Πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας στη μελέτη για το αυριανό του μάθημα, χωρίς αντιπαραθέσεις μεταξύ σας;
Ο Αθανάσιος Ντάβαρης, δίνει πρακτικές συμβουλές για γονείς ζωηρών μαθητών Α' εως Δ' Δημοτικού.
Ο βασικός προσανατολισμός των συγκεκριμένων κατευθύνσεων, είναι να αποφευχθούν οι αντιπαραθέσεις ανάμεσα σε γονείς και παιδί, αλλά και να συσφιχθούν οι σχέσεις μεταξύ τους.
1. Κάνετε διαλείμματα και αξιοποιήστε τα αν μπορείτε
Ένα παιδί που είναι αρκετά ζωηρό, έχει την ανάγκη για εκτόνωση της ενέργειάς του. Γι' αυτό λοιπόν είναι σημαντικό να δίνετε την ευκαιρία για διάλειμμα 5 λεπτών κάθε 20 – 30 λεπτά, ανάλογα με τις αντοχές κάθε παιδιού. Πολλοί γονείς, εσφαλμένα θεωρούν ότι το διάλειμμα είναι ο μεγάλος εχθρός της μελέτης. Τα διαλείμματα μπορούν να αποτελέσουν μια καλή ευκαιρία για συνεργασία ανάμεσα στο παιδί και το γονιό και για τόνωση της σχέσης τους. Ένα ωραίο αυτοσχέδιο παιχνίδι που μπορεί να επινοήσει το ίδιο το παιδί, μια ζωγραφιά, ένα τραγουδάκι κτλ…
2. Ποιά είναι η σωστή στιγμή για να διορθωθούν τα λάθη;
Μην του επισημαίνετε τα λάθη του την ώρα που γράφει, αλλά στο τέλος της συγκεκριμένης εργασίας, εκτός και αν μπορείτε να τα επισημαίνετε με γλυκό τρόπο, χωρίς επικριτική διάθεση. Μπορεί να προκαλέσετε έντονο εκνευρισμό στο παιδί και να του διασπάσετε την προσοχή, αν συνέχεια και με απότομο τρόπο το διακόπτετε για να του πείτε ότι έκανε λάθος. Του κόβετε το ρυθμό της σκέψης του!
3. Ο τρόπος που διορθώνουμε τα λάθη του απαιτεί προσοχή
Προσοχή στον τρόπο διόρθωσης των λαθών του παιδιού σας! Πολλές μαμάδες και μπαμπάδες αρπάζουν τη γόμα και αρχίζουν να σβήνουν, σβήνουν…
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να θέτετε το παιδί σας σε θέση άμυνας. Το βιβλίο και το γραπτό είναι δικό του, και αυτό συχνά θεωρείται από το παιδί, ως παρέμβαση στα πράγματά του. Ακόμα και αν έχει τις χαμηλότερες επιδόσεις του κόσμου, η αξιοπρέπειά του -πρέπει να- είναι παρούσα!
Επομένως, αφήστε το να κάνει εκείνο τη διόρθωση στο λάθος του.
4. Να έχετε ρεαλιστικές απαιτήσεις για την ποιότητα των γραμμάτων του
Δεν είναι όλα τα παιδιά καλλιγράφοι, μπορούν όμως να εξασκηθούν στη βελτίωση της ποιότητας των γραμμάτων τους σε βαθμό που δεν θα εμποδίζει την ταχύτητα γραφής και υλοποίησης των ασκήσεων.
