Εξαγγελίες, σε βάθος τριετίας και για τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης έκανε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, κατά την επίσκεψη στο υπουργείο Παιδείας, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου.
Ειδικότερα οι εξαγγελίες, κατά βαθμίδα εκπαίδευσης έχουν ως εξής:
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ:
Από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο επεκτείνουμε το Ολοήμερο Δημοτικό σχολείο σε όλα τα σχολεία της χώρας. Διότι η μεταρρύθμιση που ξεκινήσαμε αφορούσε τη μεγάλη μεν πλειοψηφία, αλλά δεν αφορούσε τα μονοθέσια, διθέσια, τριθέσια σχολεία.
Πλέον από τον Σεπτέμβρη εντάσσονται και αυτά 830 σχολικές μονάδες πάνω από 10.000 μαθητές σε κάθε γωνιά της χώρας μας στο πιο ορεινό χωριό στο πιο απομακρυσμένο νησί θα υπάρχει ο θεσμός του Ολοήμερου Δημοτικού σχολείου.
Πλέον από τον Σεπτέμβρη εντάσσονται και αυτά 830 σχολικές μονάδες πάνω από 10.000 μαθητές σε κάθε γωνιά της χώρας μας στο πιο ορεινό χωριό στο πιο απομακρυσμένο νησί θα υπάρχει ο θεσμός του Ολοήμερου Δημοτικού σχολείου.
ΣΤΑΔΙΑΚΗ ΜΕΙΩΣΗ ΑΡΙΘΜΟΥ ΜΑΘΗΤΩΝ :
Μειώνουμε σταδιακά τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά σχολεία. Στόχος σε δυο χρόνια από τώρα οι μαθητές να μην υπερβαίνουν σε κάθε τμήμα τους 22. Δημιουργούμε επίσης από τον Σεπτέμβριο του ’17 ένα Δίκτυο συστήματος σχολικών βιβλιοθηκών στο οποίο σε πρώτη φάση θα ενταχθούν και θα διασυνδεθούν πάνω από 1.000 Δημοτικά σχολεία σε όλη τη χώρα με αντίστοιχο αριθμό βιβλιοθηκών.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΙΤΙΣΗΣ:
Η μία έχει να κάνει με την ενίσχυση των Ολοήμερων Δημοτικών σχολείων μέσα από τα προγράμματα σίτισης από τα σχολικά γεύματα για μαθητές του Δημοτικού. Σκοπός είναι στην επόμενη τριετία γύρω στους 300.000 μαθητές Δημοτικού να έχουν δωρεάν σχολικά γεύματα στα ολοήμερα σχολεία, ώστε οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να τρώνε στο σχολείο και κυρίως να τρώνε ποιοτικό φαγητό στο σχολείο.
Ξεκινήσαμε από τα σχολεία σε υποβαθμισμένες περιοχές, σε περιοχές με πάρα πολύ υψηλή ανεργία και εκεί διαπιστώσαμε ότι το μέτρο αυτό είναι πολλαπλά ευεργετικό, όχι μόνο σε ό,τι όπως αντιλαμβάνεστε μπορεί να συνεισφέρει στο πενιχρό εισόδημα μιας οικογένειας, πόσο δε μάλλον όταν κάποιος ή και οι δυο γονείς είναι άνεργοι, αλλά είναι ευεργετικό και στην ίδια τη σχολική διαδικασία.
Έρευνες απέδειξαν ότι τα παιδιά αυτά έχουν πολύ μεγαλύτερη και πολύ καλύτερη απόδοση στη μαθησιακή διαδικασία. Ξεκίνησε ήδη αυτό το πρόγραμμα πιλοτικά και σήμερα σιτίζονται 15.000 μαθητές. Του χρόνου θα σιτίζονται 30.000 μαθητές. Κι όπως γνωρίζετε, αυτός ο αριθμός θα διευρυνθεί ακόμα περισσότερο το 2019 όταν θ’ αρχίσουν να εφαρμόζονται και τα λεγόμενα αντίμετρα, διότι μεταξύ αυτών είναι και η σταθερή ετήσια οικονομική ενίσχυση για την παροχή δωρεάν σχολικών γευμάτων στα Δημοτικά Σχολεία.
