Η ανάγνωση εμφανίζεται ανώριμη και με δυσλειτουργίες στα παιδιά με Δυσλεξία!
Ο μηχανισμός της ανάγνωσης χτίζεται σταδιακά. Ξεκινάμε από τη σύνθεση των φωνημάτων (γραμμάτων) σε συλλαβές και βαθμιαία προχωράμε στη σύνθεση των λέξεων, προτάσεων και τέλος κειμένων.
Η ανάγνωση δεν είναι όμως μόνο η απλή σύνθεση των γραμμάτων σε λέξεις και προτάσεις. Είναι μια ανθρώπινη λειτουργία που συμβαίνει για να μεταφερθούν νοήματα και σκέψεις. Πετυχημένη είναι η ανάγνωση που ακούγοντας την μπορείς να καταλάβεις το ύφος, τη διάθεση και τα μηνύματα των γραφόμενων. Για αυτό είναι πολύ σημαντικό το παιδί με αναγνωστικές δυσκολίες να εκπαιδεύεται και στη Ροή της ανάγνωσης.
Η μέθοδος του Κύματος μπορεί να βοηθήσει παιδιά με δυσλεξία να αποβάλλουν το τηλεγραφικό τρόπο και την καθυστερημένη, γεμάτη παύσεις ανάγνωση. Το στοιχείο της Κιναίσθησης συμβάλει ακόμα μια φορά στην αποτελεσματικότητα της μεθόδου.
Αρχικά εφαρμόζεται σε επίπεδο πρότασης. Δίνουμε προτάσεις στο παιδί που αντιστοιχούν στο αναγνωστικό του επίπεδο του παιδιού με δυσλεξία.
Επιλέγουμε τις προτάσεις! |
Εξηγούμε ότι καθώς θα διαβάζει θα πρέπει να ακολουθεί τη Ροή και την Κίνηση του μολυβιού το οποίο σχηματίζει ένα συνεχόμενο κύμα που διατρέχει όλη τη πρόταση.
Το παιδί διαβάζει ταυτόχρονα με την κίνηση του μολυβιού! |
Θα δείτε πως όταν ξεκινήσετε ταυτόχρονα την κίνηση του μολυβιού και την ανάγνωση, η Ροή θα ακούγεται πιο ρυθμική, χωρίς παύσεις και κομπιάσματα. Αν το παιδί δυσκολεύεται σε μια λέξη τότε το μολύβι περιμένει λίγο μέχρι το παιδί να προφέρει όλη τη λέξη και μετά συνεχίζουμε.
Παράδειγμα εφαρμογής:
Αγόρι, Γ' Δημοτικού |
Σαν επόμενο βήμα μπορούμε να υποδείξουμε στο παιδί πως να κάνει μόνο του το Κύμα όσο διαβάζει την πρόταση. Θα δείτε πόσο βοηθάει στο ρυθμό της ανάγνωσης!
Φτιάχνει μόνο του το Κύμα όσο διαβάζει την πρόταση! |
Χρειάζεται αρκετή επανάληψη. Όταν το έχετε κάνει αρκετές φορές και το παιδί έχει την εμπειρία από το Κύμα, του ζητάτε να διαβάσει μόνο του ενώ φαντάζεται το Κύμα σε όλη τη διάρκεια της ανάγνωσης. Αν ο ρυθμός χαθεί τότε βοηθάτε πάλι με το μολύβι, μέχρι να καταφέρουμε να κρατά μόνο του μια σταθερή Ροή.
Τα επόμενα βήματα εφαρμογής της μεθόδου:
- Ανάγνωση μικρών παραγράφων.
- Ανάγνωση γνωστών για το παιδί παραμυθιών, βιβλίων, κόμικ κτλ.
❝Αν θέλετε ηχογραφήστε το πριν και το μετά.
Θα εκπλαγεί και το ίδιο το παιδί από την αλλαγή!❞
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, http://dyslexiaathome.blogspot.gr