Ο κολοσσός της Apple, η εταιρεία που δημιούργησε ο Steve Jobs έκανε ένα λάθος που δεν αποκλείεται να πληρώσει ακριβά στο μέλλον.
Ο γίγαντας της τεχνολογίας δεν σκέφτηκε να κατοχυρώσει ποτέ την επωνυμία «Steve Jobs» και πλέον μπορεί να βρεθεί μπροστά σε μεγάλους μπελάδες.
Το όνομα, αλλά και ένα «πονηρό» λογότυπο ανήκουν σε δύο δαιμόνιους Ιταλούς που φτιάχνουν ρούχα, κάτι για το οποίο ομολογουμένως δε... διακρίθηκε ο Jobs που φόραγε συνεχώς ένα τζιν και μία ζιβάγκο μπλούζα...
Η ιστορία ξεκινάει το 2012, όταν δύο αδέρφια από την Ιταλία ανακάλυψαν ότι το όνομα του πρώην CEΟ της Apple δεν είχε εμπορική κατοχύρωση. Τότε οι Vincenzo και Giacomo Barbato, που φτιάχνουν ρούχα, αποφάσισαν να υποβάλουν αίτηση για να το χρησιμοποιήσουν. Προφανώς και στο πίσω μέρος του μυαλού τους είχαν την εκμετάλλευση του συγκεκριμένου ονόματος για ηλεκτρονικά προϊόντα.
Όπως ήταν αναμενόμενο από εκείνη τη στιγμή ξεκίνησε μια μεγάλη δικαστική διαμάχη με την Apple και πριν λίγες μέρες ανακηρύχθηκε ο νικητής. Τα δύο αδέρφια κέρδισαν και μπορούν να κυκλοφορούν τα προϊόντα τους με την επωνυμία «Steve Jobs» και με ένα λογότυπο που μόνο ανόμοιο δεν είναι με το γνωστό δαγκωμένο μήλο. Μάλιστα η Apple ξεκίνησε το νομικό αγώνα μόνο για το λογότυπο και όχι για το όνομα.
«Τρώγεται το γράμμα “J”»;
Στο λογότυπο και συγκεκριμένα στο γράμμα «J» έχει γίνει μεγέθυνση και έχει προστεθεί ένα φύλλο μήλου. Από το γράμμα λείπε ένα τμήμα στα δεξιά, κάτι που έμοιαζε με το γνωστό δάγκωμα, αλλά τελικά το Γραφείο Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφάσισε πως δεν υπάρχει πρόβλημα με το δαγκωμένο μήλο της Apple. Το λογότυπο περιλαμβάνει ένα γράμμα και όχι ένα φρούτο, οπότε το κομμένο κομμάτι από την πλευρά του δεν θα μπορούσε να είναι δάγκωμα.
Η Apple προφανώς στράφηκε εναντίον της εταιρίας με μεγάλους φακέλους νομικών εγγράφων. «Η προσφυγή απορρίφθηκε στο σύνολό της», έγραψε η La Repubblica Napoli. Ο φορέας για την εναρμόνιση στην εσωτερική αγορά επέτρεψε στην εταιρία «Steve Jobs» να συνεχίσει την χρήση της επωνυμίας. Η απόφαση του δικαστηρίου βασίστηκε σε ένα μάλλον περίεργο ερώτημα. «Τρώγεται το γράμμα “J” (όπως τρώγεται το μήλο της Apple όπου βρίσκεται η επίμαχη δαγκωματιά»; Η απάντηση ήταν όχι...
Τα δύο αδέλφια έκαναν στοχευμένες κινήσεις και όπως αποκάλυψαν είχαν στο μυαλό τους την υπόθεση μιας εταιρείας ρούχων που παλαιότερα έβαλε ως σήμα ένα... καβούρι. Το σήμα απαγορεύτηκε γιατί έμοιαζε με το κροκοδειλάκι της Lacoste... Η διαφορά με τη «Steve Jobs» είναι ότι το «J» είναι γράμμα και το μήλο είναι φρούτο.
Το Γραφείο Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης έλαβε τη συγκεκριμένη απόφαση το 2014 αλλά η διεκδίκηση της επωνυμίας από τους αδερφούς Barbato ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2016.