ΠΡΟΣΦΥΓΟΠΟΥΛΑ:
Εχουμε ήδη 115 σχολεία και 300 τάξεις που λειτουργούν για πάνω από 5.000 προσφυγόπουλα που πηγαίνουν καθημερινά στο σχολειό. Και 450 καθηγητές επιπλέον, που προσλάβαμε ως αναπληρωτές από χρήματα του δημόσιου προϋπολογισμού, και άλλους 60 συντονιστές εκπαιδευτικούς που είναι σε κάθε προσφυγικό camp για να συντονίζουν αυτή τη διαδικασία.
Και από το Σεπτέμβρη θα έχουμε συνολικά 600 τάξεις υποδοχής προσφύγων σε Δημοτικά Σχολεία όλης της χώρας. Κι αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό κατόρθωμα και θέλω να ευχαριστήσω όλους τους ανθρώπους που εργάστηκαν και εργάζονται γι’ αυτό, διότι εργάζονται όχι σα μια υποχρέωση, αλλά γιατί παίρνουν και μεγάλη ευχαρίστηση μέσα από αυτή τη διαδικασία.
Και από το Σεπτέμβρη θα έχουμε συνολικά 600 τάξεις υποδοχής προσφύγων σε Δημοτικά Σχολεία όλης της χώρας. Κι αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό κατόρθωμα και θέλω να ευχαριστήσω όλους τους ανθρώπους που εργάστηκαν και εργάζονται γι’ αυτό, διότι εργάζονται όχι σα μια υποχρέωση, αλλά γιατί παίρνουν και μεγάλη ευχαρίστηση μέσα από αυτή τη διαδικασία.
ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ:
Σχεδιάζουμε τη ριζική αναβάθμιση των δυο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, κάτι που θα οδηγήσει στην κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων, τουλάχιστον έτσι όπως τις γνωρίσαμε μέχρι σήμερα, μια διαδικασία η οποία δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι αδιάβλητη, ίσως ό,τι πιο αδιάβλητο έχει γίνει σ’ αυτή τη χώρα, αλλά δεν υπάρχει όμως και αμφιβολία ότι είναι απάνθρωπη, εξοντωτική, την έχουμε ζήσει οι περισσότεροι.
ΛΥΚΕΙΟ:
Σχεδιάζουμε λοιπόν την αναβάθμιση των δυο τελευταίων τάξεων που σημαίνει λιγότερα μαθήματα με περισσότερες ώρες. Που σημαίνει έμφαση στη σχολική ζωή, που σημαίνει ότι το εθνικό απολυτήριο θα είναι αυτό το οποίο θα ορίζει την κατανομή των εισακτέων στις σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Ενδεχομένως ο Υπουργός αργότερα να σας πει περισσότερες λεπτομέρειες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μας ανακοινώσατε το τριετές πλάνο για τις αλλαγές στο Λύκειο και την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Πότε θα αναμένουμε τις τελικές αποφάσεις και πότε αυτές θα αρχίσουν να εφαρμόζονται έτσι ώστε να ξέρουν και οι μαθητές και οι μαθήτριες, αλλά και οι γονείς.
Α. ΤΣΙΠΡΑΣ: Μέσα στο καλοκαίρι. Ξέρετε, θα μπορούσαμε και σήμερα να πούμε λεπτομέρειες, αλλά θέλουμε να σεβαστούμε μια διαδικασία η οποία είναι μπροστά μας, που είναι οι πανελλαδικές εξετάσεις που πιστεύω ότι και φέτος θα διεξαχθούν με απόλυτη επιτυχία, όπως κάθε χρόνο και χωρίς δραματοποίηση. Γιατί κι αυτό είναι σημαντικό και αφορά και εμάς και τους γονείς και τους μαθητές, αλλά και τα Μέσα Ενημέρωσης πολλές φορές.
Αλλά μέσα στο καλοκαίρι θα καταθέσουμε το σχετικό νομοσχέδιο στη Βουλή.
