«Σταδιακά, η ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια με βάση το απολυτήριο του Λυκείου», λέει στην «Εφ.Συν.» ο Κ. Γαβρόγλου | ΕUROKINISSI / ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
Κατάργηση κλειστού αριθμού εισακτέων, νέο λύκειο, αναβάθμιση απολυτηρίου. Είναι τα τρία βασικά χαρακτηριστικά τα οποία σηματοδοτούν τη μεγάλη παρέμβαση που επιχειρείται στο σύστημα εισαγωγής στα ανώτατα Ιδρύματα.
Στόχος να ανοίξει «η προοπτική ελεύθερης πρόσβασης με βάση το απολυτήριο του Λυκείου», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου. Δεν θ΄αργήσει η δημοσιοποίηση του σχεδίου για λύκειο-εξεταστικό. Θα ξεκινήσει και «ζωντανός διάλογος» σε πλατφόρμα του υπουργείου όπου ομάδα ειδικών θα απαντά άμεσα σε ερωτήσεις και προτάσεις.
Για την κατάργηση του κλειστού αριθμού εισακτέων, ο κ. Γαβρόγλου τονίζει: «Δεν μπορεί να γίνει αν δεν ιδρυθούν νέα Τμήματα, αν δεν στελεχωθούν και αν δεν αρχίσει να λειτουργεί το νέο σύστημα με το νέο λύκειο».
Πολλά, όμως, φαίνεται ότι θα εξαρτηθούν από τη μελέτη που πραγματοποιείται αυτό το διάστημα σχετικά με τις επιλογές σχολών των υποψηφίων. Δεν αποκλείεται να δούμε πολύ νωρίτερα σε ορισμένα τμήματα ν' ανοίγει ο αριθμός των εισακτέων.
Παράλληλα, τα ΑΕΙ της χώρας αναδιοργανώνονται. Αν ορισμένα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ ολοκληρώσουν γρήγορα τις συνέργειές τους τότε θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στο μηχανογραφικό του 2018, δηλώνει ο κ. Γαβρόγλου.
Όπως, δηλαδή, με το πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής το οποίο θ’ αρχίσει να λειτουργεί από την 1η Ιανουαρίου 2018.
● Πριν από λίγες ημέρες, σε συνέντευξη Τύπου για το νέο χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης, αναφερθήκατε στο ρόλο των πανεπιστημίων μέσω των 5ετών στρατηγικών τους σχεδίων. Η αναζήτηση βάσης συνεργασίας έχει ήδη ξεκινήσει ανάμεσα στα Ιδρύματα. Δεν απαιτείται χρονοδιάγραμμα; Πόσο δεσμευτικό ή ρεαλιστικό μπορεί να είναι αυτό;
Είναι εντυπωσιασκό πόσο ώριμη φάνηκε να είναι η διαμόρφωση του Ενιαίου Χώρου Έρευνας και Εκπαίδευσης, μέσα από συγχωνεύσεις, συνέργειες και συνεργασίες ανάμεσα σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες γίνεται μία ουσιαστική συζήτηση για το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης μας και αρχίζουν να συζητούν μεταξύ τους ακαδημαϊκοί, τους οποίους απαράδεκτες πολιτικές κατακερμάτισης δεν τους έδιναν τις θεσμικές δυνατότητες να συζητάνε μεταξύ τους.
Μετά από αρκετά χρόνια εσωστρέφειας και προκαταλήψεων, βρισκόμαστε σε ένα σημείο που τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, μέσα από κοινές επιτροπές, συζητούν με όρους ακαδημαϊκούς προκειμένου να προχωρήσουν σε συγχωνεύσεις και συνέργειες.
Σήμερα μιλάμε για τις κοινές επιτροπές ανάμεσα στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το ΤΕΙ Ηπείρου, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το ΤΕΙ Θεσσαλίας και το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας, του ΤΕΙ Αθήνας και ΤΕΙ Πειραιά, και σε λίγες μέρες αναμένουμε μία αντίστοιχη από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας.
