Τα παιδιά με Δυσλεξία κατακτούν συνήθως με μεγαλύτερη δυσκολία το μηχανισμό της Ανάγνωσης!
Ένα από τα πιο συνηθισμένα χαρακτηριστικά στους δυσλεξικούς μαθητές είναι η αναγνωστική δυσχέρεια η οποία εκφράζεται με συλλαβισμό, δισταγμούς, κόμπιασμα, παρατονισμούς, αναγνωστικές αστοχίες. Η όξυνση και βελτίωση της Οπτικής διάκρισης, που συχνά εμφανίζεται ελλιπής, αποτελεί βασική παράμετρος για τη σωστή εξέλιξη της ανάγνωσης.
Με την παρακάτω άσκηση η οποία σκοπό έχει να "αναγκάσει" το παιδί να αναζητήσει τη λέξη μέσα σε πλήθος από γράμματα ενισχύεται ακριβώς αυτή η ικανότητα της διάκρισης της μορφής της λέξης. Η άσκηση εφαρμόζεται πάνω σε ξυλάκια για απεμπλοκή από το "χαρτί & μολύβι" και διατήρηση του ενδιαφέροντος.
Υλικά: χρωματιστά ξυλάκια κατασκευών, μαρκαδόρος
Αφού μαζέψουμε τα υλικά, φτιάχνουμε το πρώτο μας κρυπτόλεξο γεμίζοντας το κάθε ξυλάκι με γράμματα ενσωματώνοντας και τη λέξη που επιλέξαμε.
Οι λέξεις με τις οποίες θα φτιάξουμε τα κρυπτόλεξα πρέπει να έχουν προαποφασιστεί σύμφωνα με τις δυσκολίες τους παιδιού. Ένας βασικός κανόνας είναι η σταδιακή αύξηση της δυσκολίας. Στην εικόνα βλέπουμε ότι κάθε χρώμα αποτελεί και διαφορετική κατηγορία λέξεων πχ. δισύλλαβες με διπλό συμφωνικό σύμπλεγμα, τρισύλλαβες με διπλό συμφωνικό σύμπλεγμα κτλ.
Κατηγορίες λέξεων ανά χρώμα! |
Παράδειγμα εφαρμογής
σε απόφοιτο Β' Δημοτικού:
Ψάχνουμε! |
Τα καταφέραμε! |
Η εφαρμογή της άσκησης μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπους:
- Ακούει τη λέξη και την αναζητά στο ξυλάκι
- Βλέπει τη λέξη γραμμένη τη διαβάζει και την αναζητά στο ξυλάκι
- Δίνουμε μόνο στοιχεία της λέξης πχ. είναι ουσιαστικό, ρήμα κτλ.
- Αναζητά τη λέξη χωρίς συγκεκριμένη κατεύθυνση
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, http://dyslexiaathome.blogspot.gr