Αλλά μέσα στο καλοκαίρι θα καταθέσουμε το σχετικό νομοσχέδιο στη Βουλή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πως θα γίνει να εξασφαλίσουμε το αδιάβλητο όπως είπατε κι εσείς των πανελλαδικών εξετάσεων με το εθνικό απολυτήριο, εφόσον ο καθηγητής θα γνωρίζει το μαθητή και θα μπορεί να βοηθήσει;
Α. ΤΣΙΠΡΑΣ: Έχουμε δουλέψει ειδικά πάνω σε αυτό γιατί είναι πολύ σοβαρό και καίριο το ερώτημά σας, αλλά επιτρέψτε μας τις λεπτομέρειες αυτές να τις πούμε όταν θα ανακοινώσουμε το σχετικό νομοσχέδιο, δεν θα είναι σε πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα από σήμερα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα έχουν λόγο και τα Ιδρύματα; Γιατί τα Ιδρύματα έχουν τιγκάρει από φοιτητές, δεν πάει άλλο. Κρεμιούνται από τα παράθυρα!
Α. ΤΣΙΠΡΑΣ: Επιτρέψτε μου να το κουβεντιάσουμε αναλυτικά και όχι στο πόδι αυτό το θέμα, όταν έρθει η ώρα.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ:
Εχει γίνει μια συστηματική προετοιμασία σε νέα προγράμματα σπουδών, αλλά και στο συνοδευτικό εκπαιδευτικό υλικό ιδίως στην Ιστορία, στα Θρησκευτικά, στις Ξένες γλώσσες, στην Τεχνική Εκπαίδευση.
ΤΟ ΠΑΡΕΡΓΟ ΤΩΝ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΩΝ:
Θα ήθελα να πω όμως ότι η μεγαλύτερη αλλαγή την οποία επιδιώκουμε στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο της πατρίδας μας είναι να αλλάξουμε τη νοοτροπία της ελληνικής κοινωνίας. Είναι να πιστέψουμε όλοι μας πρώτα οι γονείς και να το μεταλαμπαδεύσουμε αυτό και στους μαθητές ότι η πραγματική μαθησιακή διαδικασία γίνεται στο σχολείο.
Σε ένα ποιοτικό δημόσιο σχολείο και όχι στο πάρεργο των φροντιστηρίων. Διότι κακά τα ψέματα εδώ και δεκαετίες έχει απαξιωθεί το Λύκειο, στην πραγματικότητα είναι προθάλαμος εξεταστικό κέντρο θα έλεγα το Λύκειο και η ουσιαστική διαδικασία πολλές φορές έχει μεταφερθεί στις αίθουσες ιδιωτικών φροντιστηρίων. Αυτή είναι η πραγματικότητα και αυτό θέλουμε να το αλλάξουμε και εκεί στοχεύει και η πολύ ουσιαστική αλλαγή στη διαδικασία της εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση την οποία προωθούμε.
ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ:
Θεωρούμε αδιανόητο σήμερα η βασική εκπαίδευση της πλειοψηφίας των νέων μαθητών μας σε ξένες γλώσσες να μη γίνεται μέσα στο σχολείο και άρα θεωρούμε πάρα πολύ ουσιαστικό και να αλλάξουμε νοοτροπία, αλλά και να ενισχύσουμε την ποιότητα παρεχόμενης γνώσης, να ανανεώσουμε τον τρόπο αξιολόγησης των μαθητών με την τοποθέτηση στο κέντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας τη μάθηση και όχι την εξέταση.
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ:
Προχωρούμε επίσης στην υποστήριξη της καλλιτεχνικής παιδείας. Σήμερα έχουμε τρία Καλλιτεχνικά Σχολεία. Δημιουργούμε άμεσα άλλα δύο Καλλιτεχνικά Σχολεία και τρία Μουσικά Σχολεία σε όλη την Ελλάδα.
ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ:
Ενισχύουμε ακόμη περισσότερο και αναβαθμίσουμε την Ειδική Αγωγή στην κατεύθυνση της ενιαίας και ενταξιακής εκπαίδευσης. Σας είπα εισαγωγικά ότι ανοίξαμε το τρέχον έτος 23 νέα ειδικά σχολεία και την επόμενη χρονιά άλλα 11 νέα ειδικά σχολεία. Μάλιστα την τρέχουσα χρονιά από τις περίπου 21.000 προσλήψεις αναπληρωτών οι 8.500 ήταν προσλήψεις καθηγητών για τα ειδικά σχολεία και την επόμενη χρονιά θα είναι 10.700.
ΕΙΔΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ:
Ιδρύουμε νέες δομές, εκσυγχρονίζουμε προγράμματα σπουδών, προσαρμόζουμε τα ωρολόγια προγράμματα των ειδικών Δημοτικών σχολείων και των ειδικών Νηπιαγωγείων με αυτά των σχολείων Ειδικής Εκπαίδευσης, θα σχολάνε στη 1 και τέταρτο και όχι στις 12 και εικοσιπέντε όπως ήταν μέχρι σήμερα. Δίνουμε τη δυνατότητα και σε ειδικά σχολεία να λειτουργούν με Ολοήμερο πρόγραμμα με στόχο την παροχή ίσων ευκαιριών.
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ:
Και βεβαίως πολύ σημαντικό ο θεσμός της Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με τα Ενιαία Ειδικά επαγγελματικά Γυμνάσια και Λύκεια, δίνουμε δηλαδή τη δυνατότητα και σε παιδικά με ειδικές ανάγκες να έχουν την πρόσβαση στην επαγγελματική εκπαίδευση.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:
Να έρθω, μιας και μίλησα για επαγγελματική εκπαίδευση στον θεσμό του Επαγγελματικού Λυκείου στο θεσμό της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και να μιλήσω για την πολύ μεγάλη επιτυχία που είχε φέτος η πρώτη φάση εφαρμογής του θεσμού του έτους μαθητείας, ως προαιρετικό 4ο έτος για μαθητές σε επαγγελματικά Λύκεια.
Αυτός ο θεσμός που στην αρχή αμφισβητήθηκε από πολλούς ότι θα πετύχει, ξεκινήσαμε με στόχο να καλύψουμε 1.200 μαθητές, καλύψαμε πάνω από 3.000. Στόχος να ξεκινήσουμε τον επόμενο Σεπτέμβρη με 3.000 μαθητές.
Τι ακριβώς είναι; Δίνει τη δυνατότητα σε ένα 4ο έτος μαθητείας σε μια σειρά από επιχειρήσεις να προσλάβουν μαθητές μέσα από μια ειδική διαδικασία, όπου υπάρχει άνθρωπος που παρακολουθεί από την πλευρά του δημόσιου σχολείου που παρακολουθεί τη διαδικασία της επαγγελματικής ένταξης, ο προβλεπόμενος μισθός βεβαίως υπάρχει επιδότηση για τις επιχειρήσεις από τα 17 € τα 9 βάζει η επιχείρηση τα υπόλοιπα χρήματα επιδοτούνται από προγράμματα, είναι λοιπόν ένας θεσμός που κατά την άποψή μας είχε πολύ θετική αποδοχή και από τους μαθητές και από τους εκπαιδευτικούς και από τους εργοδότες. Πήραμε συγχαρητήρια και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα το συνεχίσουμε.
ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω αναφορικά με την προσυμφωνία με τους θεσμούς τι αλλαγές, τι μέτρα θα υπάρξουν στο χώρο της παιδείας και ειδικότερα στην ιδιωτική εκπαίδευση. Υπάρχουν δημοσιεύματα που λένε ακόμη και για άρση της διαδικασίας επαναπρόσληψης εκπαιδευτικών ότι είναι μέσα στην προσυμφωνία. Ισχύει κάτι τέτοιο;
Α. ΤΣΙΠΡΑΣ: Να απαντήσει ο Υπουργός που έχει την καθημερινή επαφή με τη διαπραγμάτευση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να ξεκαθαρίσουμε κατ' αρχήν ποιο είναι το πλαίσιο συζήτησης με τους θεσμούς. Από πλευράς Υπουργείου Παιδείας είχαμε δυο προαπαιτούμενα πέρα της τεχνικής εκπαίδευσης, τα οποία ήδη από το Νοέμβριο τα είχαμε ολοκληρώσει. Αυτό έχει μια πολύ μεγάλη σημασία και τα ολοκληρώσαμε με μια επικράτηση και των δικών μας αξιών, αλλά και των δικών μας επιχειρημάτων.