Όλα, όμως, αυτά δεν είναι μεμονωμένες ενέργειες: έχουμε ήδη συγκροτήσει επιτροπές για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των ΤΕΙ, αλλά και κατοχύρωσης αντίστοιχων δικαιωμάτων αποφοίτων συγκεκριμένων Τμημάτων Πανεπιστημιών, όπως και μία ομάδα που θα προτείνει ποια Τμήματα των ΤΕΙ θα μπορούν να προχωρήσουν στην απονομή διδακτορικών, μελετάμε στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας και Ανθρώπινου Δυναμικού τους όρους και μηχανισμούς ίδρυσης των διετών προγραμμάτων σπουδών στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ που θα παρέχουν επαγγελματικά πιστοποιητικά ευρωπαϊκών προσόντων.
Είναι προφανές ότι τα πορίσματα των Επιτροπών θα αποσταλούν στις Συγκλήτους των Ιδρυμάτων ώστε να εξασφαλιστούν οι μεγαλύτερες δυνατές συναινέσεις για τα επόμενα βήματα.
Αν πριν από μερικά χρόνια ή και πέρυσι ακόμη λέγαμε ότι υπάρχει ένα τέτοιο σχέδιο, οι περισσότεροι δεν θα το πίστευαν.
Και αυτό είναι ένα σπουδαίο βήμα που πραγματοποιείται, επειδή ένας τεράστιος αριθμός όσων εργάζονται και ερευνούν στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ, κάνουν τεράστιες προσπάθειες για να δούμε μπροστά και να μην αναπαράγουμε μιζέριες του παρελθόντος.
Το χρονοδιάγραμμά μας είναι να νομοθετήσουμε μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.
Αν μέχρι τότε κάποια ιδρύματα έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο των συζητήσεων για συνέργειες και το υπουργείο έχει αποφασίσει να εγκρίνει τα νέα σχέδιά τους, τότε θα ενταχθούν και αυτά στον νόμο. Από εκεί και πέρα, όποιες συνέργειες είναι ώριμες θα θεσμοθετούνται άμεσα.
Το σημαντικότερο, όμως: τα Ιδρύματα που είναι σε συνεννόηση μεταξύ τους θα εντάξουν τις όποιες πρωτοβουλίες τους σε ένα 5ετές στρατηγικό σχέδιο, στο οποίο θα διατυπώνονται με σαφήνεια οι προϋποθέσεις που πρέπει να ικανοποιήσει η Πολιτεία για την επιτυχία του σχεδίου. Και η δέσμευσή μας θα είναι δημόσια με χρονοδιάγραμμα για την επιτυχία του εγχειρήματος.
Αν δεν ακολουθήσουμε συναινετικές διαδικασίες και δεν προχωρήσει το υπουργείο σε συγκεκριμένες δεσμεύσεις, θα επαναληφθούν οι παθογένειες από τις οποίες προσπαθούμε να απαλλαγούμε.
● Μεταξύ άλλων είπατε πως κάποια Ιδρύματα δεν έχουν δείξει ενδιαφέρον για συνεργασία και «αν θέλουν ας συνεχίσουν ως έχουν». Όμως, συμπληρώσατε πως «το θέμα των συνεργασιών με τα ΤΕΙ περιλαμβάνεται στα 5ετή». Αυτό είναι μια προσπάθεια δέσμευσης ή μήπως προειδοποίηση για το μέλλον τους;
Τα Ιδρύματα δεν δεσμεύονται με κανέναν τρόπο να προχωρήσουν σε συνέργειες αν δεν το επιθυμούν. Τίποτα δεν είναι υποχρεωτικό «από τα πάνω». Θέλω να είναι ξεκάθαρο αυτό. Εμείς αυτό που προτείνουμε στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ είναι να διερευνήσουν ποια είναι τα όρια και οι όροι συνεργασίας που μπορούν να έχουν και δηλώνουμε με έμφαση ότι θα ενισχύσουμε τις προτάσεις τους, οι οποίες και θα εντάσσονται σε ένα 5ετές στρατηγικό σχέδιο.
