“Πώς πέρασα στις διακοπές! Και τώρα τι γράφουν…;” Θα σκέφτονται κάθε φορά οι μαθητές όταν τους ζητάμε να γράψουν μια έκθεση γι’αυτό. Και όχι γιατί μπορεί να μην πέρασαν καλά ή γιατί δε θυμούνται, αλλά γιατί δυσκολεύονται να τα αποτυπώσουν σε γραπτό λόγο ή γιατί τους φαίνεται ανιαρό. Με τη βοήθεια όμως των παιχνιδιών, ενεργοποιείται η φαντασία τους, χαλαρώνουν και εκφράζονται ευκολότερα.
Οι παρακάτω δραστηριότητες συνδυάζουν παιχνίδια δημιουργικής γραφής, παρατηρητικότητας, μνήμης, ακρόασης, ομαδικότητας και συνεργασίας και εικαστικά.
Πώς πέρασα στις διακοπές – 5 παιχνίδια
1.Παιχνίδι μνήμης
Οι μαθητές κάθονται σε κύκλο. Το πρώτο παιδί λέει μια λέξη που του έμεινε από τις διακοπές του. Το δεύτερο σε σειρά λέει τη λέξη του προηγούμενου και μία δικιά του. Το τρίτο λέει τις λέξεις των δύο προηγούμενων και μία δικιά του. Το παιχνίδι συνεχίζεται με τον ίδιο τρόπο μέχρι να ξαναφτάσουμε στον πρώτο. Εάν κάποιος μπερδευτεί αφήνουμε το παιχνίδι να συνεχιστεί χωρίς να τον διορθώσουμε ή ξεκινάμε από την αρχή.
2.Βρίσκω το ψέμα
Οι μαθητές βρίσκονται πάλι σε κύκλο. Ο καθένας με τη σειρά παίρνει το λόγο και αφηγείται μια μικρή ιστορία από τις διακοπές του. Μέσα σ’αυτή την ιστορία μπορεί να πει ένα ψέμα. Στο τέλος οι άλλοι προσπαθούν να βρουν ποιο ήταν.
3. Ποιος θα με βρει;
Το κάθε παιδί γράφει σε χρωματιστό χαρτάκι κάτι που του άρεσε πολύ από τις διακοπές. Όταν τελειώσει το κολλάει στον πίνακα. Στη συνέχεια ζωγραφίζει αυτό που έγραψε. Όταν τελειώσουν όλοι συγκεντρώνουμε τις ζωγραφιές. Τότε ένας-ένας έρχεται και διαλέγει μία ζωγραφιά, εκτός από τη δικιά του. Στέκεται μπροστά από τον πίνακα και προσπαθεί να μαντέψει ποια ιστορία ταιριάζει με τη ζωγραφιά και ποιανού είναι. Ο καθένας έχει 2 προσπάθειες. Μόλις ολοκληρωθεί το παιχνίδι, δίνουμε την ευκαιρία στα παιδιά να συμπληρώσουν προφορικά περισσότερες πληροφορίες για αυτό που έγραψαν.
4. Αν πηγαίναμε όλοι μαζί διακοπές
Όλα τα παιδιά έχουν μπροστά τους ένα χαρτί και γράφουν την πρόταση “Φέτος στις διακοπές του καλοκαιριού, η τάξη μου πήγε”. Ο καθένας συμπληρώνει εκεί που πήγε. Στη συνέχεια διπλώνουν το χαρτί ώστε να μη φαίνεται η πρόταση αυτή και το δίνουν στον διπλανό του.
Εκείνος γράφει το επόμενο ρήμα και συμπληρώνει τη δική του εμπειρία, το διπλώνει και το δίνει στον επόμενο. Η ανταλλαγή των χαρτιών γίνεται ταυτόχρονα. Συνεχίζουν την ίδια διαδικασία σε κάθε πρόταση.
Τα ρήματα που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε είναι : είδε, έπαιξε, έφαγε, έμαθε και έφτιαξε.
Στο τέλος, το κάθε παιδί διαβάζει το χαρτί που του έμεινε στο χέρι. Σημαντικό είναι ο καθένας να γράφει αυτό που πραγματικά έκανε στις διακοπές. Έτσι θα είναι λες και όλοι μαζί πήγαν διακοπές.
Αν το πλήθος των παιδιών είναι μεγάλο θα μπορούσαν να χωριστούν σε μικρότερες ομάδες.
5. Λαθεύοντας την ιστορία
Οι μαθητές γράφουν σε λίγες γραμμές (ανάλογα την τάξη) πως πέρασαν στις διακοπές τους και το διαβάζουν στην υπόλοιπη τάξη. Ύστερα ο/η δάσκαλος/α παίρνει τις ιστορίες και διαλέγει μία πρόταση από μια ιστορία. Τη γράφει στον πίνακα, αλλά ένα της στοιχείο είναι λάθος.
π.χ. Η πρόταση λέει: Η Κωνσταντίνα πήγε διακοπές στην Κρήτη.
Ο/Η δάσκαλος/α γράφει: Η Κωνσταντίνα πήγε διακοπές στην Κεφαλονιά.
Οι μαθητές ψάχνουν το λάθος.
Μία παραλλαγή του παιχνιδιού είναι, αντί να γράψουμε τις προτάσεις στον πίνακα, ο/η δάσκαλος/α να τις διαβάσει και να αλλάζει ταυτόχρονα αντίστοιχα στοιχεία.
Ιδέα από τις τεχνικές συγγραφής του Τζάνι Ροντάρι