Από το Νοέμβριο όμως τέθηκε κυρίως από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο το θέμα της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Η ιδιωτική εκπαίδευση οι ψηφισμένοι νόμοι στους οποίους εμείς επιμένουμε δίνει τη δυνατότητα σε κάποιο άτομο το οποίο απολύεται να προσφύγει σε ένα όργανο για να κρίνει αυτό το όργανο αν η αιτία της απόλυσης ισχύει ή όχι.
Αυτό είναι το ένα και το δεύτερο είναι ότι φέραμε μια ηρεμία ως προς τις εργασιακές σχέσεις που πρέπει να έχουν τα δεκάδες χιλιάδες άτομα που δουλεύουν στα φροντιστήρια. Ξέρετε, πολλά φροντιστήρια λειτουργούν άψογα και το εννοώ, πολλά φροντιστήρια είναι εξαιρετικά προβληματικά και επίσης το εννοώ.
Εδώ λοιπόν είπαμε έναν αριθμό ωρών κατά εβδομάδα, που να έχει κάποιου είδους αντιστοίχηση με την ιδιωτική εκπαίδευση, διότι αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι ότι δεν ετοιμάζονται για την επόμενη, έχουν όλες αυτές τις υποχρεώσεις όπως έχουν και οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί.
Θέλω να θυμίσω ότι πριν ένα, ενάμιση χρόνο είχε γίνει μια ολόκληρη υπόθεση, αν θα πληρώνουν ΦΠΑ τα ιδιωτικά σχολεία και τα φροντιστήρια. Η επιχειρηματολογία εκ μέρους των ιδιωτικών σχολείων και των φροντιστηρίων ήταν ότι είναι ειδικές επιχειρήσεις που εμείς θεωρούμε ότι είναι ειδικές επιχειρήσεις υπό την εποπτεία του κράτους.
Αυτή τη στιγμή δε μπορεί μονά ζυγά να είναι ενός θεσμού. Δηλαδή ή είναι ειδικές επιχειρήσεις και άρα οι εργαζόμενοι πρέπει να έχουν και τους αξιοπρεπείς όρους εργασίας αλλά και την αυστηρή εποπτεία του κράτους, ή αν δεν είναι τότε πρέπει να έχουν και όλες τις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων. Αυτή τη στιγμή είχαμε ένα μικρό μπλέξιμο, θεωρούμε ότι τα επιχειρήματά μας δεν έχουν απαντηθεί και ως εκ τούτου θεωρούμε ότι έχει γίνει δεκτό αυτό που ήδη υπάρχει.
ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
MASTER ΠΕΝΤΑΕΤΗΣ ΣΠΟΥΔΕΣ:
Εχω τη χαρά και ως απόφοιτος Πολυτεχνικής Σχολής, για ένα θέμα που μας ταλαιπωρούσε δεκαετίες, από τότε που ήμουν στη Σύγκλητο του Μετσόβιου και συνδικαλιστής, ως φοιτητής του Πολυτεχνείου, λύνουμε ένα θέμα, προχωράμε στην επίλυση ενός θέματος πολύ σημαντικού.
Αναγνωρίζουμε τα πενταετή προγράμματα σπουδών ως πτυχία με ενσωματωμένο μεταπτυχιακό. Δηλαδή αναγνωρίζουμε τα πενταετή προγράμματα σπουδών ως Masters. Πρόκειται, επαναλαμβάνω, για την ικανοποίηση ενός χρόνιου αιτήματος κι ενός χρόνιου προβλήματος που αφορά τους πτυχιούχους των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων με πενταετή φοίτηση.
Αναγνωρίζουμε τα πενταετή προγράμματα σπουδών ως πτυχία με ενσωματωμένο μεταπτυχιακό. Δηλαδή αναγνωρίζουμε τα πενταετή προγράμματα σπουδών ως Masters. Πρόκειται, επαναλαμβάνω, για την ικανοποίηση ενός χρόνιου αιτήματος κι ενός χρόνιου προβλήματος που αφορά τους πτυχιούχους των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων με πενταετή φοίτηση.
ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ ΤΟΥ ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ ΜΕ ΤΟ ΤΕΙ ΠΕΙΡΑΙΑ:
Ταυτόχρονα όμως προχωράμε και σε μια διαδικασία ουσιαστικής αναβάθμισης των Ανώτατων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Ανώτατα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα που πρέπει να μην είναι κατ’ όνομα αλλά κατ’ ουσία. Κι αυτό έχει να κάνει και με την ποιότητα της παρεχόμενης γνώσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αλλά και με τους τίτλους των σπουδών.
Και θα σας πω ότι ξεκινάμε αυτή την προσπάθεια μέσα από μια εμβληματική πρωτοβουλία, που έχει ειδική αναφορά στα ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά που όπως θα γνωρίζετε, συνεργάζονται αρμονικά για την επίτευξη των στόχων τους στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Πρόθεσή μας λοιπόν και επιθυμία μας, είναι μετά από διαδικασίες αξιολόγησης, αυτά τα δύο Ανώτατα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, να δημιουργήσουν ένα νέο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα, ένα νέο Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
Στο πλαίσιο αυτού του Πανεπιστημίου, που βεβαίως θα έχει τμήματα 4ετούς φοίτησης που θα προκύψουν από τη συγχώνευση των αντίστοιχων τμημάτων που είναι στα δύο Ιδρύματα, θα δημιουργηθούν και θα ιδρυθούν και νέες διετείς δομές που θα παρέχουν διπλώματα ευρωπαϊκών επαγγελματικών προσόντων για αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων.
Ουσιαστικά προχωράμε σε μια ποιοτική αναβάθμιση του θεσμού των Ανώτατων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, ξεκινώντας από τα ΤΕΙ της Αθήνας και του Πειραιά. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όταν είπατε για δημιουργία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αθήνας εννοείτε ότι θα καταργηθεί το ΤΕΙ Αθήνας και το ΤΕΙ Πειραιά και θα συγχωνευτούν τα Τμήματα;
Α. ΤΣΙΠΡΑΣ: Μίλησα για την προοπτική μέσα από διαδικασίες προσεκτικές και με σταθερά βήματα αξιολόγησης των Τμημάτων να έχουμε τη συγχώνευση των δύο Ανωτάτων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και τη δημιουργία ενός νέου Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος και ταυτόχρονα με τη συγχώνευση των Τμημάτων που θα έχουν ίδιο αντικείμενο, μίλησα και για τη δυνατότητα ίδρυσης νέων διετών Τμημάτων επαγγελματικού προσανατολισμού. Μίλησα γι' αυτά τα δύο συγκεκριμένα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τα ΤΕΙ κατ' αρχήν είναι ΑΕΙ, είναι Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Λέμε, επειδή έχουν τα συγκεκριμένα ΤΕΙ εξαιρετικά υψηλού επιπέδου Τμήματα και ήδη συνεργάζονται εδώ και χρόνια, να διερευνήσουμε αυτή τη δυνατότητα. Είμαστε σε επικοινωνία και με τις Διοικήσεις και με πολύ προσεκτικά βήματα θέλουμε να δούμε αν αυτή η προοπτική που είπε ο Πρωθυπουργός είναι ρεαλιστική. Εμείς είμαστε δεσμευμένοι στο να εξαντλήσουμε τις δυνατότητες μελέτης και είμαστε σίγουροι ότι θα τα καταφέρουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχει κάποιο πιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα σχετικά με τη συγχώνευση των Τμημάτων ΤΕΙ
Και σε ό,τι αφορά το σχέδιο για τη συνεργασία των δύο Ανώτατων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων Αθήνας και Πειραιά και τη δημιουργία, την ίδρυση ενός νέου ΑΕΙ αντιλαμβάνεστε ότι αυτό είναι κάτι το οποίο είναι ένα φιλόδοξο σχέδιο, εμείς σήμερα καταθέτουμε την πεποίθησή μας, την πρότασή μας και τον σχεδιασμό μας.
