Γιατί τα περισσότερα παιδιά δυσκολεύονται τόσο πολύ στο διάβασμα για την επόμενη μέρα; Όπως σχολιάζει η κα Βαγγελάτου, η απάντηση σε αυτό το ερώτημα δεν είναι μοναδική. Το μαθησιακό προφίλ κάθε μαθητή διαφέρει - ο τρόπος με τον οποίο κάποιος αφομοιώνει καλύτερα, ο χρόνος που χρειάζεται για να τα αφομοιώσει, οι δυσκολίες σε συγκεκριμένα θέματα, η κλίση σε κάποια άλλα. Ωστόσο, υπάρχει ένας κοινός παρανομαστής στα παραπάνω: η οργάνωση.
Πώς όμως μπορεί ένας μαθητής να οργανώσει το διάβασμά του, και μάλιστα από την Α’ τάξη του Δημοτικού; Πολλοί είναι οι εκπαιδευτικοί που αφιερώνουν χρόνο στο να μάθουν στα παιδιά – ειδικά τα μικρά – να σημειώνουν τι έχουν να κάνουν την επόμενη μέρα, να οργανώνουν τα πράγματά τους κλπ. Όμως, εξίσου σημαντικός είναι και ο ρόλος των γονέων. Τα μικρά μας δεν γνωρίζουν τρόπους οργάνωσης, ούτε και τρόπους μελέτης. Γι’ αυτό τον λόγο το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι να τους τα διδάξουμε. Είναι τόσο απλό!
Διαβάστε 6 απλές και πρακτικές συμβουλές για τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να μάθουμε στα παιδιά μας να οργανώνουν καλύτερα τη μελέτη στο σπίτι.
- Πρέπει να δείξουμε στα παιδιά πού διαβάζουμε, ποιος είναι ο χώρος και ποια είναι αυτά τα πράγματα που πρέπει να έχουμε κοντά μας, όταν καθόμαστε να κάνουμε τα μαθήματά μας. Ναι, πρέπει να μιλήσουμε στα παιδιά για τα μολύβια, τις γόμες, τα τετράδια και όλα όσα μπορεί να μας φαίνονται αυτονόητα.
- Πρέπει να εξηγήσουμε στο παιδί μας πόσο σημαντικό είναι να σημειώνει στο σχολείο τι έχει να κάνει για το επόμενο μάθημα. Βρίσκουμε με το παιδί μας τον πιο κατάλληλο τρόπο να σημειώνει τι έχει να κάνει την άλλη μέρα. Εξηγούμε πως το χαρτάκι-πεταμένο-κάπου-σε-κάποιο-βιβλίο δεν βοηθά να «βρίσκει άκρη» και προτείνουμε άλλες λύσεις. Δεν επιβάλλουμε στο παιδί τον τρόπο με τον οποίο θα σημειώνει, του επιβάλλουμε όμως να σημειώνει!
- Πρέπει να ορίσουμε τις ώρες που το παιδί θα πρέπει να κάνει τα μαθήματά του, καθώς και τις ώρες που εμείς (οι γονείς) είμαστε διαθέσιμοι για βοήθεια. Ακόμα και τα παιδιά που αρνούνται όλη μέρα να διαβάσουν παρά το επίμονο «κυνηγητό» των γονέων, αργά το βράδυ κατακλύζονται από τύψεις και άγχος και παρακαλούν για βοήθεια. Αυτό επίσης συμβαίνει, όταν το παιδί δεν σημειώνει σωστά τα μαθήματα για την επόμενη μέρα και λίγο πριν τον ύπνο «τσούπ!» εμφανίζεται ένα φυλλάδιο! Τότε λοιπόν αρχίζει το παρακαλετό και ένας κουρασμένος γονιός «μάχεται» με ένα επίσης κουρασμένο παιδί για θέματα γραμματικής, αριθμητικής ή ιστορίας. Η μελέτη καταλήγει σε καταστροφή και η οικογένεια το πρωί ξυπνάει μουτρωμένη, αδιάβαστη και κουρασμένη για μια ακόμη δύσκολη μέρα! Γι’ αυτό….διαβάστε την επόμενη συμβουλή!
- Πρέπει να βάλετε το διάβασμα σε πρόγραμμα! Φτιάξτε ένα πρόγραμμα, ώστε να εντάξετε το διάβασμα στην καθημερινότητα του παιδιού με τη μορφή ρουτίνας (π.χ. γυρίζω από το σχολείο, πλένω χέρια, τρώω μεσημεριανό & χαλαρώνω μισή ωρίτσα, κάθομαι να διαβάσω). Αυτό που έχει μεγάλη σημασία σε αυτό το σημείο είναι να εντάξουμε το διάβασμα του παιδιού στο γενικότερο πρόγραμμα της οικογένειας και να σεβόμαστε το χώρο και τον χρόνο του παιδιού (π.χ. την ώρα που το παιδί μελετά δεν βοηθά να παίζει η τηλεόραση δυνατά). Το πρόγραμμα βοηθάει τα παιδιά τόσο στη σχολική όσο και την προσχολική ηλικία, τα οργανώνει και τα διδάσκει συνέπεια και όρια.