Όταν αποφασίσουμε να εφαρμόσουμε στρατηγικές διδασκαλίας, υπάρχουν συγκεκριμένες αρχές που διέπουν την διδασκαλία μας:
Σκέφτομαι το μέλλον, αρχίζω στο παρόν: θυμόμαστε ότι κάθε αλλαγή
πραγματοποιείται σταδιακά. Επομένως, διδάσκουμε λίγες ή μόνο στρατηγική κάθε φορά.
Λέγε ό,τι λέω και κάνε ό,τι κάνω: Επιδεικνύουμε τις στρατηγικές μάθησης μέσα στη τάξη στη διάρκεια της διδασκαλίας μας, πριν ζητήσουμε από τα παιδιά να τις εφαρμόσουν.
Ελέγχω τις ερωτήσεις μου: Ο τρόπος με τον οποίο θέτουμε τις ερωτήσεις στην τάξη διευκολύνει ή παρεμποδίζει την εκμάθηση των στρατηγικών. Ερωτήσεις που ωθούν τα παιδιά να σκεφτούν πως καταλήγουν σε μία απάντηση, να συγκρίνουν ή να προβλέπουν βοηθούν στην εκμάθηση των στρατηγικών.
Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες εκτός από γνωστικά και κοινωνικά
προβλήματα αντιμετωπίζουν επίσης σοβαρές δυσκολίες στην οργάνωση:
Δεν μπορούν να οργανώσουν σωστά το χρόνο τους.
Δε θυμούνται τι έχουν για εργασία στο σπίτι.
Ξεχνούν τα βιβλία ή τις εργασίες τους.
Παραδίδουν συχνά μισοτελειωμένες εργασίες.
Το επίπεδο των εργασιών τους είναι κατώτερο από τις δυνατότητες τους.
Μερικοί απλοί τρόποι που μπορούμε να ενσωματώσουμε στην διδασκαλία μας και βοηθούν στην αντιμετώπιση των δυσκολιών οργάνωσης των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες είναι:
Πίνακα καθηκόντων: Διδάσκουμε στο παιδί να καταγράφει όλες τις εργασίες που έχει να κάνει για το σπίτι σε ένα συγκεκριμένο τετράδιο και (α) να ελέγχει εάν έχουν ολοκληρωθεί όλες οι εργασίες (β) να ελέγχει εάν έχει πάρει όλες τις εργασίες μαζί του στο σχολείο.
Χρωματική κωδικοποίηση: Διδάσκουμε στα παιδιά να σημαδεύουν με ένα χρώμα όλα τα υλικά που χρησιμοποιούν σε ένα μάθημα και να χρησιμοποιούν διαφορετικά χρώματα για κάθε μάθημα.
Λίστες ελέγχου: Διδάσκουμε στα παιδιά να κολλούν λίστες με όλα όσα χρειάζονται για κάθε μάθημα έξω από το βιβλίο του συγκεκριμένου μαθήματος, για να μπορούν εύκολα να ελέγχουν εάν έχουν όλα τα απαραίτητα υλικά.
Σημειώσεις: Διδάσκουμε στο παιδί τρόπους να κρατά σημειώσεις ανάλογα με τα προβλήματα και τις δεξιότητες που έχει (π.χ. σημειώσεις σε δύο στήλες ή σημειώσεις σε σχήματα).
Σκελετοί – Σχεδιαγράμματα: Διδάσκουμε στο παιδί πώς να φτιάχνει ή να αξιοποιεί σκελετούς για εργασίες, μαθήματα, οργάνωση χρόνου και άλλα (Παντελιάδου, 2000).
Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας
Περισσότερα θέματα για τις μαθησιακές δυσκολίες εδώ.