Το επόμενο διάστημα θα έρθουμε σε πολύ στενή συνεργασία και με τους Προέδρους των Τμημάτων, πιστεύω ότι κι αυτό το σχέδιο θα μπορεί να αρχίσει να υλοποιείται πριν το τέλος του τριετούς πλάνου το οποίο σήμερα σας καταθέσαμε.
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ:
Πολύ γρήγορα, τις επόμενες μέρες φέρνουμε στη Βουλή ένα νομοσχέδιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ένα νομοσχέδιο που δίνει τη δυνατότητα δωρεάν φοίτησης στα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών σε όλους τους φοιτητές που έχουν ανάγκη, που έχουν οικονομική δυσκολία. Δε θα μένει κανένας φοιτητής, κανένας Έλληνας έξω από τη μεταπτυχιακή φοίτηση για οικονομικούς λόγους.
Διασφαλίζουμε την ακαδημαϊκότητα των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών με διαφάνεια και εξορθολογισμό στους προϋπολογισμούς των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών. Ορίζουμε ανώτατο όριο απολαβών των καθηγητών από τα έσοδα που προκύπτουν από τα μέλη φοίτησης στα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Ενισχύουμε όμως ταυτόχρονα και τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών που λειτουργούν χωρίς τέλη φοίτησης. Επίσης στο νομοσχέδιο αυτό κάνουμε ουσιαστικές παρεμβάσεις και σε ό,τι αφορά τη διοίκηση των ΑΕΙ. Ενισχύουμε την αντιπροσωπευτικότητα των οργάνων Διοίκησης, μέσα από την εμπέδωση της δημοκρατίας και του πλουραλισμού.
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΩΝ ΑΕΙ:
Οι Αντιπρυτάνεις θα εκλέγονται σε ξεχωριστό ψηφοδέλτιο και όχι σε κοινό ψηφοδέλτιο με τους Πρυτάνεις για την καλύτερη αντιπροσώπευση των μελών του προσωπικού στα όργανα Διοίκησης. Η αλλαγή αυτή πιστεύουμε ότι θα οδηγήσει και σε μεγαλύτερες συναινέσεις που έχουν ανάγκη σήμερα τα Πανεπιστήμιά μας, αλλά και όλες οι Διοικητικέ δομές έχουν ανάγκη από συναινέσεις.
Αλλά θα οδηγήσει και σε μεγαλύτερη διαφάνεια, σε καλύτερο έλεγχο και νομίζω ότι θ’ αποτρέψει και κακώς κείμενα, φαινόμενα που είχαμε στο παρελθόν, όπου μειοψηφικές ομάδες στο δεύτερο γύρο εκλογής των Πρυτανικών Αρχών, έπαιζαν διάφορα παιχνίδια στην πλάτη της ακαδημαϊκής πλειοψηφίας.
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΣΤΙΣ ΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΕΙ:
Οι φοιτητές μένουν απ’ έξω από τη διαδικασία εκλογής, δε μένουν όμως έξω από τα όργανα. Οι φοιτητές συμμετέχουν στα όργανα Διοίκησης, για την πιο δημοκρατική αντιπροσώπευση σ’ αυτά, μέσα από τις δικές τους διαδικασίες, μέσα απ’ αυτούς που θα ορίζουν τα δικά τους συλλογικά όργανα.
ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ:
ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ:
Είναι βασική μας επιλογή να στηρίξουμε την έρευνα και την καινοτομία κυρίως γιατί θεωρούμε ότι ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα της χώρας είναι το ανθρώπινο δυναμικό και βεβαίως γνωρίζουμε πολύ καλά ότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα φαινόμενο της εποχής, το λεγόμενο brain drain, δηλαδή την φυγή Ελλήνων υψηλά καταρτισμένων, μορφωμένων με μεταπτυχιακές σπουδές επιστημόνων στο εξωτερικό.