Χρειάζεται λοιπόν μια ισορροπία ανάμεσα στην ταχύτητα και την ποιότητα των γραμμάτων. Εσείς θα τη βρείτε, ώστε να έχετε τις ρεαλιστικές απαιτήσεις για τα γράμματα του παιδιού σας και να αποφεύγετε εντάσεις αλλά και χάσιμο χρόνου ο οποίος θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για πιο σημαντικά στοιχεία της σχολικής ύλης, όπως μαθηματικά προβλήματα, εκμάθηση των 4 βασικών πράξεων, εκμάθηση ορθογραφίας κτλ
5. Όχι στη βία
Όχι χειροδικία! Απαγορεύεται δια ροπάλου, ακόμα και αν σας έχει βγάλει εκτός εαυτού! Με τη χρήση βίας αποκομίζετε πρόσκαιρο ‘όφελος’. Το όφελος είναι ότι εκείνη την ώρα μπορεί να πετύχετε το σκοπό σας (να κάτσει να διαβάσει), αλλά τα μειονεκτήματα της μεθόδου αυτής είναι πάρα πολλά:
α) Μαθαίνετε στο παιδί σας να λύνει τις διαφορές του με τη βία, χωρίς να επιχειρηματολογεί. Οι πετυχημένοι άνθρωποι είναι όσοι ξέρουν να χειρίζονται και να αξιοποιούν τη δύναμη του λόγου και όχι αυτοί που χρησιμοποιούν τη βία. Αν λοιπόν φερθείτε βίαια, τότε το παιδί θα σας μιμηθεί και θα φερθεί και αυτό έτσι στο παρόν και μέλλον.
β) Απομακρύνεστε συναισθηματικά με το παιδί σας, και το κάνετε να χάσει έναν πολύτιμο σύμμαχο, εσάς! Σκεφτείτε το παιδί σας στην εφηβεία, όταν πιθανώς να χρειαστεί έναν έμπιστο άνθρωπο, για να εκμυστηρευτεί κάποιες ανησυχίες του. Προφανώς δεν θα είστε εσείς ο άνθρωπος αυτός…
γ) Μειώνετε την αυτοεκτίμηση του παιδιού. Ένα παιδί που υφίσταται βία, συνήθως δέχεται και υποτιμητικά σχόλια από το γονιό του. Η εμπιστοσύνη λοιπόν που έχει στον εαυτό του μειώνεται δραματικά, με συνέπειες που αφορούν, δυστυχώς, όχι μόνο το παρόν αλλά και το μέλλον του ως προσωπικότητα.
Ο Αθανάσιος Ντάβαρης, δίνει πρακτικές συμβουλές για γονείς ζωηρών μαθητών Α' εως Δ' Δημοτικού.
Ο βασικός προσανατολισμός των συγκεκριμένων κατευθύνσεων, είναι να αποφευχθούν οι αντιπαραθέσεις ανάμεσα σε γονείς και παιδί, αλλά και να συσφιχθούν οι σχέσεις μεταξύ τους.
1. Κάνετε διαλείμματα και αξιοποιήστε τα αν μπορείτε
Ένα παιδί που είναι αρκετά ζωηρό, έχει την ανάγκη για εκτόνωση της ενέργειάς του. Γι' αυτό λοιπόν είναι σημαντικό να δίνετε την ευκαιρία για διάλειμμα 5 λεπτών κάθε 20 – 30 λεπτά, ανάλογα με τις αντοχές κάθε παιδιού. Πολλοί γονείς, εσφαλμένα θεωρούν ότι το διάλειμμα είναι ο μεγάλος εχθρός της μελέτης. Τα διαλείμματα μπορούν να αποτελέσουν μια καλή ευκαιρία για συνεργασία ανάμεσα στο παιδί και το γονιό και για τόνωση της σχέσης τους. Ένα ωραίο αυτοσχέδιο παιχνίδι που μπορεί να επινοήσει το ίδιο το παιδί, μια ζωγραφιά, ένα τραγουδάκι κτλ…
2. Ποιά είναι η σωστή στιγμή για να διορθωθούν τα λάθη;
Μην του επισημαίνετε τα λάθη του την ώρα που γράφει, αλλά στο τέλος της συγκεκριμένης εργασίας, εκτός και αν μπορείτε να τα επισημαίνετε με γλυκό τρόπο, χωρίς επικριτική διάθεση. Μπορεί να προκαλέσετε έντονο εκνευρισμό στο παιδί και να του διασπάσετε την προσοχή, αν συνέχεια και με απότομο τρόπο το διακόπτετε για να του πείτε ότι έκανε λάθος. Του κόβετε το ρυθμό της σκέψης του!
