1. Να κρατάτε πάντα σημειώσεις όταν διαβάζετε, με το δικό σας (πάντα) τρόπο, χρησιμοποιώντας δικά σας κωδικά στοιχεία που θα σας βοηθήσουν να αφομοιώνετε και να επαναφέρετε στη μνήμη σας αυτά που διαβάζετε.
2. Βρείτε λέξεις “κλειδιά” στο κείμενο που θα σας βοηθήσουν να θυμηθείτε και να επαναφέρετε στο μυαλό σας συνειρμικά το κεντρικό νόημα του κεφαλαίου ή μιας παραγράφου.
3. Στα βιβλία σας, αντίθετα με το τι σας μάθαιναν στο δημοτικό, να γράφετε και να σημειώνετε, όχι βέβαια ποιήματα και στιχάκια, αλλά χρήσιμα για σας στοιχεία με ένα μολύβι ή με χρωματιστά πενάκια. Χρησιμοποιήστε μικρά γράμματα δίπλα στο κείμενο, χωρίς να μουτζουρώνετε τα λόγια του βιβλίου. Για παράδειγμα, δίπλα σε μία παράγραφο, γράψτε την ερώτηση στην οποία πιθανόν να απαντά αυτή ή με μία περιληπτική, τηλεγραφική φράση σημειώστε τον παράγοντα ή το στοιχείο στο οποίο αναφέρεται. Υπογραμμίστε, όχι άκριτα όλο το κείμενο, αλλά μόνο τις φράσεις ή τις λέξεις κλειδιά που πρέπει να προσέξετε και αποτελούν τα κεντρικά σημεία του κειμένου.
4. Μην αποστηθίζετε μηχανικά! Μην είστε “παπαγάλοι”. Φροντίστε πρώτα από όλα να καταλάβετε τι λέει το κείμενο, να το έχετε αφομοιώσει ουσιαστικά. Μπορεί να σας ρωτήσουν την ίδια ερώτηση με δέκα παρόμοιους τρόπους. Δεν μπορείτε να απαντήσετε μηχανικά και η στείρα αποστήθιση δεν είναι σίγουρο ότι θα σας σώσει τη στιγμή της γραπτής εξέτασης.
5. Κάντε συνεχώς επαναλήψεις κεφαλαίων ή ενοτήτων. Δεχτείτε με χαρά (εάν μπορείτε) τα διαγωνί-σματα που σας βάζουν στο σχολείο.
6. Συγκεντρώνετε κατά μάθημα τα διαγωνίσματα που γράφετε και σημειώνετε σε πίνακα τους βαθμούς που παίρνετε για να παρακολουθείτε την πορεία της επίδοσής σας.
7. Γράψτε σε κατάλογο τα θέματα των πρόχειρων εξετάσεών σας και σημειώστε ποια δεν έχετε αφο-μοιώσει ολοκληρωτικά για να επανέλθετε σε αυτά.
8. Μάθετε να αυτοαξιολογείστε, να γίνεστε ο διορθωτής και εξεταστής του εαυτού σας. Πρέπει κάθε στιγμή να ξέρετε τι δεν γράψατε καλά, τι παραλείψατε, τι βαθμό περίπου παίρνετε χωρίς να υπερτιμάτε ή να υποτιμάτε το γραπτό σας.
9. Προσπαθήστε να συγκεντρώνετε την προσοχή σας στην ώρα της παράδοσης κρατώντας πάντα ση-μειώσεις. Κανενός είδους διάβασμα δεν μπορεί να αναπληρώσει το κέρδος της παρακολούθησης της διδακτικής πράξης.
10. Σχετικά με την Έκθεση μελετήστε ό,τι πέσει στα χέρια σας. Άρθρα επιστημονικά, κοινωνικά, οικολογικά, οικονομικά, σε εφημερίδες ή περιοδικά ή ακόμα και σχετικά ντοκυμαντέρ ή συζητήσεις στην T.V. θα σας βοηθήσουν να ενισχύσετε την επιχειρηματολογία σας, το λεξιλόγιό σας και να αποκτήσετε χρήσιμες δεξιότητες επικοινωνίας και χρήσης της γλώσσας.
Περισσότερες συμβουλές εδώ.