Το μεγάλο «παράπονο» για δεκαετίες ήταν ότι το υπουργείο δεν άκουγε τα Ιδρύματα. Τώρα κάνουμε ακριβώς αυτό, να τα ακούμε για το πώς θα αξιοποιήσουν την εμπειρία τους και θα προτείνουν αναπτυξιακά σχέδια για το μέλλον τους.
Αν κάποια Ιδρύματα δεν θέλουν ούτε καν να συνεννοηθούν μεταξύ τους, δεν μπορεί το υπουργείο να κάνει κάτι για αυτό.
● Πώς αντιμετωπίζετε τις ενστάσεις τμημάτων; Πώς ελέγχετε την εγκυρότητα των προτάσεων ειδικά σε επίπεδο επιστημονικό;
Η διαδικασία είναι σαφής. Οι επιτροπές που κρίνουν τις προτάσεις και με τη σειρά τους προτείνουν στο υπουργείο, αποτελούνται κατά κύριο λόγο από πρυτάνεις και αντιπρυτάνεις, άρα από ανθρώπους που ξέρουν πολύ καλά να κρίνουν σε επίπεδο επιστημονικό, γνωρίζουν πάρα πολύ καλά τις τοπικές συνθήκες και τις σχέσεις που υπάρχουν εντός και μεταξύ των Ιδρυμάτων.
Συνεδριάζουν αυτές οι επιτροπές, λαμβάνουν υπ' όψιν τους τις συμφωνίες και τις ενστάσεις, και αποφασίζουν τι θα προτείνουν στο υπουργείο.
Το υπουργείο επεξεργάζεται αυτές τις προτάσεις, μπορεί να υπάρχουν προτάσεις με τις οποίες διαφωνούμε, άρα καταγράφουμε εμείς τη διαφωνία μας ως υπουργείο και εκεί πια αναζητούμε συναινέσεις, με τη συμμετοχή και των Συγκλήτων.
Άρα, τα φίλτρα εγκυρότητας σε όλα τα επίπεδα είναι πολλά.
● Υπάρχει μεγάλη ανομοιογένεια ανάμεσα στα ΑΕΙ της χώρας. Πώς θα υπερκεραστεί ειδικά στις περιπτώσεις σκληρών συμβιβασμών (συγχωνεύσεων - ενσωματώσεων);
Την ερώτησή σας με τη χρήση φορτισμένων λέξεων την κατανοώ, αλλά δεν την συμμερίζομαι. Δεν είναι σκληρός συμβιβασμός ένα Πανεπιστήμιο να συνεργαστεί με ένα ΤΕΙ για να δουν από κοινού τις δυνατότητες συγχωνεύσεων και συνεργειών. Άρα δεν πρόκειται για σκληρό συμβιβασμό, αλλά για μία κουλτούρα συνεργασίας και συνεννόησης που είναι στον πυρήνα της ακαδημαϊκότητας.
Αυτό που σας λέω το επιβεβαιώνουν οι πολύ θετικές εξελίξεις που έχουν καταγραφεί μεταξύ Πανεπιστημίων και ΤΕΙ που σας ανέφερα προηγουμένως.
● Πρέπει να υπάρχουν τα ΤΕΙ σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα και με τι προφίλ;
Στη διάρκεια των περασμένων δεκαετιών και με πρόσχημα την ίδρυση Τμημάτων των ΤΕΙ χωρίς κανένα απολύτως προγραμματισμό, διαμορφώθηκε ένα τοπίο που αναπαρήγαγε και αντανακλούσε όλες τις παραλυτικές παθογένειες της κοινωνίας μας, από τις οποίες ακόμη δεν μπορούμε να απαλλαγούμε.
Πολλά Τμήματα έγιναν με γνώμονα τις υλικές ενισχύσεις που θα επιφέρουν σε τοπικές κοινωνίες και όχι με ακαδημαϊκά κριτήρια. Αυτά σήμερα τα αναγνωρίζουν όλοι και για αυτό είναι τόσο ώριμα τα πράγματα για να δρομολογηθούν ριζοσπαστικές αλλαγές.
