Έχετε σκεφτεί ότι φράσεις που λέμε καθημερινά στα παιδιά μας και μας φαίνονται φυσιολογικές, στην πραγματικότητα τους κάνουν κακό;
Φράσεις, που μας μοιάζουν απόλυτα φυσιολογικές, όπως «μην το τρως αυτό, θα παχύνεις» ή «είσαι τόσο έξυπνος/η» , στην πραγματικότητα δεν κάνουν καλό στο παιδί να τις ακούει από εσάς. Σύμφωνα με τους ειδικούς, υπάρχουν φράσεις και μάλιστα, κοινές, που μπορεί να επιδράσουν αρνητικά στο παιδί και να το βάλουν σε μία διαδικασία να σκεφτεί ότι τα κάνει όλα λάθος, ότι δεν είναι ικανό. Και αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα, να χάσει σταδιακά την αυτοπεποίθηση τους, αλλά και την αυτοεκτίμηση.
Από την άλλη, και φράσεις με τις οποίες επαινούμε το παιδί, επίσης, μπορεί να μην έχουν θετική επίδραση πάνω του. Για παράδειγμα, το να του λέτε συνέχεια «πόσο έξυπνο είναι», ενδεχομένως και να λειτουργήσει ανασταλτικά στην πρόοδό του, αφού θα επαναπαυτεί στα λόγια των γονιών του, που «αυτοί ξέρουν για να το λένε».
Ας δούμε, λοιπόν, 35 συχνές φράσεις που λέμε στα παιδιά μας, αλλά θα πρέπει να αναθεωρήσουμε και κάποιες να τις αφαιρέσουμε από το λεξιλόγιό μας και άλλες να μην τις χρησιμοποιούμε με μεγάλη συχνότητα.
1.Κάνω τα πάντα για εσένα: Αυτό προσθέτει ένα βάρος στο παιδί, που θα το κουβαλάει και πολλές θα νιώθει ενοχικά
2. Γιατί δεν μπορείς να παίρνεις συνέχεια άριστα; Αυτό το άριστα. Και ο καλός βαθμός και ο κακός είναι δικοί του. Του ανήκουν, είναι για εκείνο και δεν πρέπει να του προσθέτετε επιπλέον, άγχος
3. Με κάνεις έξαλλη. Όταν παραδεχόμαστε ότι χάνουμε τον έλεγχο, πώς θα μάθουμε στο παιδί να διατηρεί και το ίδιο;
4. Μην το τρως αυτό, θα παχύνεις. Θα μπορούσαμε με άλλο τρόπο να αποτρέψουμε το παιδί να φάει κάτι παχυντικό. Γιατί, αν από μικρό, ειδικά όταν πρόκειται για κορίτσι, το βάζουμε στη διαδικασία του να μην παχύνει, αργότερα, ενδεχομένως, να εμφανιστούν διατροφικά προβλήματα
5. Είσαι χοντρός/η Αυτό και αν δεν πρέπει να το λέμε, για τους ευνόητους λόγους
6. Έχω παχύνει. Πρέπει να αδυνατίσω. Αν παιδί σάς ακούει να το λέτε συνέχεια, θα σας μιμηθεί
2. Γιατί δεν μπορείς να παίρνεις συνέχεια άριστα; Αυτό το άριστα. Και ο καλός βαθμός και ο κακός είναι δικοί του. Του ανήκουν, είναι για εκείνο και δεν πρέπει να του προσθέτετε επιπλέον, άγχος
3. Με κάνεις έξαλλη. Όταν παραδεχόμαστε ότι χάνουμε τον έλεγχο, πώς θα μάθουμε στο παιδί να διατηρεί και το ίδιο;
4. Μην το τρως αυτό, θα παχύνεις. Θα μπορούσαμε με άλλο τρόπο να αποτρέψουμε το παιδί να φάει κάτι παχυντικό. Γιατί, αν από μικρό, ειδικά όταν πρόκειται για κορίτσι, το βάζουμε στη διαδικασία του να μην παχύνει, αργότερα, ενδεχομένως, να εμφανιστούν διατροφικά προβλήματα
5. Είσαι χοντρός/η Αυτό και αν δεν πρέπει να το λέμε, για τους ευνόητους λόγους
6. Έχω παχύνει. Πρέπει να αδυνατίσω. Αν παιδί σάς ακούει να το λέτε συνέχεια, θα σας μιμηθεί
7. Σταμάτα να κλαις, αμέσως τώρα. Αν θέλει να κλάψει, αφήστε το να κλάψει. Δε μπορείτε να του επιβληθείτε στα συναισθήματά του.
8. Σιγά, το σπουδαίο πράγμα. Για εσάς μπορεί να μην είναι. Για το παιδί σας, όμως, μπορεί να είναι το πιο σπουδαίο και μεγάλο πρόβλημα
9. Ηρέμησε τώρα. Η προσταγή όταν δεν είναι ήρεμο, δε φέρνει το επιθυμητό αποτέλεσμα
10. Είσαι πολύ τεμπέλης/α. Αν του το λέτε συνέχεια, είτε θα το πιστέψει και θα το αποδεχτεί, είτε θα απογοητευτεί και θα σταματήσει να σας αποδεικνύει το αντίθετο, από αυτό που πιστεύετε
11. Κάνε γρήγορα, αργήσαμε. Μια φράση που τη λέμε, σχεδόν κάθε πρωί για το σχολείο, αλλά έτσι του δημιουργούμε άγχος με το χρόνο.
