Θα μάθουμε με έναν δημιουργικό τρόπο να αφηγούμαστε αυτό που διαβάσαμε!
Πολλές φορές η προσπάθεια το δυσλεξικό ή με μαθησιακές δυσκολίες παιδί να αφηγηθεί την ιστορία που διάβασε χαρακτηρίζεται ως αποτυχημένη λόγω απουσίας αφηγηματικής δομής.
Για να θεωρηθεί μια αφήγηση ολοκληρωμένη είναι απαραίτητο να συμπεριλάβουμε συγκεκριμένα στοιχεία.
Αυτά είναι:
- Οι χαρακτήρες
- Ο τόπος & ο χρόνος
- Για ποιο πράγμα μιλάει η ιστορία
- Ποιο πρόβλημα παρουσιάστηκε
- Πως λύθηκε
- Πως ξεκίνησε η ιστορία
- Πως συνεχίστηκε
- Πως τελείωσε
Για ένα παιδί με δυσλεξία που πρέπει να διαβάσει το κείμενο, να κατανοήσει τις πληροφορίες, να τις βάλει σε σειρά και να τις θυμηθεί, η αφήγηση καταλήγει να είναι μια απαιτητική διαδικασία. Θα πρέπει να εκπαιδευτεί με συγκεκριμένο τρόπο για να φτιάξει έναν εννοιολογικό χάρτη στο μυαλό του, για να τον εκφράσει στο τέλος με λέξεις.
Με τον παρακάτω τρόπο το παιδί με δυσλεξία μπορεί να απομονώσει τις πληροφορίες με μεγαλύτερη επιτυχία.
Υλικά: γλωσσοπίεστρα, μαρκαδόροι
Υλικά! |
Γράφουμε σε κάθε ξυλάκι από μια ερώτηση που αντιστοιχεί στον κορμό της αφήγησης. Για κάθε ερώτηση χρησιμοποιούμε άλλο χρώμα. Το παιδί διαβάζει την ερώτηση, αναζητά την απάντηση στο κείμενο και την υπογραμμίζει με το αντίστοιχο χρώμα. Κάθε φορά του ζητάμε να μας δώσει προφορικά την απάντηση. Επίσης επαναλαμβάνουμε μαζί και τις προηγούμενες απαντήσεις χτίζοντας σιγά, σιγά την ιστορία.
Γράφουμε τις ερωτήσεις για να "χτίσουμε" την ιστορία! |
Στο τέλος το παιδί με οδηγό τις ερωτήσεις που έχει απαντήσει θα μπορέσει να αφηγηθεί όλη την ιστορία.