Στο μάθημα της Ιστορίας της Στ δημοτικού Η Επανάσταση του 1821, Γ’ ενότητα, οι μαθητές καλούνται να μάθουν για την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, τα γεγονότα και την Απελευθέρωση.
Ο όγκος των πληροφοριών του βιβλίου και η δυσκολία κατανόησης από τους μαθητές, με οδήγησε να αλλάξω τον τρόπο διδασκαλίας. Φτιάχνοντας οι μαθητές το δικό τους διαδραστικό χάρτη της Επανάστασης του 1821 μαθαίνουν βιωματικά την ιστορία. Βρίσκουν μόνοι τους τις τοποθεσίες, τα πρόσωπα και τα σημαντικά γεγονότα. Κόβουν, κατασκευάζουν και κολλούν. Μετατρέπουν το κείμενο σε μια μεγάλη εικόνα,η οποία αποτυπώνεται στο μυαλό τους.
Επιπλέον, οι μαθητές μαθαίνουν να “διαβάζουν” τους χάρτες, αναφέροντας κάθε φορά τι συνέβη στα προηγούμενα μαθήματα, κοιτώντας μόνο το χάρτη τους. Επομένως, αποτελεί και μια διαθεματική εργασία, καθώς συνδυάζει Γλώσσα, Ιστορία, Γεωγραφία, Εικαστικά και Μαθηματικά (κλίμακα και αποστάσεις).
Επειδή ο χάρτης είναι μεγάλος, μπορούν να το φτιάχνουν σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων, αν τα παιδιά είναι πολλά σε μία τάξη. Είναι αρκετά χρήσιμος και για επαναλήψεις.
Τέλος, μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην ίδια μορφή και για άλλα μαθήματα Ιστορίας άλλων τάξεων.
Στ δημοτικού Η Επανάσταση του 1821 – Χειροποίητος Διαδραστικός Χάρτης
Υλικά για την κατασκευή
- Χαρτόκουτα
- Κόλλα, ψαλίδι
- Χάρτης (εκτυπωμένος σε Α3) (Βρείτε το χάρτη παρακάτω στο slideshare)
- Σελίδες λευκές Α3 ή Α4
Κόβουμε χαρτόκουτα σε μέγεθος μεγαλύτερο από Α3 σελίδα, ώστε να έχει περιθώριο.
Περνάμε με κόλλα τη μία μεριά του χαρτόκουτου και κολλάμε τις σελίδες Α3, ώστε να καλύψουμε όλη την επιφάνεια.
Εάν θέλουμε μπορούμε απλά να βάψουμε το χαρτόκουτο.
Τέλος, κολλάμε τους χάρτες.
Υλικά για το μαθητή
- Υπόμνημα και προσωπικότητες εκτυπωμένες
- Πινέζες με στρογγυλό κεφάλι
- Ψαλίδι, κόλλα, μολύβι, γόμα
- Χαρτόνια
- Μαρκαδόρος φωσφοριζέ για υπογράμμιση
- Ξυλομπογιά μπλε
- Βιβλίο Ιστορίας
Δίνουμε στους μαθητές το χάρτη, το υπόμνημα και τις προσωπικότητες της επανάστασης. Κολλούν το υπόμνημα στην κάτω μεριά, στο περιθώριο. Ευκαιρία να συζητήσουμε για τη χρησιμότητά του στους χάρτες, αλλά και να βάλετε και κλίμακα! Μπορείτε, επίσης, να συμπληρώσετε όποιο άλλο σύμβολο εσείς θεωρείτε χρήσιμο στο χάρτη.
Για το κάθε μάθημα ακολουθούμε την ίδια διαδικασία.
Οι μαθητές διαβάζουν παράγραφο – παράγραφο και υπογραμμίζουν τασημαντικότερα σημεία του μαθήματος.
Όταν υπάρχει κάποια τοποθεσία, ψάχνουν να την βρούμε στο χάρτη της τάξης ή και στο ίντερνετ και τοποθετούν την πινέζα στο δικό τους χάρτη.
Βρίσκουν τις προσωπικότητες στις φωτογραφίες και τις κόβουν. Στο κάτω μέρος κάθε φωτογραφίας υπάρχει ένα λευκό κομμάτι, το οποίο τσακίζουν, ώστε να σταθεί η φωτογραφία όρθια.
Όταν ολοκληρώσουν το μάθημα, γράφουν τα πολύ σημαντικά σημεία. Κόβουν ένα παραλληλόγραμμο σχήμα (8*15 εκατοστά περίπου). Το διπλώνουν σε τρία σημεία, μία μπρος και μία πίσω, ώστε όταν το κολλήσουν να αναπηδά. Γράφουν στο εσωτερικό του και κυρίως στην 2η και 4η όψη.
Αν κάτι δε χωράει πάνω στο χάρτη, χρησιμοποιούν το περιθώριο και κολλούν εκεί ότι θέλουν. Για να δείξουν όμως για ποια περιοχή μιλούν φτιάχνουν ένα βελάκι και το κολλούν σε μια λωρίδα χαρτονιού διπλωμένη όπως και το προηγούμενο.
Βάφουν με μπλε τις περιοχές που κατακτούν οι Έλληνες.
Συμπληρώνουν και γεμίζουν το χάρτη τους.
Χάρτης – Υπόμνημα – Προσωπικότητες της Επανάστασης του 1821 για εκτύπωση
Εκτυπώστε το χάρτη σε Α3
Εκτυπώστε το υπόμνημα και τις προσωπικότητες της ελληνικής επανάστασης.
Περισσότερες συμβουλές εδώ.
Εξαιρετικη δουλειά!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο θα το κάνουμε κι εμεις ! Ευχαριστούμε !
ΑπάντησηΔιαγραφή