12. Γιατί θα πρέπει να στο λέω 100 φορές; Δεν χρειάζεται να το πείτε τόσες φορές, ούτε και να λέτε και τη φράση αυτή
13. Τα μεγάλα παιδιά δε φοβούνται. Κι, όμως, φοβούνται. Και θα πρέπει να το βοηθήσετε με τις φοβίες του
14. Σταμάτα να κάνεις σα μωρό. Μην περιμένετε από ένα παιδί να αντιδράσει ως ενήλικας, γιατί απλά είναι παιδί!
15. Μη γίνεσαι γελοίος/α. Αντί να το κατηγορείτε, μιλήστε μαζί του για να δείτε τι φταίει για τη συμπεριφορά του
16. Με απογοήτευσες. Δεν υπάρχει χειρότερο συναίσθημα για ένα παιδί, από εκείνο που νιώθει ότι απογοήτευσε τους γονείς του
17. Λυπάμαι για εσένα. Επίσης, το κάνετε να νιώσει πολύ άσχημα
18. Κάνε αυτό που σου λέω, αλλιώς… Οι απειλές φέρνουν πάντα το αντίθετο αποτέλεσμα
19. Μένεις στο σπίτι μου και θα κάνεις αυτό που σου λέω. Το σπίτι είναι όλων, έτσι δεν είναι;
20. Εγώ έτσι σε μεγάλωσα.
21. Ντροπή σου. Δεν πρέπει να κάνετε το παιδί να αισθάνεται ντροπή για κάτι που έκανε, ακόμη και αν ήταν λάθος
22. Είσαι σαν τη μάνα σου ή τον πατέρα σου. Και είναι κακό, αυτό; Γιατί, στα αυτιά του παιδιού, έτσι ακούγεται. Κι έτσι, το αντιλαμβάνεται
23. Σου το είπα. Δεν χρειάζεται να του το υπενθυμίζετε. Αφήστε το να μάθει από τα λάθη του
24. Μακάρι να ήσουν όπως ο/η… Μην το συγκρίνετε με κανέναν
25. Γιατί δε μπορείς να είσαι σαν τον αδελφή/αδελφή σου. Ούτε καν με τα αδέλφια του. Πέρα, από το ότι δημιουργείτε, έτσι, έναν ανταγωνισμό ανάμεσά τους
26. Είσαι τέλειος/α. Μπορεί και να είναι, όμως, αν το λέτε συχνά, τότε επαναπαύεται στους επαίνους σας και αν βρεθεί κάποιος να του πει το αντίθετο, η απογοήτευση θα είναι μεγάλη
27. Είσαι τόσο έξυπνος/η. Το ίδιο ισχύει και εδώ. Επίσης, μπορεί να λειτουργήσει ανασταλτικά στην πρόοδό του
28. Είσαι καλύτερος από τον/την. Μη δημιουργείτε μία ανταγωνιστική σχέση με φίλους και συμμαθητές. Πρέπει να του μάθετε την άμιλλα και όχι τον ανταγωνισμό. Γιατί μεγαλώνοντας, θα λειτουργεί, έτσι
29. Δε μπορώ ποτέ να σου πω όχι. Αν του το λέτε, απλά έχετε χάσει το παιχνίδι
30. Τα κάνεις όλα λάθος. Από τα λάθη μαθαίνουμε. Οπότε, μην του κόβεται τα φτερά
31. Άσε να σε βοηθήσω εγώ. Αν του τα δίνετε έτοιμα, δε θα μάθει ποτέ να στηριχτεί στα πόδια του και να προσπαθεί μόνο του
32. Είσαι σίγουρος/η ότι μπορείς να το κάνεις αυτό; Ναι είναι. Αφήστε το
33. Δε μπορείς να το κάνεις αυτό. Μα άμα δεν προσπαθήσει, πώς θα μάθετε όλοι, ότι δε μπορεί να το κάνει;
34. Είσαι ηλίθιος/α. Εδώ δεν χρειάζεται εξήγηση
35. Μισώ τα μαθηματικά. Οι περισσότεροι τα μισούμε. Αλλά, αν το λέμε, στο παιδί, θα τα μισήσει και αυτό. Και δεν θα προσπαθήσει να μάθει και να γίνει καλύτερο.
Περισσότερα θέματα για γονείς εδώ.
30. Τα κάνεις όλα λάθος. Από τα λάθη μαθαίνουμε. Οπότε, μην του κόβεται τα φτερά
31. Άσε να σε βοηθήσω εγώ. Αν του τα δίνετε έτοιμα, δε θα μάθει ποτέ να στηριχτεί στα πόδια του και να προσπαθεί μόνο του
32. Είσαι σίγουρος/η ότι μπορείς να το κάνεις αυτό; Ναι είναι. Αφήστε το
33. Δε μπορείς να το κάνεις αυτό. Μα άμα δεν προσπαθήσει, πώς θα μάθετε όλοι, ότι δε μπορεί να το κάνει;
34. Είσαι ηλίθιος/α. Εδώ δεν χρειάζεται εξήγηση
35. Μισώ τα μαθηματικά. Οι περισσότεροι τα μισούμε. Αλλά, αν το λέμε, στο παιδί, θα τα μισήσει και αυτό. Και δεν θα προσπαθήσει να μάθει και να γίνει καλύτερο.
Περισσότερα θέματα για γονείς εδώ.