Το παιδί με δυσλεξία δυσκολεύεται ήδη από την πρόταση!
Το σωστό "χτίσιμο" της πρότασης είναι το κλειδί της επιτυχίας για κείμενα ολοκληρωμένα και μεστά. Ξεκινάμε από τη μικρή μονάδα της πρότασης, την εμπλουτίζουμε, μαθαίνουμε να την μεγαλώνουμε και έτσι η μετάβαση στη παραγωγή αυθόρμητου γραπτού λόγου γίνεται πολύ πιο αποτελεσματικά!
Η άσκηση: "Τα δαχτυλίδια της πρότασης" είναι μια Κιναισθητική άσκηση που μαθαίνει το δυσλεξικό παιδί να συνθέτει σιγά, σιγά προτάσεις. Η αρχή γίνεται από μια απλή πρόταση την οποία γεμίζουμε με νέους όρους για να μεταμορφωθεί σταδιακά με πιο ενδιαφέρον και ζωντανό νόημα.
Υλικά: χρωματιστά χαρτιά, μαύρο μαρκαδόρο, σελοτέιπ
Αρχίζουμε με το να κόψουμε λωρίδες από τα χρωματιστά χαρτιά. Σε τρεις ξεχωριστές λωρίδες γράφουμε, στο κέντρο τους Υποκείμενο, Ρήμα, Αντικείμενο ώστε μαζί να σχηματίζουν μια απλή πρόταση.
Υποκείμενο, Ρήμα, Αντικείμενο! |
Στην άκρη κάθε λωρίδας βάζουμε από ένα κομμάτι σελοτέιπ. Κολλάμε τις δυο άκρες για να σχηματιστεί κύλινδρος.
Έτσι φτιάχνουμε το δαχτυλίδι! |
Το παιδί πρέπει να ενώσει όλα "τα δαχτυλίδια" έτσι ώστε να συνθέσει αυτήν την απλή πρόταση. Πρώτα Υποκείμενο στη μέση το Ρήμα και τέλος το Αντικείμενο πχ. Το παιδί πίνει γάλα.
Περνάμε τα δαχτυλίδια και σχηματίζεται η πρόταση! |
Αφού γίνει αυτό το πρώτο στάδιο με πολλές τέτοιες προτάσεις συνεχίζουμε με το επόμενο βήμα που είναι να "γεμίσουμε" την πρόταση. Για παράδειγμα στην εικόνα προστέθηκε ένα τροπικό Επίρρημα και η πρόταση έγινε ➜ Το παιδί πίνει γάλα γρήγορα.
Γεμίζουμε την πρόταση! |
Πρόσθετοι όροι για να γεμίσουμε την πρόταση:
- Επίθετα
- Επιρρήματα
- Σύνδεσμοι
- Μετοχές
❝Πες μου και θα ξεχάσω.Δείξε μου και ίσως να θυμάμαι.Κάνε με να το βιώσω και θα το καταλάβω.❞
~Κινέζικη παροιμία
Άσπα Μητρακάκη