Δραστηριότητες δημιουργικής γραφής

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0



Οι παρακάτω Δραστηριότητες Δημιουργικής Γραφής είναι για όλες τις ηλικίες του δημοτικού.
Έχετε τη δυνατότητα να τις προσαρμόσετε είτε σε προφορικό επίπεδο για μικρές ηλικίες, είτε σε γραπτό λόγο για μεγαλύτερους. Πρωταρχικός σκοπός είναι τα παιδιά να διασκεδάσουν εμπλουτίζοντας τη φαντασία τους και το λόγος τους.
Δραστηριότητα «Επεξεργασία αφίσας»
ήρωες παραμυθιών δημιουργική γραφή
Τα παιδιά παρατηρούν προσεκτικά την αφίσα με τον τίτλο «ήρωες των παραμυθιών» και προσπαθούν να εξηγήσουν
  •  τι βλέπουν, τι τους αρέσει περισσότερο, τι λιγότερο, ποιο από όσα βλέπουν, θεωρούν πιο αστείο, πιο περίεργο ….
  • τι αναγνωρίζουν απ’ όσα βλέπουν, τι κατανοούν και τι όχι
  • ποια είναι ακριβώς αυτά τα πρόσωπα, τι άλλο βλέπουν εκτός από τα πρόσωπα
Όταν τα παιδιά έχουν κατανοήσει πως ό,τι βλέπουν είναι οι ήρωες παραμυθιών, προσπαθούν να συνδέσουν τους συγκεκριμένους ήρωες με τον αντίστοιχο τίτλο του παραμυθιού.
  • Φαντάζονται διάλογους που γίνονται μεταξύ των ηρώων
  • Προσπαθούν να υποθέσουν τι ακριβώς σκέφτονταιΣκέφτονται γιατί οι ήρωες έφυγαν από τις σελίδες των βιβλίων και πού ήθελαν να πάνε
  • Αναφέρουν αν γνωρίζουν αυτές τις ιστορίες
  • Προσπαθούν να θυμηθούν και να διηγηθούν με δικά τους λόγια τις ιστορίες της αφίσας (παπουτσωμένος γάτος, η γοργόνα, η χιονάτη, τα 3 γουρουνάκια κ.λπ.)
Επίσης συζητούν
  • για το πότε (πρόσφατα ή παλιότερα) έχουν διαβάσει ή τους έχουν διηγηθεί αυτές τις ιστορίες
  • αν έχουν αυτά τα βιβλία στο σπίτι τους και αν συνεχίζουν να τα διαβάζουν στον ελεύθερο χρόνο τους
  • ποια από αυτά τους αρέσει περισσότερο και γιατί
  • ποιος ήρωας μέσα από την αφίσα θα ήθελαν να ήταν και γιατί.
Στο τέλος
  • πλάθουν δικές τους ιστορίες με αφορμή τους ήρωες της αφίσας
  • πλέκουν μια ομαδική ιστορία στην οποία προσπαθούν να πάρουν μέρος και να παίξουν έναν πρωταγωνιστικό ή δευτερεύοντα ρόλο όλοι οι ήρωες της αφίσας.
Δραστηριότητα «Φτιάχνω παραμύθια και ιστορίες με διαφορετικούς τρόπους»
Τα παιδιά πλάθουν
  • απλές ιστορίες και προσπαθούν να τις διηγηθούν χωρίς λόγια, μόνο με κινήσεις.
  • παραμύθια με αφορμή μια ή περισσότερες εικόνες που προσπαθούν να τοποθετήσουν σε εξελικτική σειρά.
  •  παραμύθια ακούγοντας μεμονωμένους ήχους ή μουσικά κομμάτια.
  • ιστορίες από λέξεις που έχουν σχέση με συγκεκριμένο θέμα
  • παραμύθια που να έχουν σχέση με την ζωή των μελών της οικογένειας τους.
  • παραμύθια χωρίς συγκεκριμένο ερέθισμα.
  • παραλλαγές γνωστών ιστοριών.
  • διαφορετικό τέλος σε γνωστά παραμύθια.
  • «ανάποδα» παραμύθια, παράξενα παραμύθια, παραμύθια για γέλια.
Για παράδειγμα:
  1. ΛΑΘΕΥΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ από τις τεχνικές συγγραφής του Τζάνι Ροντάρι
«-Μια φορά κι έναν καιρό υπήρχε ένα κοριτσάκι που το έλεγαν Κιτρινοσκουφίτσα.
-Όχι, Κοκκινοσκουφίτσα!!
-Α, ναι, Κοκκινοσκουφίτσα. Λοιπόν, τη φωνάζει ο μπαμπάς της και…
-Μα όχι, όχι ο μπαμπάς της, ήταν η μαμά της.
-Σωστά. Τη φωνάζει και της λέει: Πήγαινε στη θεία Ροζίνα για να της δώσεις…
-Πήγαινε στη γιαγιά της είπε, όχι στη θεία!
Και τα λοιπά.
Αυτή είναι η μορφή ενός παλιού παιχνιδιού «να λαθεύεις τις ιστορίες», που μπορεί να γίνει σε κάθε σπίτι, οποιαδήποτε στιγμή.
