Τα ατίθασα παιδιά, τα αφηρημένα, τα παιδιά-σβούρες, τα παιδιά που «πετάγονται» συνέχεια, τα απομονωμένα και τα απείθαρχα παιδιά είναι παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχήης ή/και Υπερκινητικότητα, αλλιώς παιδιά με ΔΕΠ-Υ.
Στο σχολείο οι δάσκαλοι αλλά και στο σπίτι οι γονείς τους θα πρέπει:
- Να αγαπάνε το παιδί και να του το δείχνουν. Αυτή η επανάληψη είναι σωτήρια.
- Να κάθονται στο μπροστινό θρανίο, ώστε να μην επηρεάζονται από τις κινήσεις του μπροστινού τους και να έχουν άμεση επαφή με τη δασκάλα.
- Να είναι ενημερωμένη η δασκάλα για τη διάγνωση και την υποστήριξη του παιδιού από ειδικό, λόγω της ΔΕΠ-Υ.
- Η δασκάλα να τροποποιεί συχνά τη διδασκαλία του μαθήματος σαν να έχει όλη η τάξη ΔΕΠ-Υ. Άλλωστε, καλό είναι για όλα τα παιδιά του Δημοτικού.
- Να καθιερωθεί στενή, άμεση, καθημερινή συνεργασία δασκάλας –γονιών ώστε να υπάρχει συνεχής ενημέρωση από τη μία, για ό,τι προηγήθηκε του σχολείου και από την άλλη, για ότι συμβαίνει όταν το παιδί βρίσκεται εκεί.
- Να προτείνει η δασκάλα στα παιδιά δημιουργικές δραστηριότητες, π.χ. ζωγραφική το τελευταίο 5λεπτο του μαθήματος σχετικά με το μάθημα.
- Να δίνει κίνητρα στα παιδιά μέσω της επιβράβευσης ώστε να θελήσει να προσπαθήσει και το παιδί με ΔΕΠ-Υ.
- Να παρουσιάζει πιο έντονα στην τάξη, την επιτυχία του παιδιού με ΔΕΠ-Υ.
- Να ζητάει να της ολοκληρώσει μία ευκολότερη δουλειά, ώστε στη συνέχεια να τον ενθαρρύνει και να τον επιβραβεύσει.
- Με όλα τα παιδιά, αλλά κυρίως με τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ, απλοί, συνεπείς κανόνες είναι το καλύτερο. Αυτό ισχύει και στην τάξη και στο σπίτι.
- Να χρησιμοποιεί αρκετές αισθήσεις: οπτική, ακουστική, κιναισθητική.
- Να δημιουργηθεί ένα προβλέψιμο χρονοδιάγραμμα στο σχολείο και στο σπίτι. Παιδιά ευδοκιμούν σε καταστάσεις που έχουν αρκετή προβλεψιμότητα ότι δεν χρειάζεται να μαντέψετε τι έρχεται επόμενη (αυτό δεν σημαίνει «βαρετό» και αν!).
- Να ενημερώνει τα παιδιά για αυτό που θα ακολουθήσουν στη συνέχεια.
- Να δίνονται οι κανόνες ή οι εντολές που ακολουθεί το παιδί μία-μία ή αργότερα ομάδα-ομάδα.
- Να διδάσκουν οι δάσκαλοι να κρατάει πάντα σημειώσεις σχετικά με κάτι που θέλει να κάνει αργότερα ή για κάτι που δεν θέλει να ξεχάσει.
- Να διακόπτει το μάθημα ανά 15 λεπτά και να κάνει ένα δίλεπτο διάλειμμα.
- Να αποφασίσει η δασκάλα με το παιδί, έναν κωδικό που μπορείτε να χρησιμοποιεί για να υπενθυμίζει στο παιδί να είναι στην εργασία.
- Να δώσει οδηγίες σε απλή και συγκεκριμένους όρους.Ας απλοποιήσει τις οδηγίες, τα καθήκοντα και τα δικαιώματά του.
- Ο δάσκαλος θα πρέπει να ακολουθεί σταθερό πρόγραμμα στην εξέταση, την παράδοση του νέου μαθήματος και της 5λεπτης διακοπής για να ζωγραφίζουν τα παιδιά στο τέλος.