Δυσαναγνωσία: η αδυναμία να διαβάσω άνετα, με ροή και ρυθμό αλλά και να κατανοήσω τα ήδη διαβασμένα. Αυτό συνήθως είναι ένα χαρακτηριστικό που συνοδεύει τα Δυσλεξικά και τα παιδιά με άλλες μαθησιακές δυσκολίες και συχνά επιμένει στο χρόνο. Έτσι ένα παιδί με γενική καλή επίδοση στο σχολείο μπορεί να εμφανίζεται ως ένας πολύ κακός αναγνώστης. Τα αίτια αν και δεν έχουν διευκρινιστεί έχουν να κάνουν με τη ξεχωριστή νευροανατομία του εγκεφάλου που δυσκολεύεται στην αποκωδικοποίηση των γραφημικών συμβόλων και των γλωσσικών πληροφοριών.
Ασκήσεις που βοηθούν στην βελτίωση της αναγνωστικής ικανότητας δίνονται σε μεγάλη ποικιλία σε παιδιά που δυσκολεύονται. Η παρακάτω άσκηση, η οποία λέγεται: Το parking!!εφαρμόστηκε σε ένα παιδί Β' Δημοτικού με έντονα προβλήματα στην ανάγνωση που είχε ως ιδιαίτερο ενδιαφέρον τα αυτοκίνητα.
Υλικά: χαρτόνι, μαρκαδόροι, αυτοκινητάκι
Άσκηση: Φτιάχνουμε στο χαρτόνι τη κάτοψη απο ένα parking με τις θέσεις γύρω, γύρω. Μέσα σε κάθε θέση γράφουμε λέξεις σύμφωνα με αυτό που θέλουμε κάθε φορά να δουλέψουμε με το παιδί.
Γράφουμε λέξεις
Υπάρχει ένα σημείο εκκίνησης που απο αυτό θα ξεκινά κάθε φορά και σε αυτό θα καταλήγει.
Σημείο εκκίνησης
Προτρέπουμε να "παρκάρει" το αυτοκίνητο στη λέξη που θα ακούσει.
Παρκάρει στη λέξη
Στη προκειμένη περίπτωση ξεκινήσαμε με λέξεις δισύλλαβες, τρισύλλαβες, τετρασύλλαβες και με τη μορφή σύμφωνο-φωνήεν. Έπειτα τις γράψαμε στο φύλλο βελτίωσης γραφής και στο τέλος με κάποιες απο αυτές δημιούργησε προτάσεις.
Μπορούν να υπάρξουν πολλές παραλλαγές της άσκησης:
- να συμπεριλάβουμε λέξεις απο όλες τις μορφές πχ. δισύλλαβες (σφσ) κτλ.
- να ζητάμε να αναγνωρίσει και να παρκάρει σε μια κατηγορία λέξεων πχ. στα ρήματα, επίθετα, ουσιαστικά, επιρρήματα κτλ.
- να παρκάρει σε περισσότερες απο μια λέξεις της επιλογής του και να φτιάχνει με αυτές προτάσεις.
- να παρκάρει σε άκλιτες λέξεις.
- να παρκάρει μόνο σε ένα συγκεκριμένο πρόσωπο σε διάφορα ρήματα πχ.ζεσταίνεσαι, τρέχεις κτλ.
- να ξεχωρίσει την Ενεργητική ή Παθητική φωνή.
- να αναγνωρίσει και να παρκάρει σε συγκεκριμένο χρόνο ρημάτων πχ. Αόριστο
Tip: Χρησιμοποιήστε την άσκηση σε μεγάλο τραπέζι ή το πάτωμα για να μπορεί το παιδί να κινείται άνετα και πραγματικά να γίνει η άσκηση ένα κιναισθητικό παιχνίδι. Το παιχνίδι αυτό είναι το ίδιο διασκεδαστικό και σε κορίτσια.
Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες που χρειάζονται μια κιναισθητική προσέγγιση της μάθησης αλλά και σε όλα τα παιδιά σαν μια δημιουργική παιδαγωγική άσκηση. Εφαρμόζεται απο θεραπευτές, εκπαιδευτικούς, γονείς.