Ακολουθούν 25 απλές, γενικές συμβουλές για γονείς παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες και εκπαιδευτικούς, προκειμένου να τα βοηθήσουμε περισσότερο να οργανώσουν τη μελέτη τους:
- Εντοπίζουμε τα δυνατά και τα «τρωτά» σημεία του μαθητή
- Φροντίζουμε ώστε ο μαθητής να έχει σαφή εικόνα για τη δυσκολία που αντιμετωπίζει
- Δίνουμε στο μαθητή να καταλάβει ότι θέλουμε να τον βοηθήσουμε
- Βάζουμε ξεκάθαρους και εφικτούς στόχους (βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους), διαφορετικά το παιδί θα απογοητευτεί και θα νιώσει ματαίωση
- Του παρέχουμε εξατομικευμένη στήριξη, παράλληλα με το σχολείο
- Ο χώρος μελέτης του πρέπει να είναι ήσυχος, οργανωμένος και λιτός
- Τα φύλλα εργασίας του πρέπει να είναι καλά οργανωμένα οπτικά, με εικόνες και σχεδιαγράμματα
- Όχι σύνθετες ερωτήσεις
- Δίνουμε λιγότερη εργασία για το σπίτι
- Επιβεβαιώνουμε ότι κατανοεί τις εργασίες που του δίνονται
- Στις περισσότερες περιπτώσεις, ο μαθητής θα πρέπει να εξετάζεται μόνο προφορικά
- Επιτρέπουμε στο μαθητή να χρησιμοποιεί τεχνικές και εξοπλισμό που τον βοηθά
- Χρησιμοποιούμε διαφορετικό χρώμα στις σειρές ή στα σημεία που θέλουμε να τονίσουμε, το προτρέπουμε να χρησιμοποιεί χάρακα στο διάβασμα
- Του δίνουμε περισσότερο χρόνο για να οργανώσει τη σκέψη του και να ολοκληρώσει την εργασία του
- Δίνουμε την ευκαιρία να εξασκηθεί αρκετά στην νέα ύλη
- Κάνουμε συχνές επαναλήψεις για εμπέδωση των όσων διδάχθηκαν
- Τον βοηθάμε όταν δυσκολεύεται
- Αποφεύγουμε να διορθώνουμε με κόκκινο χρώμα τα λάθη του
- Αξιολογούμε την επίδοσή του σύμφωνα με την πρόοδό του κι όχι συγκριτικά με τους συμμαθητές του
- Αξιολογούμε το κείμενο για το περιεχόμενό του και όχι για την ορθογραφία ή την εικόνα του
- Ενισχύουμε και δίνουμε ανατροφοδότηση στο μαθητή με ένα θετικό σχόλιο (ή αυτοκόλλητο κλπ)
- Οι καθηγητές φροντίζουμε να ενημερώνουμε και να συνεργαζόμαστε με την οικογένεια του παιδιού, θέτοντας ως κοινό στόχο την πρόοδό του
- Είμαστε πάντοτε υπομονετικοί μαζί του
- Το προτρέπουμε να συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες, στις οποίες έχει ταλέντο και έφεση (λ.χ. σπορ, ζωγραφική, μουσική κ.α.), για να τονώσουμε το αυτοσυναίσθημα και την αυτοπεποίθησή του
25. Δίνουμε στο παιδί να καταλάβει πως δεν υπάρχει τίποτε κακό στο να είσαι διαφορετικός και πως αυτό που φαίνεται σαν μειονέκτημα, μπορεί πολλές φορές να είναι χάρισμα…
Αλεξάνδρα Κατσαρού
Φιλόλογος με μετεκπαίδευση
στην Ειδική Αγωγή