Πολλά Τμήματα, χάρη στους ακαδημαϊκούς που εργάζονται σε αυτά, κατάφεραν να αποκτήσουν ένα εξαιρετικό υψηλό εκπαιδευτικό και ερευνητικό επίπεδο. Εμείς προτείνουμε τη συγχώνευση ή ένταξή τους στα Πανεπιστήμια, μετά από συζητήσεις μεταξύ τους.
Εμάς μας ενδιαφέρει η ακαδημαϊκότητα. Στη διαδικασία αυτή, όμως,πρέπει να δούμε και τι γίνεται με Τμήματα που έχουν συσσωρεύσει σοβαρά προβλήματα, εκεί όπου, π.χ., δεν υπάρχει κανένα μέλος διδακτικού προσωπικού, εκεί όπου εγγράφονται παιδιά που στο σύνολο τους έχουν εισαχθεί με βαθμό κάτω από τη βάση, εκεί όπου υπάρχει εξαιρετικά χαμηλός αριθμός αποφοίτων κτλ. Δεν μας λέει τίποτα αυτό; Δεν μας δείχνει ότι κάτι δεν πάει καλά;Τι κάνουμε, λοιπόν, εκεί;
Δεν πιστεύουμε στις «διακοσμητικές», με όρους τοπικιστικούς, σχολές. Θα συζητήσουμε με τις τοπικές κοινωνίες, τις διοικήσεις των ΤΕΙ και όλους τους αναπτυξιακούς φορείς προσπαθώντας να τους πείσουμε για τη σημασία των ακαδημαϊκών κριτηρίων χωρίς να παραδοθούμε σε μία άνευ όρων αδράνεια των τοπικοτήτων.
Θέλουμε να αναβαθμιστεί η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Θα πρέπει μαζί με την παραπέρα ενίσχυση των πολλών και εξαιρετικά θετικών καταστάσεων, να μην κλείνουμε τα μάτια μας σε αδυναμίες και παθογένειες. Μόνον τότε θα είμαστε πειστικοί στην ακαδημαϊκή κοινότητα και στις τοπικές κοινωνίες για την εντιμότητα των προθέσεών μας.
● Αν κάποιες συνέργειες ολοκληρωθούν εντός ακαδημαϊκού έτους, θα μπουν στο μηχανογραφικό του 2018;
Αν προλάβουν να ολοκληρωθούν και αν εγκριθούν, ναι.
● Εξαγγείλατε την προοπτική κατάργησης του κλειστού αριθμού εισακτέων σε κάποιες ομάδες Τμημάτων. Πότε όμως θα ξεκινήσει;
Δεν μπορεί να γίνει όλο αυτό αν δεν ιδρυθούν νέα Τμήματα, αν δεν στελεχωθούν και αν δεν αρχίσει να λειτουργεί το νέο σύστημα με το νέο λύκειο.
Είναι μια προσέγγιση που ανοίγει την προοπτική ελεύθερης πρόσβασης με βάση το απολυτήριο του Λυκείου, όπως το προβλέπουμε στην μεταρρύθμιση που έχουμε προτείνει.
Όταν μιλάμε για κατάργηση κλειστού αριθμού εισακτέων, είναι γιατί θέλουμε ικανοί μαθητές να μπορέσουν να σπουδάσουν αυτό που επιθυμούν. Είναι απαράδεκτο ότι με το σημερινό καθεστώς μονάχα ένα μικρό ποσοστό των φοιτητών σπουδάζει αυτό που επιθυμεί.
Δηλαδή, υπάρχουν μαθητές με πολύ καλές επιδόσεις που δεν μπορούν να σπουδάσουν στο γνωστικό πεδίο που τους ενδιαφέρει, γιατί ένα ξεπερασμένο από τη ζωή καθεστώς επιβάλλει κλειστό αριθμό σε όλα τα Τμήματα. Άρα αναγκάζονται να σπουδάσουν κάτι που δεν τους είναι ιδιαιτέρως ενδιαφέρον.
