Γράφει ο Ψυχολόγος-Οικογενειακός Σύμβουλος Γιάννης Ξηντάρας (paidi-efivos.gr)
Ο διάλογος είναι πολιτισμός. Να συζητάμε με τα παιδιά μας είναι δείγμα πολιτισμού και δημοκρατίας. Σε κάθε περίπτωση είναι ένδειξη μιας σωστής διαπαιδαγώγησης, πρόσφορο έδαφος για σχέσεις καλών προθέσεων μεταξύ ισοτίμων... Είναι ατελείωτος ο κατάλογος των ευεργετικών επιδράσεων του διαλόγου μεταξύ των ανθρώπων!
Φανταστείτε λοιπόν πόσο καλό κάνουμε στα παιδιά μας, τι εξαιρετικές υπηρεσίες τους προσφέρουμε όσο καταφέρνουμε να συζητάμε μαζί τους. Πόσο τυχερά είναι τα παιδιά που έχουν τέτοιους γονείς...και πόσο αξιοζήλευτοι είναι αυτοί οι γονείς που το καταφέρνουν: Aντί να στυλώσουν τα πόδια, αντί να επιβάλλουν το δικό τους, αντί να κυριαρχήσουν με τον ''νόμο του ισχυρού'', προσπαθούν με υπομονή και συνέπεια να αντιπαρατεθούν με επιχειρήματα, με διάλογο, με πειθώ...
Μέσα από την συζήτηση το παιδί μπορεί να αναπτύξει τις σωστές ικανότητες για την λήψη αποφάσεων και να αποκτήσει πραγματικές αξίες για τη ζωή μέσα από τα δικά σας πιστεύω. Η συζήτηση “μεγαλώνει γερά παιδιά”, υγιής ενήλικες, ανθρώπους με αυξημένο αίσθημα ευθύνης τόσο απέναντι στον εαυτό τους όσο και απέναντι στους άλλους.
Παρακάτω παρουσιάζονται 7 λόγοι (ίσως προφανείς - αλλά αξιοσημείωτοι) για να μιλάτε με τα παιδιά σας/ 7 τρόποι για να έρθετε πιο κοντά στην σχέση σας μαζί του μέσω του διαλόγου:
- Με τη συζήτηση συμμετέχετε ουσιαστικά στην ζωή του παιδιού σας. Μέσα στην ρουτίνα που ζείτε, βρείτε ένα πρόγραμμα για να περνάτε χρόνο μαζί τους. Δείξτε προσοχή στα ενδιαφέροντα τους και καθιερώστε καθημερινές δραστηριότητες μαζί τους, είναι πάρα πολύ σημαντικό, χωρίς να είναι εξαιρετικά δύσκολο ή περίπλοκο...
- Προσπαθήστε να είστε ''προσπελάσιμοι''. Συζητήστε μαζί τους σοβαρά, δώστε τους να καταλάβουν ότι μπορούν να σας εμπιστευτούν τις απορίες τους, τις αγωνίες τους και ότι είστε διαθέσιμοι να απαντήσετε σε αυτές. Το παιδί πρέπει να ξέρει ότι μπορεί να επικοινωνήσει μαζί σας για τυχόν προβληματισμούς. Φυσικά μην δείξετε πανικό, είναι σημαντικό να δείχνετε λογικοί και ψύχραιμοι.
- Επιλέξτε το σωστό ''timing''. Θα πρέπει να επιλέξετε το σωστό τρόπο και χρόνο για να συζητήσετε κάποιο θέμα με το παιδί σας. Αρπάξτε την ευκαιρία κάτω από φυσιολογικές συνθήκες, όπως όταν μιλάτε για κάποιον φίλο του, για κάτι καθημερινό ή όταν περνάτε χρόνο όλοι μαζί στο τραπέζι.
- Μάθετε στο παιδί σας να λέει «ΟΧΙ». Είναι πολύ σημαντικό, όχι μόνο για το «φλέγον θέμα» αλλά και για όλες τι πτυχές της ζωής του, να μάθει να λέει όταν χρειάζεται «όχι». Μιας και οι έφηβοι πολλές φορές νοιώθουν ανασφάλεια, πρέπει να μάθουν να υποστηρίζουν τις απόψεις τους με αυτοπεποίθηση, και αυτό ξεκινάει από εμάς. Πώς; Όταν μας εκφράζουν τις απόψεις τους πρέπει να ακούμε προσεκτικά και όχι να κατακρίνουμε αυτά που λένε... Τόσο απλά!
- Αποφεύγετε τις στείρες διαφωνίες. Είναι σημαντικό να ακούτε τις απόψεις τους χωρίς να τους ανακρίνεται και να δημιουργείτε εντάσεις, γιατί έτσι η συζήτηση κινδυνεύει να οδηγηθεί σε αντιπαραθέσεις και τσακωμό. Αντιθέτως βοηθάει να στηρίζετε την άποψη τους ακόμα κι όταν είναι διαφορετική από την δική σας… (τονίζοντας βέβαια τη διαφορά μεταξύ των δύο).
- «Όρια». Μέσα σε ένα σπίτι υπάρχουν βασικοί κανόνες που πρέπει να ακολουθούν όλοι. Αφού οι κανόνες τεθούν δώστε τους κίνητρο να αναλαμβάνουν την ευθύνη των πράξεων τους.
- Καθησυχάστε τα και τονίστε τους τα θετικά. Δώστε προσοχή και αγάπη στο παιδί σας. Τα παιδιά με χαμηλή αυτοεκτίμηση έχουν περισσότερες πιθανότητες να μπουν στον πειρασμό για άνομες ή παραβατικές πράξεις. Τονίστε τους πόσο τα αγαπάτε και να τα επιδοκιμάζετε όταν τους αξίζει. Δώστε περισσότερη βάση στα θετικά χαρακτηριστικά τους και κάντε τους να νοιώθουν όμορφα με τον εαυτό τους για να μάθουν και οι ίδιοι να τον σέβονται...
Ποιός είπε πως είναι εύκολο να είσαι γονιός; Είναι δύσκολο, αλλά είναι υπέροχο...
Ο Γιάννης Ξηντάρας είναι Ψυχολόγος-Οικογενειακός Σύμβουλος, τ.συνεργ. στο Νοσοκομείο Παίδων “Αγία Σοφία”, μέλος της Ελληνικής Εταιρίας Εφηβικής Ιατρικής και του Ευρωπαϊκού Συλλόγου Ψυχοθεραπείας. Απόφοιτος Ε.Κ.Π.Α, επιστημονικός υπεύθυνος στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης “Επαφή”.