Σε αυτή την κατεύθυνση παρά τις τρομακτικές δημοσιονομικές δυσκολίες που όλοι ξέρετε, από την πρώτη χρονιά από το 2015, αυξήσαμε τις δαπάνες για την έρευνα και την καινοτομία κατά 200 εκατομμύρια ευρώ συνολικά, μέσα από τον προϋπολογισμό και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Και φυσικά έχουμε προχωρήσει σε στοχευμένη στρατηγική σε ό,τι αφορά τα ΕΣΠΑ ώστε να χρηματοδοτούνται θέσεις εργασίας για νέους επιστήμονες.
ΥΠΟΤΡΟΦΙΕΣ:
Έχουμε δώσει υποτροφίες σε υποψήφιους διδάκτορες και μεταδιδάκτορες και να τονίσω ότι οι υποψήφιοι διδάκτορες και μεταδιδάκτορες για πρώτη φορά έχουν τη δυνατότητα να είναι οι ίδιοι επιστημονικοί υπεύθυνοι των προγραμμάτων που προτείνουν και να μην είναι έρμαια κάποιων Καθηγητών, που θα πρέπει εσαεί να υπηρετούν. Αλλά πρέπει να έχουν ισότιμη σχέση με τους Καθηγητές τους.
Ιδρύσαμε το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας το λεγόμενο ΕΛΙΔΕΚ, το οποίο λειτουργεί συμπληρωματικά ως προς το ΕΣΠΑ και θα διοχετεύσει με τρόπο εμπροσθοβαρή πρόσθετους πόρους ύψους 240 εκατομμυρίων ευρώ για την έρευνα σε Πανεπιστήμια, Τεχνολογικά Ιδρύματα και Ερευνητικά Κέντρα μέχρι το 2019.
Και έχουμε σχέδιο σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης και με τη στήριξη του Ταμείου Επενδυτικών Συμμετοχών να αξιοποιήσουμε τα ερευνητικά αποτελέσματα και να δημιουργήσουμε εταιρείες Start up που θα δημιουργηθούν από νέους επιστήμονες, νέους ερευνητές οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να δουν στην πράξη πως η δουλειά τους και οι σκέψεις τους και οι ιδέες τους μπορούν να έχουν εφαρμογή στην πραγματική οικονομία και να έχουν οφέλη από αυτό.
ΕΠΑΝΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΝΕΑΣ ΓΕΝΙΑΣ:
Επαναφέρουμε από τη ναφθαλίνη ένα θεσμό: τον θεσμό της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς. Επανιδρύουμε τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να χαράζουμε ενιαία και οριζόντια πολιτική για τη νέα γενιά και να προχωρούμε σε αναβάθμιση των θεσμικών εργαλείων για την άμεση πραγματοποίηση αυτής της πολιτικής και κυρίως και για την αξιοποίηση πόρων, ευρωπαϊκών πόρων, που δυστυχώς μέχρι σήμερα έμεναν αναξιοποίητοι.
ΕΝΙΣΧΥΟΝΤΑΙ ΤΑ ΑΕΙ ΜΕ ΕΠΙΠΛΕΟΝ 65 ΕΚ ΕΥΡΩ:
Είναι γνωστό σε όλους μας, σε όλους εσάς κυρίως που ασχολείστε με το εκπαιδευτικό ρεπορτάζ αλλά και τους πανεπιστημιακούς, τους ακαδημαϊκούς ότι υπήρξε μια τεράστια περικοπή λειτουργικών και ανελαστικών δαπανών στα ελληνικά Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Αποφασίζουμε και δεσμευόμαστε να επαναφέρουμε στα επίπεδα των αναγκών τις λειτουργικές δαπάνες στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, θα ενισχύσουμε τα Πανεπιστήμια με επιπρόσθετα 65 εκατομμύρια ευρώ από το 2018 και μετά, ώστε να αυξήσουμε δηλαδή τον προϋπολογισμό σε ό,τι αφορά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, τα Πανεπιστήμια ειδικότερα ώστε να μπορέσουμε να καταφέρουμε να καλύψουμε το σύνολο των ανελαστικών τους δαπανών, που σήμερα δεν μπορούν να ικανοποιηθούν.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:
esos.gr
Περισσότερα εκπαιδευτικά νέα εδώ.