Και μετά αναρωτιόμαστε γιατί υπάρχει μεγάλο ποσοστό αποτυχίας στα ΑΕΙ. Εμείς διεξάγουμε μία μελέτη για να δούμε τις γνωσιακές περιοχές στις οποίες θέλουν να σπουδάσουν οι μαθητές και μένουν έξω από τα ΑΕΙ, παρά το ότι παίρνουν βαθμούς πάνω από τη βάση.
Θα παρουσιάσουμε ένα σχέδιο το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα να σπουδάζουν αυτό που θέλουν όλοι όσοι λαμβάνουν Απολυτήριο Λυκείου στο νέο Λύκειο που προτείνουμε. Εξαίρεση σε πρώτη φάση θα είναι τα Τμήματα Ιατρικής και Μηχανικών.
Καλούμε τα Πανεπιστήμια, στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου, να προτείνουν την ίδρυση νέων Τμημάτων με νέα σύγχρονα γνωστικά πεδία. Και προφανώς οι μεταρρυθμίσεις δεν μπορούν να γίνουν χωρίς πρόσθετες πιστώσεις, αύξηση της χρηματοδότησης και πρόσληψης νέου προσωπικού.
Η κυβέρνηση έχει ήδη δεσμευτεί πως στη νέα φάση που εισέρχεται η χώρα, η ενίσχυση της εκπαίδευσης θα είναι πρώτη προτεραιότητα.
● Με τέσσερα μόνον μαθήματα θα παίρνουν απολυτήριο από φέτος τα παιδιά;
Σύμφωνα με την πρόταση του ΙΕΠ για τη φετινή Γ' Λυκείου, η μόνη αλλαγή αφορά τις εξετάσεις στο τέλος της χρονιάς. Δηλαδή για να πάρει κανείς απολυτήριο Λυκείου συνυπολογίζονται οι βαθμοί όλων των μαθημάτων, οι οποίοι θα προκύπτουν, όπως πάντα, από πολλούς και διαφορετικούς τρόπους αξιολόγησης (συμμετοχή στην τάξη, εργασίες, ολιγόλεπτα τεστ, ωριαία διαγωνίσματα).
Απλώς στο τέλος της χρονιάς έχει διαπιστωθεί ότι οι απολυτήριες εξετάσεις, οι οποίες, όπως είναι λογικό, προηγούνται των Πανελλαδικών, εντείνουν το άγχος των παιδιών και εξαιτίας αυτού του άγχους τα παιδιά αφιερώνουν ελάχιστη προσπάθεια γι' αυτές, δεν τις αντιμετωπίζουν με τη δέουσα σοβαρότητα.
Έτσι η πρόταση του ΙΕΠ είναι να εξεταστούν σε λιγότερα μαθήματα (Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Μαθηματικά, Ιστορία και Βιολογία). Στα υπόλοιπα καθιερώνεται και δεύτερο υποχρεωτικό ωραίο διαγώνισμα, που θα πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου.
Η πρόταση αυτή εξασφαλίζει σημαντικό διδακτικό χρόνο στους μαθητές και στις μαθήτριες τόσο της Γ' τάξης όσο και των υπόλοιπων τάξεων του λυκείου. Και προφανώς η αύξηση του διδακτικού χρόνου έχει μεγάλη σημασία, γιατί συμβάλλει στη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων.
● Σε ποια φάση βρίσκεται το σχέδιο για το νέο λύκειο και εξεταστικό;
Συζητάμε με πολλά άτομα και ενσωματώνουμε στο σχέδιό μας ιδιαίτερα χρήσιμες προτάσεις που μας γίνονται και εμπλουτίζουν το αρχικό μας σχέδιο.
Όταν είμαστε έτοιμοι θα δημοσιοποιήσουμε το εμπλουτισμένο σχέδιο και θα συνεχίσουμε τη συζήτηση για περαιτέρω βελτίωση μέσα από μία ηλεκτρονική πλατφόρμα όπου θα έχουμε τη δυνατότητα όχι μόνον να λαμβάνουμε δημόσια βελτιωτικές προτάσεις αλλά και να απαντάμε εμείς σε τυχόν παρανοήσεις ή και κριτικές.