3. Ο τρόπος που διορθώνουμε τα λάθη του απαιτεί προσοχή
Προσοχή στον τρόπο διόρθωσης των λαθών του παιδιού σας! Πολλές μαμάδες και μπαμπάδες αρπάζουν τη γόμα και αρχίζουν να σβήνουν, σβήνουν…
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να θέτετε το παιδί σας σε θέση άμυνας. Το βιβλίο και το γραπτό είναι δικό του, και αυτό συχνά θεωρείται από το παιδί, ως παρέμβαση στα πράγματά του. Ακόμα και αν έχει τις χαμηλότερες επιδόσεις του κόσμου, η αξιοπρέπειά του -πρέπει να- είναι παρούσα!
Επομένως, αφήστε το να κάνει εκείνο τη διόρθωση στο λάθος του.
4. Να έχετε ρεαλιστικές απαιτήσεις για την ποιότητα των γραμμάτων του
Δεν είναι όλα τα παιδιά καλλιγράφοι, μπορούν όμως να εξασκηθούν στη βελτίωση της ποιότητας των γραμμάτων τους σε βαθμό που δεν θα εμποδίζει την ταχύτητα γραφής και υλοποίησης των ασκήσεων.
Χρειάζεται λοιπόν μια ισορροπία ανάμεσα στην ταχύτητα και την ποιότητα των γραμμάτων. Εσείς θα τη βρείτε, ώστε να έχετε τις ρεαλιστικές απαιτήσεις για τα γράμματα του παιδιού σας και να αποφεύγετε εντάσεις αλλά και χάσιμο χρόνου ο οποίος θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για πιο σημαντικά στοιχεία της σχολικής ύλης, όπως μαθηματικά προβλήματα, εκμάθηση των 4 βασικών πράξεων, εκμάθηση ορθογραφίας κτλ
5. Όχι στη βία
Όχι χειροδικία! Απαγορεύεται δια ροπάλου, ακόμα και αν σας έχει βγάλει εκτός εαυτού! Με τη χρήση βίας αποκομίζετε πρόσκαιρο ‘όφελος’. Το όφελος είναι ότι εκείνη την ώρα μπορεί να πετύχετε το σκοπό σας (να κάτσει να διαβάσει), αλλά τα μειονεκτήματα της μεθόδου αυτής είναι πάρα πολλά:
α) Μαθαίνετε στο παιδί σας να λύνει τις διαφορές του με τη βία, χωρίς να επιχειρηματολογεί. Οι πετυχημένοι άνθρωποι είναι όσοι ξέρουν να χειρίζονται και να αξιοποιούν τη δύναμη του λόγου και όχι αυτοί που χρησιμοποιούν τη βία. Αν λοιπόν φερθείτε βίαια, τότε το παιδί θα σας μιμηθεί και θα φερθεί και αυτό έτσι στο παρόν και μέλλον.
β) Απομακρύνεστε συναισθηματικά με το παιδί σας, και το κάνετε να χάσει έναν πολύτιμο σύμμαχο, εσάς! Σκεφτείτε το παιδί σας στην εφηβεία, όταν πιθανώς να χρειαστεί έναν έμπιστο άνθρωπο, για να εκμυστηρευτεί κάποιες ανησυχίες του. Προφανώς δεν θα είστε εσείς ο άνθρωπος αυτός…
γ) Μειώνετε την αυτοεκτίμηση του παιδιού. Ένα παιδί που υφίσταται βία, συνήθως δέχεται και υποτιμητικά σχόλια από το γονιό του. Η εμπιστοσύνη λοιπόν που έχει στον εαυτό του μειώνεται δραματικά, με συνέπειες που αφορούν, δυστυχώς, όχι μόνο το παρόν αλλά και το μέλλον του ως προσωπικότητα.
Ντάβαρης Αθανάσιος
- Ψυχολόγος με ειδίκευση στην εκπαίδευση
- Msc Γνωσιακής Επιστήμης
- Ερευνητικός συνεργάτης Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Θεσσαλίας