Είναι ένα παιχνίδι σοβαρό απ΄ ό, τι φαίνεται με την πρώτη ματιά. Πρέπει όμως να το παίξεις την κατάλληλη στιγμή. Τα παιδιά, όσον αφορά τις ιστορίες, είναι αρκετά συντηρητικά. Θέλουν να τα ξανακούν με τα ίδια λόγια της πρώτης φοράς, για την ευχαρίστηση να τα αναγνωρίζουν, να τα μάθουν από την αρχή μέχρι το τέλος με τη σωστή ακολουθία, να ξανανιώσουν τις συγκινήσεις της πρώτης συνάντησης με την ίδια σειρά: έκπληξη, φόβος, ανταμοιβή. Έχουν ανάγκη τη σειρά και τη σιγουριά.
Μπορεί, λοιπόν, τις πρώτες φορές το παιχνίδι να λαθεύεις τις ιστορίες να τα εκνευρίσει, γιατί θα τα κάνει να αισθανθούν κίνδυνο. Για την εμφάνιση λύκου είναι προετοιμασμένα: η εμφάνιση του καινούριου τα ανησυχεί, γιατί δεν ξέρουν αν θα είναι εχθρός ή φίλος.
Κάποια στιγμή-ίσως όταν η Κοκκινοσκουφίτσα δεν έχει πολλά να τους πει, όταν είναι έτοιμα να την αποχωριστούν σαν ένα παλιό παιχνίδι που έχει παλιώσει από τη χρήση-δέχονται να γεννηθεί από την ιστορία η παρωδία, εν μέρει γιατί επικυρώνει την απομάκρυνση, εν μέρει γιατί η νέα οπτική γωνία ανανεώνει το ενδιαφέρον για την ίδια την ιστορία, την ξαναζωντανεύει σε μια άλλη γραμμή. Τα παιδιά δεν παίζουν πια τόσο με την Κοκκινοσκουφίτσα όσο με τους εαυτούς τους: προκαλούνται να αντιμετωπίσουν την ελευθερία χωρίς φόβο, να αναλάβουν επικίνδυνες ευθύνες.
Σε μερικές περιπτώσεις το παιχνίδι θα έχει μια δική του θεραπευτική αποτελεσματικότητα. Θα βοηθήσει το παιδί να ξεμπλοκαριστεί από ορισμένες εμμονές. Το παιχνίδι αποδραματοποιεί το λύκο, κακομεταχειρίζεται το δράκο, γελοιοποιεί τη μάγισσα, καθορίζει ένα πιο ξεκάθαρο όριο ανάμεσα στον κόσμο με τα αληθινά πράγματα-όπου ορισμένες ελευθερίες δεν είναι δυνατές-και σ΄ εκείνον με τα φανταστικά.
Βρείτε και άλλες ιδέες από Παραμυθοσαλάτα εδώ
2. Αστεία ιστορία
Η διαδικασία γίνεται σε ομάδες. Ο πρώτος γράφει μία πρόταση ή μια μικρή παράγραφο και τυλίγει το χαρτί. Το δίνει στον επόμενο όπου ακολουθεί την ίδια διαδικασία. Όταν ο τελευταίος της ομάδας γράψει, ανοίγουν το χαρτί και διαβάζουν την αστεία ιστορία τους.
3. Τίτλοι εφημερίδων
Ομαδική εργασία. Βρίσκουν από εφημερίδες τίτλους και προσπαθούν να τις συνδέσουν φτιάχνοντας μια μικρή σουρεαλιστική ιστορία.
Δραστηριότητα «Βλέποντας μέσα από μαγικά γυαλιά»
δημιουργική γραφή μαγικά γυαλιάΟ εκπαιδευτικός παρουσιάζει ως ερέθισμα στα παιδιά ένα ζευγάρι εντυπωσιακά γυαλιά, πλαστικά ή φτιαγμένα από χαρτί και στολισμένα με πούλιες, χρυσόσκονη κλπ. Σε όποιον φορά αυτά τα γυαλιά, που υποτίθεται ότι είναι μαγικά, δίνεται η δυνατότητα να βλέπει τι ακριβώς συμβαίνει, για παράδειγμα, στο εσωτερικό ενός σπιτιού και να γνωρίζει τα προβλήματα που υπάρχουν ή δημιουργούνται μεταξύ των μελών μίας οικογένειας, όταν μετά το τέλος των εργασιακών υποχρεώσεων του καθένα συναντώνται πάλι όλοι μαζί στο σπίτι τους.

Ο εκπαιδευτικός δίνει την αρχή και το στίγμα κάποιων ιδιαίτερων καταστάσεων, όπως:
  • η μαμά και ο μπαμπάς διαφωνούν και καυγαδίζουν
  • ένας κύριος ήπιε πολύ κρασί και μέθυσε
  • ένα παιδί έκανε μια ζημιά
  • δύο αδέλφια στο δωμάτιο χτυπιούνται
  • η μαμά έστειλε το παιδί στο δωμάτιό του για τιμωρία
  • ένας κύριος κυκλοφορεί μέσα στο σπίτι μ’ ένα καρότσι γιατί δεν μπορεί να περπατήσει
Τα παιδιά φορώντας τα μαγικά γυαλιά «βλέπουν» και διηγούνται την συνέχεια των ιστοριών. ‘Όλα με την σειρά συνεχίζουν και συμπληρώνουν αυτό που είπε ο προηγούμενος δίνοντας όποια προέκταση σκεφτούν ή επιθυμούν, έως ότου συμπληρωθούν όλες οι ιστορίες.
Δείτε εδώ πώς να φτιάξετε τα γυαλιά της εικόνας
Επίσης διαβάστε ιδέες και εφαρμοσμένες πρακτικές 




Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)