● Η ενδιάμεση έκθεση του ΟΟΣΑ έδειξε πως δεν άλλαξαν πολύ ούτε οι προθέσεις ούτε οι προτάσεις του οργανισμού για την αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Όλα μοιάζουν ίδια με την έκθεση του 2011. Αποκέντρωση, οικονομική και διαχειριστική αυτονομία σχολικής μονάδας, αξιολόγηση, επαναλαμβάνονται ως στόχοι σαφώς συνδεδεμένοι με αποκεντρωμένους προϋπολογισμούς, χρηματοδοτικές φόρμουλες, λογοδοσία, διαχείριση προσωπικού κ.ά. Σε τι στάδιο βρίσκονται οι συζητήσεις και σε τι διαφοροποιούνται τα προωθούμενα μέτρα;
Όπως γνωρίζετε, οι προτάσεις του ΟΟΣΑ δεν είναι σε καμία περίπτωση δεσμευτικές, ούτε σημαίνει ότι οφείλουμε να ακολουθήσουμε τις κατευθύνσεις τους στις πολιτικές μας για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Το ΙΕΠ με τις επιστημονικές του επιτροπές μελετά τα στοιχεία που περιλαμβάνονται σε αυτές τις εκθέσεις, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις δεν αποτυπώνουν την ποιότητα της ελληνικής εκπαίδευσης, ούτε τις αλλαγές που έχουν ήδη εισαχθεί ή προγραμματίζουμε να εισαγάγουμε.
Μετά και την τελευταία συνάντηση που είχαμε μαζί τους, δηλώσαμε και γραπτά τις σοβαρές ενστάσεις μας για ένα σύνολο ζητημάτων και είμαστε σε συζητήσεις μαζί τους για το πώς θα αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα αυτά.
Είναι άξιο απορίας πώς όλες οι εκθέσεις μέχρι τώρα αντανακλούν τις προτεραιότητες και αξίες προηγούμενων κυβερνήσεων και να μη γίνεται δυνατόν να αποτυπωθούν τώρα και τα δικά μας επιχειρήματα, εκείνα δε για τα οποία δεν φαίνεται να υπάρχουν αντεπιχειρήματα.
Είμαστε, όμως, ιδιαίτερα αισιόδοξοι ότι στις διαπραγματεύσεις αυτές θα βρούμε ένα κοινό βηματισμό. Οι σχέσεις μας με πολλούς εμπειρογνώμονες του ΟΟΣΑ και, κυρίως, με το γραφείο του Γενικού Γραμματέα, είναι άριστες και όλοι προσπαθούμε να καταλάβουμε τουλάχιστον, τα επιχειρήματα του άλλου ανεξάρτητα από την όποια προοπτική των προτάσεων.
Οι «φόρμουλες», τα «μοντέλα» και οι έτοιμες «συνταγές», όσο καλά και αν περιγράφονται σε εκθέσεις επί χάρτου, συχνά καταρρέουν όταν πάνε να εφαρμοστούν.
● Είναι γνωστό ότι η τρόικα ταυτίζεται με τις θέσεις ΟΟΣΑ και τις περιλαμβάνει στις δεσμευτικές συμφωνίες με την ελληνική κυβέρνηση. Όλα αυτά δεν καθιστούν δεσμευτικές τις υποδείξεις;
Θα πρέπει να σας διορθώσω. Η υποχρέωση που έχει αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση είναι να λαμβάνει υπ' όψιν τις εκθέσεις του ΟΟΣΑ, όχι όμως ως δεσμευτικές υποδείξεις. Και αυτό κάνουμε.
Όπως γνωρίζετε τα περισσότερα ζητήματα στην εκπαίδευση έχουν -μαζί με όσα φαίνονται να είναι διοικητικές ρυθμίσεις- και ένα βαρύ ιδεολογικό φορτίο.
