Αυτό το «δεν προσπαθεί αρκετά» των δασκάλων, πρέπει ο γονιός να το εξετάσει. Γιατί δεν διαβάζει; Ιδού ορισμένες κοινές αιτίες αποχής από το σπορ της μελέτης αλλά και μερικές (ταπεινές) προτάσεις διόρθωσής τους.
Εξωγενείς παράγοντες που του αποσπούν την προσοχή
Ακόμη ένα άλλοθι. Το παιδί σας δεν διαβάζει μεν όσο θα έπρεπε, αλλά ίσως δεν φέρει όλη την ευθύνη: το διάβασμα προϋποθέτει συνθήκες συγκέντρωσης. Η πολυπόθητη συγκέντρωση μπορεί να διαταραχτεί με πολλούς τρόπους. Από μικρότερα αδέλφια που παίζουν, δικές σας θορυβώδεις παρέες ή συνήθειες, επισκέψεις συγγενών, δυνατή μουσική και εν γένει, ενδιαφέρουσες ομαδικές δραστηριότητες που υποδεικνύουν στο παιδί ότι η ζωή είναι ωραιότερη όταν δεν διαβάζεις.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε: Περιορίστε τους αποσταθεροποιητικούς παράγοντες. Προσπαθήστε να εξασφαλίσετε συνθήκες ησυχίας και ηρεμίας στο σπίτι όταν τα παιδιά διαβάζουν. Δεν χρειάζεται να επιβάλλετε ένα καθεστώς απόλυτης σιωπής και να γίνετε δυσάρεστοι στα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας. Απλά σιγουρευτείτε ότι, τουλάχιστον στον χώρο του παιδιού, επικρατεί η απαραίτητη ησυχία και κρατήστε όσο μπορείτε μακριά του τους πειρασμούς.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε: Περιορίστε τους αποσταθεροποιητικούς παράγοντες. Προσπαθήστε να εξασφαλίσετε συνθήκες ησυχίας και ηρεμίας στο σπίτι όταν τα παιδιά διαβάζουν. Δεν χρειάζεται να επιβάλλετε ένα καθεστώς απόλυτης σιωπής και να γίνετε δυσάρεστοι στα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας. Απλά σιγουρευτείτε ότι, τουλάχιστον στον χώρο του παιδιού, επικρατεί η απαραίτητη ησυχία και κρατήστε όσο μπορείτε μακριά του τους πειρασμούς.
Φόρτος (εξωσχολικής) εργασίας
Θα έλεγε κανείς ότι οι νέοι γονείς προσπαθούν να εφεύρουν νέα χόμπι για τα παιδιά τους. Αυτή η τάση έχει ως αποτέλεσμα να περιορίζεται εξαιρετικά ο ελεύθερος χρόνος των παιδιών. Κανείς δεν θέλει να δουλεύει συνέχεια, κι έτσι, ο χρόνος μελέτης για το σχολείο εύκολα μετατρέπεται σε χρόνο ξεκούρασης. Ταυτόχρονα, το μεγάλο εύρος εξωσχολικών δραστηριοτήτων, ίσως μειώνει το ενδιαφέρον του παιδιού για το σχολείο και το διάβασμα - το σκάκι, το μπαλέτο και το κολυμβητήριο είναι εκατό φορές πιο διασκεδαστικά από την εξάσκηση στον πολλαπλασιασμό.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε: Σε περίπτωση που έχετε υπερ-φορτώσει το πρόγραμμα των παιδιών με κάθε είδους δραστηριότητες, μία είναι η λύση. Απαλλάξτε το από τα περιττά βάρη. Η καριέρα στη συγχρονισμένη κολύμβηση μπορεί να περιμένει. Φροντίστε να οργανώσετε το εβδομαδιαίο πρόγραμμα έτσι, ώστε να μένει αρκετός χρόνος στο παιδί για διάβασμα και ξεκούραση. Είναι σημαντικό να καταλάβει ότι η δουλειά προηγείται της διασκέδασης, γι΄αυτό είναι καλό η καθημερινή μελέτη να γίνεται τις ώρες που ακολουθούν το σχολείο, όσο το παιδί έχει ακόμα όρεξη και ενέργεια. Διατηρήστε στο πρόγραμμά του τις δραστηριότητες που του προσφέρουν σημαντικά εφόδια ή το χαροποιούν, αλλά προσπαθήστε να τις τοποθετήσετε στις απογευματινές ώρες, όταν το διάβασμα θα έχει τελειώσει.
Εξαλείψτε τις πιθανότητες μαθησιακών δυσκολιών
Ίσως η αγανάκτησή σας να είναι αδικαιολόγητη. Πριν προσπαθήσετε να εφαρμόσετε μια αυστηρότερη τακτική κόντρα στην τεμπελιά του παιδιού, σιγουρευτείτε ότι δεν πρόκειται για τεμπελιά, αλλά για κάποιου τύπου δυσλειτουργία. Μιλήστε με τους καθηγητές ή τους δασκάλους του για να διευκρινίσετε αν η άρνηση του παιδιού να διαβάσει προκύπτει από Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), δυσλεξία ή κάποιο άλλο μαθησιακό πρόβλημα που χρίζει αντιμετώπισης από ειδικούς.
Ενθαρρύνετε τα συχνά διαλείμματα
Ενθαρρύνετε τα συχνά διαλείμματα
Κανένα παιδί δεν μπορεί να μείνει συγκεντρωμένο για περισσότερη από μία ώρα. Αλλά ακόμη κι αν το παιδί σας είναι μια υπερμηχανή διαβάσματος, δεν υπάρχει κανένας λόγος να εξαντλήσει τις αντοχές του. Τα συχνά και σύντομα διαλείμματα, αυξάνουν τον βαθμό συγκέντρωσης του παιδιού και βελτιώνουν τη διάθεσή του. Ακολουθήστε το πρότυπο των σχολείων: ένα δεκάλεπτο διάλειμμα ανά 50 λεπτά διαβάσματος, είναι ιδανικό.
Δώστε του κίνητρα
Ίσως η δυσκολότερη δουλειά που πρέπει να κάνει ένας γονιός, κι ένας εκπαιδευτικός αντίστοιχα, είναι να δώσει την απάντηση στο «γιατί να διαβάσω για το σχολείο; (αφού δε μ’ αρέσει/βαριέμαι/δε μου χρησιμεύουν πουθενά όλα αυτά)». Τα παιδιά συχνά στερούνται κινήτρων και είναι λογικό, αφού δεν αντιλαμβάνονται πού μπορεί να τους φανεί χρήσιμη η επίπονη διαδικασία του (σοβαρού) διαβάσματος. Εξηγήστε του ότι η γνώση είναι δύναμη. Μιλήστε του για όλα τα σημαντικά που μπορεί να του μάθει το σχολείο –από το γιατί γίνονται πόλεμοι, μέχρι το πώς γίνονται τα παιδιά.
Περισσότερες συμβουλές εδώ.