Πριν απο τα Μαθηματικά του σχολείου το παιδί της προσχολικής ηλικίας κατακτά τις λεγόμενες προμαθηματικές έννοιες. Το παιδί έρχεται σε επαφή με αυτές στη καθημερινή του ζωή όπου αναγκάζεται να "λύνει" μαθηματικά προβλήματα, χωρίς βέβαια να τα αναγνωρίζει ως τέτοια. Αφορμές για να καλλιεργηθούν δίνονται συχνά και η θάλασσα και η άμμος μπορούν να είναι εξαιρετικά εργαλεία για να εισάγετε το παιδί στη μαθηματική σκέψη. Η μαθηματική σκέψη δεν είναι τίποτα άλλο απο τη δυνατότητα να μαζεύω δεδομένα, να επιλέγω μέθοδο, να δοκιμάζω και να "λύνω" το πρόβλημα.
3+1 προμαθηματικές έννοιες που μαθαίνουμε στη θάλασσα:
- Κατηγοριοποίηση: Παίρνουμε διάφορα μικρά ή μεγάλα αντικείμενα που βρίσκουμε στη παραλία πχ. πέτρες, κοχύλια, ξυλάκια κτλ. και τα χωρίζουμε σε ομάδες-κατηγορίες ανάλογα με ένα χαρακτηριστικό τους πχ. μέγεθος, χρώμα, ιδιότητα
- Αντιστοίχιση ένα προς ένα: Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αντιστοιχήσουμε κάθε αντικείμενο με άλλο ένα πχ. κάθε πέτρα με έναν άνθρωπο. Αφήστε λοιπόν να μοιράσει απο μια πέτρα σε κάθε έναν της παρέας.
- Μοτίβο-αλληλουχία: Φτιάξτε μια εύκολη επαναλαμβανόμενη σειρά απο αντικείμενα πχ. πέτρα-κοχύλι-άμμος και αφήστε το παιδί να την επαναλάβει έτσι ακριβώς. Βοηθήστε με ερωτήσεις αν δυσκολεύεται πχ. Ποιο έχει σειρά μετά τη πέτρα;
- Σειροθέτηση: Εδώ πρέπει να βάλουμε σε σειρά αντικείμενα ανάλογα με ένα μέγεθος που έχουμε επιλέξει πχ. τις πέτρες απο τη μικρότερη στη μεγαλύτερη, απο την ελαφρύτερη στη βαρύτερη κτλ.
Tips:
- Αλλάζετε το βαθμό δυσκολίας ανάλογα με την ηλικία του παιδιού.
- Σε μικρότερα παιδιά ασχοληθείτε πρώτα με την εκμάθηση των μεγεθών πχ. ελαφρύ-βαρύ, μικρό-μεγάλο κτλ.
- Φροντίστε σε όλη τη διάρκεια αυτών των παιχνιδιών να μιλάτε με μαθηματικούς όρους πχ. επόμενο, προηγούμενο, βαρύ, ελαφρύ, πρώτο, δεύτερο κτλ.
Απευθύνεται: Σε παιδιά προσχολικής ηλικίας αλλά και σε παιδιά με Ανωριμότητα που χρειάζεται να κατακτήσουν τις πρώτες προμαθηματικές έννοιες.