Το φινλανδικό εκπαιδευτικό θαύμα μέσα από τα μάτια Ελλήνων εκπαιδευτικών

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0



 Το Δημοτικό Σχολείο Μεγάλου Κεφαλόβρυσου συμμετείχε στη δράση «Μαθησιακή Κινητικότητα Προσωπικού Σχολικής Εκπαίδευσης» με τίτλο «Το Σχολείο μας αποκτά Ευρωπαϊκό προσανατολισμό: τα πρώτα μας βήματα προς τη "Μεγάλη Ευρώπη"» στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+. Το πρόγραμμα αυτό επιχορηγείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών υπέχει θέση Εθνικής Μονάδας Συντονισμού.
Βασικό κίνητρο για τη συμμετοχή μας στο συγκεκριμένο πρόγραμμα ήταν η επιθυμία μας να «ανοίξουμε» το Σχολείο μας, ώστε να μην είναι περιορισμένο πλέον στα στενά όρια της κοινότητας του Μεγάλου Κεφαλόβρυσου, όπου βρίσκεται, ανοίγοντας τις πόρτες του στην Ευρώπη. 167 συμμετέχοντες από 16 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης  ταξιδέψαμε στη Φινλανδία και πραγματοποιήσαμε επισκέψεις μελέτης σε σχολεία στο Ελσίνκι και στην κωμόπολη Valkeakoski. Επίσης, συμμετείχαμε σε σεμινάρια ενδοϋπηρεσιακής κατάρτισης με θέμα «Το Εκπαιδευτικό Σύστημα της Φινλανδίας».
Η επίσκεψη σε σχολεία της Φινλανδίας μας επέτρεψε να αντιπαραβάλουμε δεδομένα πάνω στα οποία εργαζόμαστε εμείς με δεδομένα που ισχύουν στη χώρα, της οποίας το εκπαιδευτικό σύστημα φημίζεται ως ένα από τα πιο επιτυχημένα στον κόσμο. Ανακαλύψαμε, λοιπόν, εκ των έσω ότι το Φινλανδικό εκπαιδευτικό θαύμα δεν έγκειται τόσο στις μεθόδους διδασκαλίας, όσο στη νοοτροπία της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Το Φινλανδικό σχολείο είναι ένα σχολείο πρότυπο με αξιοζήλευτες υλικοτεχνικές υποδομές, το οποίο οι μαθητές αγαπούν γιατί νιώθουν σαν στο σπίτι τους. Κι αυτό γιατί σέβεται την ελευθερία τους, τους δίνει δικαίωμα επιλογής, τους μαθαίνει πώς να μαθαίνουν και τα παροτρύνει να δρουν αυτόνομα. Είδαμε παιδιά δημοτικού να χρησιμοποιούν laptops, tablets και κινητά τηλέφωνα μέσα στη σχολική τάξη ως εργαλεία αναζήτησης πληροφοριών κι όταν θέσαμε το ζήτημα της ασφάλειας η απάντηση που πήραμε από τους Φινλανδούς εκπαιδευτικούς ήταν μια και μοναδική: «τους έχουμε εμπιστοσύνη, γιατί από την πρώτη μέρα στο νηπιαγωγείο η καλλιέργεια ενός κλίματος εμπιστοσύνης είναι βασική μας προτεραιότητα». Αξίζει, επίσης να σημειωθεί ότι κάθε εκπαιδευτικός στη Φινλανδία είναι απαραίτητα κάτοχος Μεταπτυχιακού διπλώματος, επιμορφώνεται συστηματικά, αυτοαξιολογείται και αξιολογείται από γονείς και γενικώς χαίρει ιδιαίτερης εκτίμησης από το κοινωνικό σύνολο.
