Τα περισσότερα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες δυσκολεύονται από αρκετά έως πολύ στα προβλήματα μαθηματικών. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι:
– δεν έχουν μεγάλη εξοικείωση με τους αριθμούς και τα ποσά
– δεν έχουν ακόμα κατανοήσει καλά τις πράξεις
– δυσκολεύονται ακόμα και σε απλές πράξεις
Προσπαθούμε να απλοποιήσουμε το πρόβλημα με τους εξής τρόπους:
Ως παράδειγμα θα χρησιμοποιήσω ένα απλό προβληματάκι:
Το κουτί είχε 12 καραμέλες.Τα παιδιά έφαγαν 4. Πόσες καραμέλες έμειναν;
Το κουτί είχε 12 καραμέλες.Τα παιδιά έφαγαν 4. Πόσες καραμέλες έμειναν;
1. Διαβάζουμε (το παιδί αλλά κι εμείς) αρκετές φορές το πρόβλημα.
2. Κυκλώνουμε ή τονίζουμε με μαρκαδόρο τα δεδομένα του προβλήματος. Στο παράδειγμα μας θα κυκλώσουμε τα νούμερα 12 και 4.
2. Κυκλώνουμε ή τονίζουμε με μαρκαδόρο τα δεδομένα του προβλήματος. Στο παράδειγμα μας θα κυκλώσουμε τα νούμερα 12 και 4.
3. Υπογραμμίζουμε τις λέξεις κλειδιά. Στο πρόβλημα μας θα υπογραμμίσουμε τις λέξεις «είχε», «έφαγαν» και «έμειναν».
4. Σε ένα χαρτί ζωγραφίζουμε μια εικόνα σχετική με το πρόβλημα.Φτιάχνουμε ένα κουτί με 12 καραμέλες. Η οπτικοποίηση βοηθά πολύ και πρέπει να γίνεται σε κάθε πρόβλημα.
5. Δίνουμε βοήθεια: Αν το παιδί εξακολουθεί να μην μπορεί να λύσει το πρόβλημα, σχεδιάζουμε 12 καραμέλες, σβήνουμε τις 4 ώστε να δει πόσες μένουν.
Μερικές ακόμα συμβουλές για την επίλυση μαθηματικών προβλημάτων:
– Για τη λύση προβλημάτων μπορούμε να χρησιμοποιούμε αντικείμενα. π.χ. μπογιές, μπαλάκια, αυτοκινητάκια, κούκλες, καραμέλες, μολύβια κ.λ.π.
– Για προβλήματα σχετικά με το βάρος (γραμμάρια, κιλά κ.λ.π) μπορούμε να πάμε στην κουζίνα, να ζυγίσουμε, να υπολογίσουμε και να παίξουμε με τα παιδιά.
– Για προβλήματα με χρήματα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αληθινά χρήματα! Ένα ευχάριστο παιχνίδι είναι να βάλετε τιμές πάνω σε αντικείμενα στο δωμάτιο και να κάνετε αγοραπωλησίες. Έτσι το παιδί μαθαίνει να υπολογίζει, να μετρά και να δίνει ρέστα!
paidagwgos.blogspot.gr, Σοφία Τσιντσικλόγλου, Ειδική Παιδαγωγός
Περισσότερα θέματα για τις μαθησιακές δυσκολίες εδώ.