Δεν είναι λίγα τα παιδιά που εμφανίζονται αρνητικά προκατειλημμένα απέναντι στα Μαθηματικά. Όλοι γνωρίζουμε τα ανάμεικτα συναισθήματα φόβου, αρνητισμού ή και αποστροφής που ζωγραφίζονται στα πρόσωπά τους κάθε φορά που ακούν τις λέξεις: «άσκηση», «πρόβλημα», «λύση», «έχω δύο βόλους».
Μια καλή ενναλακτική λύση είναι να προσπαθήσουμε να απλοποιήσουμε τη διαδίκασια της επίλυσης των προβλημάτων με τους παρακάτω τρόπους:
1) Διαβάζουμε αρκετές φορές το πρόβλημα μέχρι να το καταλάβει το παιδί. Κυκλώνουμε ή τονίζουμε με μαρκαδόρο τα δεδομένα του προβλήματος
2)Βρίσκουμε τις λέξεις κλειδιά
Οι λέξεις κλειδιά ανάλογα με τις πράξεις είναι οι εξής:
Πρόσθεση
Συνολικά
Όλα μαζί
Παραπάνω
Άθροισμα
Αυξήθηκε
Όλα μαζί
Παραπάνω
Άθροισμα
Αυξήθηκε
Αφαίρεση
Διαφορά
Λιγότερα
Μειώθηκε
Έμεινε
Τι απέμεινε
Λιγότερα
Μειώθηκε
Έμεινε
Τι απέμεινε
Πολλαπλασιασμός
Πόσες φορές
Γινόμενο
Διπλάσιο-Διπλασιάστηκε
Το ένα τόσο, Τα πολλά πόσο
Γινόμενο
Διπλάσιο-Διπλασιάστηκε
Το ένα τόσο, Τα πολλά πόσο
Διαίρεση
Μοιράζω
Χωρίζω
Σε ίσα μέρη
Το καθένα
διαιρώ
Χωρίζω
Σε ίσα μέρη
Το καθένα
διαιρώ
3) Σε ένα χαρτί ζωγραφίζουμε μια εικόνα σχετική με το πρόβλημα. Η οπτικοποίηση βοηθά το παιδί να σκεφτεί τη λύση.
Γενικά για τη λύση των προβλημάτων οι γονείς θα πρέπει να θυμούνται, ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν αληθινά αντικείμενα κάνοντας αναπαράσταση του προβλήματος, όπως μπογιές, μπαλάκια, αυτοκινητάκια, κούκλες, καραμέλες, μολύβια κ.λ.π. Eπιπλέον, για προβλήματα σχετικά με το βάρος (γραμμάρια, κιλά κ.λ.π) μπορούμε να πάμε στην κουζίνα, να ζυγίσουμε, να υπολογίσουμε και να παίξουμε με τα παιδιά. Τέλος, για προβλήματα με τα χρήματα χρειάζεται τα παιδιά να παρούν πρωτοβουλίες για καθημερινές οικονομικές συναλλαγές, π.χ. στο super market και στον φούρνο.
Πρακτικά πράγματα δηλαδή!
O καλύτερος τρόπος για να αγαπήσει ένα παιδί τα μαθηματικά είναι να τα γνωρίσει μέσα από το παιχνίδι και τη δημιουργική απασχόληση. Ας μην ξεχνάμε, ότι τα παιδιά πρέπει να διδάσκονται πώς να σκέφτονται και όχι τι να σκέφτονται!
Παπαδοπούλου Ειρήνη, Ειδική Παιδαγωγός