Στα Φινλανδικά δημοτικά σχολεία ο ανταγωνισμός είναι ανύπαρκτος, καθώς δεν υπάρχει βαθμολόγηση, αλλά περιγραφική αξιολόγηση. «Δεν έχω άγχος στο σχολείο, γιατί δε θέλω να γίνω καλύτερη από κάποιον άλλο. Θέλω απλά να μαθαίνω πράγματα για να γίνομαι καλύτερη για εμένα», ακούσαμε με έκπληξη να μας λέει μαθήτρια μόλις 12 ετών. Ακόμη, το Φινλανδικό σχολείο είναι ανοιχτό για όλους: παρέχεται ενισχυτική διδασκαλία και παράλληλη στήριξη σε  μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες -σε κάθε αίθουσα υπάρχουν άλλωστε οπωσδήποτε δύο εκπαιδευτικοί παρόντες- και δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην ομαλή ένταξη μεταναστών και προσφύγων στην κοινωνία. Χαρακτηριστικό είναι ότι σε δημόσιο δημοτικό σχολείο είδαμε πρωινό τμήμα ενηλίκων μεταναστών να διδάσκονται γλώσσα και μαθηματικά, ακριβώς όπως μικροί Φινλανδοί μαθητές σε διπλανή αίθουσα.
Επιπλέον, σε κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης κυριαρχεί το σύνθημα "Less is more", το οποίο πρακτικά σημαίνει πως οι Φινλανδοί εστιάζουν στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα. Προτιμούν, δηλαδή, τα παιδιά να περνούν χρόνο σε δραστηριότητες στη φύση ενταγμένες στο σχολικό πρόγραμμα και να αναπτύσσουν στο σχολείο δεξιότητες ζωής από το να γεμίζουν τα κεφαλάκια τους με στείρα γνώση και πληθώρα πληροφοριών. Το διαπιστώσαμε ιδίοις όμμασι με μεγάλο ενθουσιασμό όταν την ώρα των εικαστικών μεταφερθήκαμε σε αίθουσα με αργαλειούς και ραπτομηχανές, όπου τα παιδιά έφτιαχναν μαξιλαράκια και παντοφλάκια για το σχολείο. Κι αυτό γιατί το πρώτο πράγμα που κάνουν τα παιδιά όταν φθάνουν εκεί είναι να βγάζουν τα παπούτσια τους και να κυκλοφορούν παντού με τα καλτσάκια τους μέχρι το μεσημέρι, όταν στις υπέροχες τραπεζαρίες τους σερβίρεται δωρεάν υγιεινό γεύμα υψηλής ποιότητας!
Επιστρέφοντας στη χώρα μας, ήδη προσπαθούμε να ενσωματώσουμε στον εκπαιδευτικό μας σχεδιασμό στοιχεία από τα νέα δεδομένα που λάβαμε και αναζητούμε πλέον νέους τρόπους επίλυσης προβλημάτων νιώθοντας παράλληλα μέλη ενός κοινού Ευρωπαϊκού χώρου. Η συμμετοχή μας στη συγκεκριμένη επιμορφωτική δραστηριότητα Erasmus+ έχει Ευρωπαϊκή προστιθέμενη αξία, καθώς μας έφερε σε επαφή με Ευρωπαίους εκπαιδευτικούς, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να μάθουμε ο ένας από τον άλλο, να ανταλλάξουμε καλές πρακτικές, να μοιραστούμε διεθνείς διαπολιτισμικές εμπειρίες και να αντιληφθούμε καλύτερα τα εκπαιδευτικά συστήματα άλλων χωρών. Η δικτύωση αυτή μας έχει ήδη βοηθήσει να βρούμε εταίρους για να οργανώσουμε διασχολικά συνεργατικά projects μέσω της πλατφόρμας eTwinning και να προγραμματίσουμε μια συνεργασία σε μελλοντικές KA2 δράσεις του προγράμματος Erasmus+.  Κατ´αυτόν τον τρόπο, θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε νέες ευκαιρίες κινητικότητας και να φέρουμε τους μικρούς μας μαθητές, κατοίκους ενός μικρού χωριού των Τρικάλων, σε επαφή με μαθητές από όλη την Ευρώπη, ανοίγοντας έτσι, γι’ αυτούς ένα παράθυρο στον κόσμο.
Από το Δημοτικό Σχολείο Μεγάλου Κεφαλόβρυσου Τρικάλων
Περισσότερα εκπαιδευτικά νέα εδώ.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)