Όλα τα παιδιά αλλά κυρίως τα παιδιά με ιδιαιτερότητες, πολύ συχνά χρειάζονται διαλείμματα κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας, ώστε να καταφέρουν να παραμείνουν συγκεντρωμένα ή να ηρεμήσουν, ώστε να καταφέρουν να καθίσουν και να παρακολουθήσουν, αλλά πολύ παραπάνω να συμμετέχουν στο μάθημα. Το περιβάλλον μιας τάξης μπορεί να εμπεριέχει πολλές δυσκολίες, τις οποίες χρειάζεται να ξεπεράσει ένας μαθητής ώστε να παραμείνει σε αυτό και να αλληλεπιδράσει.
Η εργοθεραπεύτρια Αικατερίνη Μπουρνάκα σημειώνει μερικούς τρόπους, με τους οποίους μπορείτε να ενεργοποιήσετε, να ηρεμήσετε ή να βοηθήσετε ένα παιδί να οργανωθεί τόσο στο σχολικό περιβάλλον όσο και στο σπίτι.
Δραστηριότητες που ενισχύουν την οργάνωση:
Βαριά εργασία (παρέχει εισροή στους μύες και τις αρθρώσεις, ενώ παράλληλα προκαλεί κούραση)
Πίεση με τα χέρια ή τις πατούσες στον τοίχο
Πηδηματάκια σε τραμπολίνο
Περπάτημα με τα χέρια (ο ενήλικας κρατά τα πόδια του παιδιού)
Διαδρομές σε τούνελ
Διαδρομές με εμπόδια
Ανέβασμα/κατέβασμα σκάλας
Αντί καρέκλας, κάθισμα σε μπάλα γυμναστικής κατα τη διάρκεια του μαθήματος
Χρήση ιμάντων αντίστασης
Πατίνι με τη χρήση της κοιλιάς αντί των ποδιών
Πίεση με τα χέρια ή τις πατούσες στον τοίχο
Πηδηματάκια σε τραμπολίνο
Περπάτημα με τα χέρια (ο ενήλικας κρατά τα πόδια του παιδιού)
Διαδρομές σε τούνελ
Διαδρομές με εμπόδια
Ανέβασμα/κατέβασμα σκάλας
Αντί καρέκλας, κάθισμα σε μπάλα γυμναστικής κατα τη διάρκεια του μαθήματος
Χρήση ιμάντων αντίστασης
Πατίνι με τη χρήση της κοιλιάς αντί των ποδιών
Δραστηριότητες ενεργοποίησης:
Οι δραστηριότητες αυτές είναι πολύ καλό να χρησιμοποιηθούν σε παιδιά που φαίνονται πολύ ήσυχα, παθητικά και ληθαργικά, ειδικά μετά απο πολύ καθιστική εργασία.
Αναπηδήσεις σε θεραπευτική μπάλα
Άκουσμα μουσικής με δυνατό ρυθμό
Εν τω βάθει πίεση στους ώμους, την πλάτη ή τα πόδια του παιδιού
Κούνια
Πηδηματάκια σε τραμπολίνο
Βόλτα σε εξωτερικό περιβάλλον
Εργασία που εμπεριέχει το σήκωμα βαρέων αντικειμένων (μετακίνηση βιβλίων κ.ά.)
Με τα δύο δάκτυλα πιέστε ταυτόχρονα και τις δύο πλευρές της πλάτης του παιδιού 3-5 φορές
Περιστροφές του παιδιού σε κάποιο παιχνίδι ή κούνια (όχι πάνω απο δέκα επαναλήψεις τη φορά - όχι σε παιδιά με ιστορικό καρδιακών προβλημάτων ή επιληπτικών κρίσεων)
Τρέξιμο, διαδρομές με εμπόδια
Άκουσμα μουσικής με δυνατό ρυθμό
Εν τω βάθει πίεση στους ώμους, την πλάτη ή τα πόδια του παιδιού
Κούνια
Πηδηματάκια σε τραμπολίνο
Βόλτα σε εξωτερικό περιβάλλον
Εργασία που εμπεριέχει το σήκωμα βαρέων αντικειμένων (μετακίνηση βιβλίων κ.ά.)
Με τα δύο δάκτυλα πιέστε ταυτόχρονα και τις δύο πλευρές της πλάτης του παιδιού 3-5 φορές
Περιστροφές του παιδιού σε κάποιο παιχνίδι ή κούνια (όχι πάνω απο δέκα επαναλήψεις τη φορά - όχι σε παιδιά με ιστορικό καρδιακών προβλημάτων ή επιληπτικών κρίσεων)
Τρέξιμο, διαδρομές με εμπόδια
Μετά από δραστηριότητες ενεργοποίησης, είναι απαραίτητο να κάνετε δραστηριότητες ηρεμίας, αν επιθυμείτε να δουλέψετε ξανά το παιδί σε καθιστή θέση.
Δραστηριότητες ηρεμίας:
Ενώ το παιδί είναι ξαπλωμένο ανάσκελα στο δάπεδο, πιέστε το απαλά με μια μεγάλη μπάλα γυμναστικής σε όλο του το σώμα
Χαμηλώστε τον φωτισμό
Σκεπάστε το παιδί με κάποια βαριά κουβέρτα
Απαλή μουσική σε χαμηλή ένταση
Χρήση σφιχτών ρούχων (π.χ. κάλτσες)
Απαλή ή βαθιά πίεση στα χέρια του παιδιού (αναλόγως τι του αρέσει), π.χ. με ένα φτερό ή μια βούρτσα
Δώστε στο παιδί να ασχοληθεί με τα χέρια του με παιχνίδια και υλικά, όπως η πλαστελίνη, σύρματα πίπας κλπ.
Βαριά εργασία (μετακίνηση επίπλων)
Χαμηλώστε τον φωτισμό
Σκεπάστε το παιδί με κάποια βαριά κουβέρτα
Απαλή μουσική σε χαμηλή ένταση
Χρήση σφιχτών ρούχων (π.χ. κάλτσες)
Απαλή ή βαθιά πίεση στα χέρια του παιδιού (αναλόγως τι του αρέσει), π.χ. με ένα φτερό ή μια βούρτσα
Δώστε στο παιδί να ασχοληθεί με τα χέρια του με παιχνίδια και υλικά, όπως η πλαστελίνη, σύρματα πίπας κλπ.
Βαριά εργασία (μετακίνηση επίπλων)
Σε όλες τις δραστηριότητες είναι απαραίτητο να ελέγχεται η αντίδραση του παιδιού, καθώς και να γνωρίζουμε το ιστορικό του και τις προτιμήσεις του.
Αικατερίνη Μπουρνάκα
Εργοθεραπεύτρια
ergo-therapy.blogspot.gr
Εργοθεραπεύτρια
ergo-therapy.blogspot.gr
Περισσότερα θέματα για γονείς εδώ.