Είμαστε σε έναν συνεχή αγώνα και σε αυτό μέτωπο, αλλά ταυτόχρονα προσπαθούμε να αποτιμήσουμε και εμείς τις επισημάνσεις τους για τις δικές μας υπαρκτές αδυναμίες.
● Σήμερα συμπληρώνεται ακριβώς ένας χρόνος από την ημέρα του ανασχηματισμού. Ποιες θα λέγατε ότι είναι οι σημαντικές πρωτοβουλίες του υπουργείου τη χρονιά που πέρασε;
Καταφέραμε και φέτος να ανοίξουν τα σχολεία στην ώρα τους με ακόμη καλύτερους όρους. Διαμορφώσαμε τις λεπτομέρειες του μεταρρυθμιστικού σχεδίου μας για την Ανώτατη Εκπαίδευση στο πλαίσιο του Ενιαίου Χώρου Εκπαίδευσης και Έρευνας, αρχίσαμε τη μεγάλη συζήτηση για να αποκτήσουμε ένα ουσιαστικό λύκειο και να αναμορφωθούν οι εισαγωγικές εξετάσεις, ψηφίσαμε τρεις νόμους: έναν για τα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας, έναν για τους νέους τρόπους επιλογής διευθυντών και ψηφίσαμε τις ριζοσπαστικές ρυθμίσεις για τα ΑΕΙ.
Στο τελευταίο, θέσαμε ακαδημαϊκούς κανόνες για όλες τις λειτουργίες των ΑΕΙ, δώσαμε τη δυνατότητα να εγγράφονται χωρίς τέλη φοίτησης στα μεταπτυχιακά προγράμματα οι οικονομικά αδύναμοι φοιτητές, τη δυνατότητα να διδάσκουν μεταπτυχιακά οι νέοι επιστήμονες, ενισχύσαμε την εξωστρέφεια των Ιδρυμάτων μας και τη συνέργεια Πανεπιστημίων-ΤΕΙ-Ερευνητικών Κέντρων και τοπικών κοινωνιών, μέσα από τα Περιφερειακά Ακαδημαϊκά Συμβούλια, και καθιερώσαμε εντός των ΑΕΙ διετείς δομές για επαγγελματικά πιστοποιητικά.
Πήραμε πρόσθετες πρωτοβουλίες για την Ειδική Εκπαίδευση με την ίδρυση και νέων σχολείων, έγιναν ολοήμερα τα 815 ολιγοθέσια σχολεία, ενισχύσαμε ακόμη περισσότερο την επαγγελματική εκπαίδευση, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής προχωράει στη σύνταξη νέων προγραμμάτων σπουδών, και ήδη είμαστε στην τελική φάση για τη νομοθέτηση των νέων υποστηρικτικών δομών για τα σχολεία, όπου και θα θέσουμε τις βάσεις για τη σχολική αυτοαξιολόγηση και την αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης.
Και όλα αυτά σε ένα ασφυκτικό δημοσιονομικό τοπίο για το οποίο, όμως, υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι βελτιώνεται.
Ιδρύσαμε το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας και Ανθρώπινου Δυναμικού για να μπορέσουμε να κανονικοποιήσουμε τη σχέση ανάμεσα στα λογής πτυχία και την αγορά εργασίας.
Εκσυγχρονίσαμε μέσα από Προεδρικά Διατάγματα τις διοικητικές λειτουργίες των σχολείων μας, που τις καθόριζαν διατάγματα που είχαν εκδοθεί τη δεκαετία του 1980!
Θα ήταν, όμως, λάθος να δοθεί η εντύπωση ότι όλα είναι ρόδινα, παραμένουν πολλές στρεβλώσεις και παθογένειες, ακόμη και δικές μας αδυναμίες να αντιμετωπίσουμε πολλά καθημερινά προβλήματα.
Είχατε μιλήσει για δεκατετράχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Δεν αναφέρεστε, όμως, πια σ’ αυτήν.