Στους τέσσερις φακέλους που κατέθεσε η Apple και το νομικό της τμήμα φαίνεται να υπολογίζει τη ζημιά σε 1 δισ. δολάρια από την κίνηση των δύο Ιταλών.
Επίσης εντυπωσιακό αλλά και αναμενόμενο είναι πως η ειδικότητα της εταιρίας δεν σκοπεύει να περιοριστεί μόνο στα ρούχα καθώς τα δύο αδέλφια είναι σήμερα σε συνομιλίες για παραγωγή ηλεκτρονικών προϊόντων με μια κινεζική εταιρία.
«Κάναμε την έρευνα αγοράς μας και παρατηρήσαμε ότι η Apple, μια από τις πιο γνωστές εταιρείες στον κόσμο, ποτέ δεν σκέφτηκε να κατοχυρώσει το εμπορικό σήμα του ιδρυτή της, γι 'αυτό αποφασίσαμε να το κάνουμε εμείς», ανέφεραν οι επιχειρηματίες στην εφημερίδα La Repubblica Napoli.
Ο ανταγωνιστής του iPhone
Οι δρόμοι που ανοίγονται για τα δύο αδέρφια είναι πραγματικοί λεωφόροι και βέβαια οι Κινέζοι είναι οι πρώτοι που ενδιαφέρθηκαν για συνεργασία μαζί τους. Μάλιστα ήδη πολλές εταιρείες τους έχουν κάνει προτάσεις να αγοράσουν το όνομα και το λογότυπο της εταιρείας.
Το Business Insider Italia γράφει πάντως ότι τα δύο αδέρφια σκέφτονται σοβαρά να λανσάρουν ένα κινητό τηλέφωνο με το όνομα του μοντέλου να είναι «Steve Jobs» και το οποίο θα υποστηρίζεται από Android. Η «Steve Jobs» είναι πλέον μια νόμιμη ιταλική εταιρεία και η Apple δεν μπορεί να κάνει τίποτα για αυτό.
Κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει στο μέλλον δίπλα στο γνωστό iPhone με το δαγκωμένο μήλο και το iOS να βρίσκεται ένα άλλο τηλέφωνο με το όνομα «Steve Jobs», με λογότυπο ένα ψιλοδαγκωμένο «J» και λογισμικό Android.
Για την ώρα, η ιταλική εταιρεία Steve Jobs σχεδιάζει να παράγει μόνο ρούχα και αξεσουάρ. Πάντως, τα αδέρφια Barbato αποκαλύπτουν το τελικό τους σχέδιο περιλαμβάνει την παρουσίαση προϊόντων ηλεκτρονικού εξοπλισμού.
Εξίσου εντυπωσιακό είναι πως μιλώντας στο Business Insider Italia αποκάλυψαν ότι δεν κατοχύρωσαν το σήμα μόνο στην Ευρώπη, αλλά δε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ επισημαίνουν ότι αν και έχουν συνομιλίες με πολλές εταιρείες η Apple δεν τους έκανε καμία πρόταση για να συνεργαστούν. «Ο Steve Jobs έχει αφήσει πολλά έργα όταν πέθανε. Θα μπορούσαν επίσης να υπάρχουν γραμμές προϊόντων με την υπογραφή του. Θα ήταν ωραίο αν η Apple είχε κάνει μια ωραία γραμμή υπογεγραμμένη με το όνομα του ιδρυτή της, εννοούμε μια γραμμή πολυτελείας. Δουλεύουμε σε μια σειρά πολύ καινοτόμων ηλεκτρονικών συσκευών. Θα συνεχίσουμε να σεβόμαστε το όνομα του Steve Jobs: Δεν θα κάνουμε τίποτα χαμηλού επιπέδου».
Τα δύο αδέρφια πάντως λένε ότι για την ώρα δεν σκέφτονται να βγάλουν τηλέφωνα, ωστόσο προφανώς και τίποτα δεν μπορεί να αποκλειστεί μελλοντικά είτε κρατήσουν την ονομασία και το λογότυπο, είτε αποφασίσουν να πουλήσουν.