εφαρμογή της είναι η άσκηση: "Κάνε την εικόνα, λέξη"! Βασίζεται στο να μπορέσει το παιδί με δυσλεξία να αντιστοιχίσει την εικόνα μέσα σε μια πρόταση με τη σωστή λέξη!
Υλικά: χαρτάκια, μαρκαδόρος, εικόνες ή αντικείμενα
Άσκηση: Ξεκινάμε δημιουργώντας προτάσεις, γράφοντας τις λέξεις σε χαρτάκια. Μια λέξη από τη πρόταση επιλέγουμε να την δείξουμε μόνο σε εικόνα. Αυτή είναι που θα αντικαταστήσει το παιδί με τη σωστή λέξη αργότερα.
Φτιάχνουμε τη πρόταση & αντικαθιστούμε με εικόνα! |
Γράφουμε τις 6 παραλλαγές της λέξης με 1 σωστή! |
▸Τοποθετούμε την άσκηση μπροστά στο παιδί και εξηγούμε τι πρέπει να κάνει. Το παιδί διαβάζει ολόκληρη την πρόταση και καταλαβαίνει ποια λέξη ζητάμε.
Η άσκηση είναι πλέον μπροστά στο παιδί! |
▸Ο σκοπός είναι το παιδί να επιλέξει τη σωστή γραφημική αναπαράσταση της λέξης. Εδώ πρέπει να αναζητήσει και να αντικαταστήσει τη λέξη /δάσκαλος/. Το παιδί διαβάζει, επιλέγει και αντικαθιστά!
Αντικαθιστά την εικόνα με τη σωστή λέξη! |
❝Φτιάξτε πολλές προτάσεις με αυτον τον τρόπο και το παιδί με δυσλεξία θα εξασκηθεί στην Οπτική διάκριση παίζοντας!❞
Άσπα Μητρακάκη