Είναι δέσμευση της κυβέρνησης να την νομοθετήσει και θα γίνει άμεσα. Από του χρόνου θα ξεκινήσουμε και την δίχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση σε εκείνους τους δήμους όπου μας το επιτρέπουν οι υλικοτεχνικές συνθήκες, μελετώντας ταυτόχρονα πώς στην επόμενη χρονιά θα ενταχθούν και άλλοι δήμοι.
Προφανώς οι νηπιαγωγοί θα είναι αποκλειστικά οι εκπαιδευτικοί που θα εργάζονται στα νηπιαγωγεία. Ταυτόχρονα αναζητούμε τρόπους αναβάθμισης της εκπαίδευσης των βρεφονηπιοκόμων, χωρίς, όμως να ενταχθούν σε εκείνα τα πανεπιστημιακά τμήματα που εκπαιδεύουν τους νηπιαγωγούς.
● Ανακοινώσατε πως διατάχθηκε προκαταρκτική εξέταση σε έξι σχολεία ώστε να διαπιστωθεί αν δόθηκαν πλασματικά στοιχεία για τα υπάρχοντα κενά. Θα επιβαρυνθεί η διαδικασία πλήρωσης των κενών;
Πριν από λίγες ημέρες, ανακοινώθηκαν επιπλέον προσλήψεις αναπληρωτών για την κάλυψη κενών στα σχολεία. Ανταποκρινόμαστε άμεσα στις πραγματικές -το τονίζω, πραγματικές- ανάγκες των σχολείων.
Πρέπει όμως να σας πω με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο ότι είμαστε αποφασισμένοι να δώσουμε οριστικό τέλος στις παθογένειες του παρελθόντος.
Μια από αυτές είναι τα παζάρια με τα κενά και τα στοιχεία που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Εντοπίσαμε ανακριβή και αντικρουόμενα στοιχεία σε έξι περιπτώσεις σχολείων και ζητήσαμε προκαταρκτική εξέταση.
Άρα, δεν πρόκειται να στείλουμε ούτε ένα άτομο αν δεν ελέγξουμε ότι το κενό είναι πραγματικό και όχι πλασματικό, γιατί τα κονδύλια αυτά βγαίνουν από το υστέρημα του ελληνικού λαού.
Να το πω πιο απλά: Για τα παιχνιδάκια κάποιων, λεφτά δεν υπάρχουν.
● Ποια η εκτίμησή σας για την εφαρμογή του νέου κανονισμού για τη σημαιοφορία στις παρελάσεις και ποιες οι προθέσεις σας για την υπόθεση του μικρού Αφγανού στο σχολείο της Δάφνης;
Έχει σημασία να τονίσουμε ότι σε όλη τη χώρα σε χιλιάδες σχολεία δεν δημιουργήθηκε κανένα απολύτως πρόβλημα, ούτε με την κλήρωση για τον σημαιοφόρο ούτε και με τις προσπάθειες της Χρυσής Αυγής να τρομοκρατήσει γονείς και μαθητές.
Θα θυμάστε τον θόρυβο που είχε ξεσηκώσει το θέμα της σημαίας το καλοκαίρι. Φάνηκε και σε αυτό θέμα ότι πολλά από όσα τα «αντικειμενικά» μέσα ενημέρωσης παρουσιάζουν ως θέματα που απασχολούν τους πολίτες, αποτελούν μία συνειδητή προσπάθεια παραπληροφόρησης και αποπροσανατολισμού.
Η Χρυσή Αυγή δεν κατάφερε να τρομοκρατήσει τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς.
Στη Σαντορίνη οι εκπαιδευτικοί, και σωστά, έκριναν ότι θα έπρεπε τα παιδιά να επιστρέψουν στο σχολείο. Ως προς την αλλαγή της αρχικής απόφασης του Συλλόγου Καθηγητών στο σχολείο στη Δάφνη ενεργούμε προκαταρκτική έρευνα και θα ακολουθήσουμε με αυστηρότητα την ισχύουσα νομοθεσία.
Περισσότερα εκπαιδευτικά νέα εδώ.