Θυμάστε εκείνο το τηλεπαιχνίδι που το παρουσίαζε πρώτα ο Βλάσης Μπονάτσος και μετά ο Σπύρος Παπαδόπουλος με τις 10 λέξεις; Πώς το έλεγαν δε θυμάμαι, αλλά ήταν απλό:
Υπήρχε μια ερώτηση του στιλ "Πες 10 πράγματα που τρώμε για πρωινό" και κάθε απάντηση έπαιρνε κάποιους βαθμούς και κάθε ομάδα έδινε απαντήσεις με σκοπό να συγκεντρώσει τους περισσότερους βαθμούς.
Έτσι κι εσείς μπορείτε να χωρίσετε τα ουσιαστικά σε κύρια και κοινά και να τα παίξετε ανά κατηγορίες, ως εξής:
Πρόσωπα
κύρια: Μαρία, Γιώργος
Ερώτηση: "Βρες όσο πιο πολλά ονόματα ανδρικά και γυναικεία μπορείς που να αρχίζουν από Χ, π.χ. Χαρά"
κοινά: άντρας, γυναίκα, άνθρωπος
Ερώτηση: "Βρες όσο πιο πολλά μέλη οικογένειας μπορείς, π.χ. μαμά"
Ζώα
κύρια: Μίκυ, Αζόρ
Ερώτηση: "Βρες όσο πιο πολλά ονόματα από ήρωες καρτούν που να είναι ζώα, π.χ. Μίκυ Μάους"
κοινά: άλογο, γάτα
Ερώτηση: "Βρες όσο πιο πολλά ζώα που ζουν στο βυθό"
Τόποι
κύρια: Ηράκλειο, Κρήτη
Ερώτηση: "Βρες όσο πιο πολλά μέρη της Ελλάδας μπορείς, π.χ. Αθήνα, Κρήτη"
κοινά: νησί, χώρα
Ερώτηση: "Βρες όσο πιο πολλά πράγματα που μπορούμε να συναντήσουμε σε ένα χάρτη, π.χ. ποτάμι"
Πράγματα
κύρια: Λάκτα, Κόκα Κόλα
Ερώτηση: "Βρες όσο πιο πολλές ονομασίες μονάδων χρόνου μπορείς, π.χ. Ιούλιος ή Τετάρτη"
κοινά: σοκολάτα, κομοδίνο
Ερώτηση: "Βρες όσο πιο πολλά έπιπλα μπορείς"
Είδαμε ακόμα λέξεις που εκφράζουν ενέργεια, ιδιότητα, κατάσταση.
Στο παιχνίδι κάθε ερώτηση έχει ακριβώς 5 λεπτά χρόνο, τα παιδιά δουλεύουν σε ομάδες και συμβουλεύονται λεξικό, γιατί δεχόμαστε σωστές μόνο τις ορθογραφημένες λέξεις. Επομένως, για όσες λέξεις έχουν αμφιβολία τις ελέγχουν κι έτσι μαθαίνουν να χρησιμοποιούν και λεξικό.
Κι έτσι θα το πω για άλλη μια φορά, ότι ο ενθουσιασμός και τα κίνητρα που προσφέρει το παιχνίδι είναι τα καλύτερα εργαλεία μάθησης, γιατί το ίδιο το παιδί θέλει να μάθει περισσότερα, ώστε να κερδίσει και να μη μείνει πίσω στο παιχνίδι.
Υπήρχε μια ερώτηση του στιλ "Πες 10 πράγματα που τρώμε για πρωινό" και κάθε απάντηση έπαιρνε κάποιους βαθμούς και κάθε ομάδα έδινε απαντήσεις με σκοπό να συγκεντρώσει τους περισσότερους βαθμούς.
Έτσι κι εσείς μπορείτε να χωρίσετε τα ουσιαστικά σε κύρια και κοινά και να τα παίξετε ανά κατηγορίες, ως εξής:
Πρόσωπα
κύρια: Μαρία, Γιώργος
Ερώτηση: "Βρες όσο πιο πολλά ονόματα ανδρικά και γυναικεία μπορείς που να αρχίζουν από Χ, π.χ. Χαρά"
κοινά: άντρας, γυναίκα, άνθρωπος
Ερώτηση: "Βρες όσο πιο πολλά μέλη οικογένειας μπορείς, π.χ. μαμά"
Ζώα
κύρια: Μίκυ, Αζόρ
Ερώτηση: "Βρες όσο πιο πολλά ονόματα από ήρωες καρτούν που να είναι ζώα, π.χ. Μίκυ Μάους"
κοινά: άλογο, γάτα
Ερώτηση: "Βρες όσο πιο πολλά ζώα που ζουν στο βυθό"
Τόποι
κύρια: Ηράκλειο, Κρήτη
Ερώτηση: "Βρες όσο πιο πολλά μέρη της Ελλάδας μπορείς, π.χ. Αθήνα, Κρήτη"
κοινά: νησί, χώρα
Ερώτηση: "Βρες όσο πιο πολλά πράγματα που μπορούμε να συναντήσουμε σε ένα χάρτη, π.χ. ποτάμι"
Πράγματα
κύρια: Λάκτα, Κόκα Κόλα
Ερώτηση: "Βρες όσο πιο πολλές ονομασίες μονάδων χρόνου μπορείς, π.χ. Ιούλιος ή Τετάρτη"
κοινά: σοκολάτα, κομοδίνο
Ερώτηση: "Βρες όσο πιο πολλά έπιπλα μπορείς"
Είδαμε ακόμα λέξεις που εκφράζουν ενέργεια, ιδιότητα, κατάσταση.
Στο παιχνίδι κάθε ερώτηση έχει ακριβώς 5 λεπτά χρόνο, τα παιδιά δουλεύουν σε ομάδες και συμβουλεύονται λεξικό, γιατί δεχόμαστε σωστές μόνο τις ορθογραφημένες λέξεις. Επομένως, για όσες λέξεις έχουν αμφιβολία τις ελέγχουν κι έτσι μαθαίνουν να χρησιμοποιούν και λεξικό.
Κι έτσι θα το πω για άλλη μια φορά, ότι ο ενθουσιασμός και τα κίνητρα που προσφέρει το παιχνίδι είναι τα καλύτερα εργαλεία μάθησης, γιατί το ίδιο το παιδί θέλει να μάθει περισσότερα, ώστε να κερδίσει και να μη μείνει πίσω στο παιχνίδι.