Μελέτες και έρευνες έχουν δείξει ότι ο κάθε μαθητής, όπως και ο καθένας από εμάς, μαθαίνει ορθογραφία με διαφορετικό τρόπο.
Προκαλεί σύγχυση η άποψη, ότι η ορθογραφική ικανότητα αποτελεί δεξιότητα ή έμφυτη ικανότητα. Υπάρχουν ασφαλώς μαθητές, που με μικρή σχετικά προσπάθεια γίνονται ορθογράφοι. Αποτυπώνουν στη μνήμη τους ορθογραφημένα τις λέξεις ή μαθαίνουν με ευκολία και εφαρμόζουν τους ορθογραφικούς κανόνες. Είναι αποδεδειγμένο, ωστόσο, το γεγονός ότι όλοι μπορούν να πετύχουν ικανοποιητικά αποτελέσματα, έστω κι αν χρειαστεί να καταβάλουν μακροχρόνιες και επίπονες προσπάθειες.
«Πώς θα καλλιεργήσουμε την ορθογραφική ικανότητα των παιδιών μας;»
Α) ΟΠΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
- Οπτική παράσταση των κανόνων. Σχετίζουμε έναν κανόνα ορθογραφίας με εικόνες και διαφορετικά χρώματα.Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλει ο σχηματισμός με τις λέξεις διάφορων εικόνων .
- Επισήμανση της ορθογραφικής δυσκολίας της λέξης, υπογραμμίζοντας την ή κλείνοντάς την σε κύκλο ή παραλληλόγραμμο ή λέγοντας την ορθογραφική δυσκολία της λέξης π.χ θάλασσα γράφεται με δύο σσ κ.τ.λ.
- Οικογένειες λέξεων
- Σχηματισμός σύνθετων λέξεων
- Χωρισμός σε συλλαβες
- Σχηματισμός προτάσεων ή μικρών κειμένων με τις λέξεις.
Β) ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
- Συστηματική και επαναμβανόμενη κατάρτιση των βασικών κανόνων. Αρχικά πρέπει να διδάξουμε καλά τους βασικότερους κανόνες και να βεβαιωθούμε ότι το παιδί τους έχει κατανοήσει αρκετά. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα πρέπει να κάνουμε επανάληψη των κανόνων.
- Ομαδοποίηση των λέξεων. π.χ. Ζητάμε από το παιδί να βρουν όλα τα ρήματα σε -ιζω ή όλα τα θηλυκά ουσιαστικά και να τα γράψουν. Είναι μια καλή εξάσκηση στους κανόνες.
Γ)ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΜΟΡΦΗΜΑΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ
- Καταγραφή των λέξεων με ορθογραφική ταυτότητα, δηλαδή που παράγονται από τα ίδια στοιχεία (μορφήματα λεκτικά, καταληκτικά ) και έχουν όμοια γραφή.π.χ άνθρωπ-ος ανθρώπ-ινος, ανθρωπ-ιστής ανθρωπ-ισμός, ανθρωπ-ιά
Δ) ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ ΜΕ ΒΑΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟ
- Γραφή κειμένου στο πίνακα
- Φωναχτή ανάγνωση του κειμένου
- Εξήγηση του περιεχομένου του κειμένου
- Επισήμανση (κλείσιμο σε κύκλο, υπογράμμιση) των ορθογραφικών δυσκολιών, διαπίστωση των ήδη γνωστών τρόπων ορθής γραφής,όπως και υπογράμμιση των λέξεων του βασικού λεξιλογίου
- Περιορισμός του κειμένου.Σβήσιμο λέξεων που έχουν εδραιωθεί από ορθογραφική άποψη
π.χ Ξέσπασε δυνατή μπόρα αργά το μεσημέρι. ------------- δυνατή μπόρα αργά το -------------.
- Αντιγραφή και συμπλήρωση του κειμένου
Συμπερασματικά
- Το πιο σημαντικό είναι να μην αγχώνουμε τα παιδιά για τα ορθογραφικά λάθη, έτσι απογοητεύονται και πέφτει η αυτοεκτίμηση τους. Ας τα διορθώνουμε διακριτικά και με θετικό τρόπο.
- Το να γράψει το παιδί π.χ. 10 φορές μια λέξη που έκανε λάθος... δεν βοηθά σε τίποτα!! Δεν μαθαίνει έτσι! Προτιμήστε τα οπτικά ερεθίσματα και τη συχνή επανάληψη.
Βιλιογραφία: Η διδασκαλία του σκέφτομαι και γράφω ,Β. Παπαχρήστου,Γ. Μάνδαλος
Περισσότερες συμβουλές εδώ.
|