Τα Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών σε όλο τον κόσμο δίνουν επαγγελματικά πτυχία. Δεν δίνουν κανονικά πτυχία και γι’ αυτό δεν δίνουν και διδακτορικά.
Αυτό ξεκαθάρισε στη Βουλή -στη δευτερολογία του-ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, απαντώντας σε όσους προβάλουν το αίτημα της μετατροπής των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών, και υπογράμμισε τα εξής:
Α. Το κλειδί είναι τα «Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών». Αυτό είναι που δεν θέλουμε. Αυτό είναι στο οποίο έχουμε χαώδεις διαφορές. Στις μέρες μας λοιπόν –και θα σας παρακαλούσα αν δεν βρίσκετε τη βιβλιογραφία, να σας τη φέρω φωτοτυπημένη αν θέλετε- η διάκριση ανάμεσα στη θεωρητική έρευνα και στην εφαρμοσμένη έχει πια τελειώσει. Αυτές είναι λογικές της δεκαετίας του ’30, του ’50, του ’60, άντε και του ‘70. Έχει τελειώσει.
Β. Άρα ποιο είναι το κόλπο; Λες ότι θέλεις να κάνεις Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών, δηλαδή Πανεπιστήμια για την αγορά εργασίας, για τη δευτεράτζα, για τα παιδιά που δεν πρέπει να πηγαίνουν Πανεπιστήμιο. Στα ελληνικά ξέρετε πώς λέγεται αυτό; Ταξικό Πανεπιστήμιο, ταξική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Σε αυτό είμαστε αντίθετοι και πράγματι υπάρχει μια φιλοσοφική διαφορά. Εγώ χαίρομαι που για πρώτη φορά διατυπώθηκε με τέτοια σαφήνεια. Το είπε ο κ. Μητσοτάκης ότι θέλει αυτά τα παιδιά να πηγαίνουν στα Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών. Σας παρακαλώ να διαβάσετε τη βιβλιογραφία και να συζητήσουμε τη χαώδη, τη μεγάλη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στην αναβάθμιση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και στην αναβάθμιση με τίτλο που λέει Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών.
Γ. Ένα Πανεπιστήμιο δεν το χαρακτηρίζει μόνο η Φιλοσοφική Σχολή. Το χαρακτηρίζει, παραδείγματος χάρη, και μια Σχολή Παραστατικών Τεχνών και αυτό κάλλιστα θα μπορούσε να δημιουργηθεί στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
Σχέδιο Αθηνά
Ο υπουργός Παιδείας απαντώντας στον Κ. Μητσοτάκη που ζήτησε να τεθεί πρώτα το θέμα της τεχνολογικής εκπαίδευσης, τόνισε: «Μα, γιατί τόσες δεκαετίες δεν τέθηκε; Μπορεί να μου πει κάποιος; Μια φορά τέθηκε και η απάντηση στο πρόβλημα λεγόταν ‘σχέδιο Αθηνά’. Το ‘σχέδιο Αθηνά’ ήταν ένα σχέδιο που τίναξε στον αέρα τα ΤΕΙ. Τελεία».
Νομική Σχολή
Σχετικά με την πρόθεση της Κβέρνησης να ιδρύσει τέταρτη Νομική Σχολή ο Κ. Γαβρόγλου υπογράμμισε τα εξής:
Α. Και τελειώνω με τη σπέκουλα περί τέταρτης Νομικής Σχολής. Σας παρακαλώ να διαβάσετε τι είπε ο πρωθυπουργός στην Πάτρα. Είπε «θα μελετήσουμε το θέμα αυτό». Οι Νομικές Σχολές κάθε χρόνο που ανακοινώνονται οι εισακτέοι στέλνουν καταγγελίες στο Υπουργείο γιατί είναι τόσοι πολλοί οι εισακτέοι.
Β. Πεδίο δόξης λαμπρό, λοιπόν. Να μοιραστούν οι εισακτέοι σε τέσσερις σχολές αντί σε τρεις. Να είναι λιγότεροι στην κάθε σχολή, αλλά να είναι ίδιος ο αριθμός των εισακτέων συνολικά. Να το μελετήσουμε, είπαμε. Και ταυτοχρόνως η Αιτωλοακαρνανία να γίνει κέντρο των Γεωπονικών σπουδών, η Ηλεία των Πολιτιστικών, κλπ.
Διετή Προγράμματα
Για τα διετή προγράμματα ο υπουργός Παιδείας ανέφερε τα εξής:
«Για εμάς η αναβάθμιση είναι αναβάθμιση εφ’ όλης της ύλης. Και χαίρομαι που χειροκροτείτε την καθιέρωση των διετών δομών που θα δώσουν πολλαπλή διέξοδο για την εκπαίδευση των παιδιών από τα ΕΠΑΛ. Στα παιδιά των ΕΠΑΛ, εμείς είμαστε οι πρώτοι που πρακτικά μπορούμε να τους πούμε ότι δεν είναι παιδιά ενός κατώτερου Θεού. Έχουν πολλές επιλογές και πρέπει να τις έχουν για να πειστεί η ελληνική κοινωνία να φοιτούν τα παιδιά εκεί, όχι για να γίνουν φθηνό εργατικό δυναμικό αλλά για να γίνουν πολίτες με κρίση και δεξιότητες.
Αυτή είναι η δική μας αριστεία και δεν είναι να χωρίζουμε σε ομάδες την κοινωνία μας».
Αυτή είναι η δική μας αριστεία και δεν είναι να χωρίζουμε σε ομάδες την κοινωνία μας».