Στην ταχύρρυθμη και πολύβουη καθημερινότητά μας, είναι δύσκολο κάποιες φορές να σκεφτούμε απλούς τρόπους, με τους οποίους να κάνουμε την φαντασία των παιδιών μας να καλπάσει. Ίσως νιώθουμε οι ίδιοι πολύ κουρασμένοι για δραστηριότητες που απαιτούν ενέργεια, ίσως να φταίει το φορτωμένο πρόγραμμα των παιδιών μας, ίσως ότι δεν ξέρουμε πού να αναζητήσουμε σχετικές δραστηριότητες.
Γράφει η Δέσποινα Δοντά, Ειδική Παιδαγωγός
Σε αυτό το άρθρο παρατίθενται ορισμένες απλές και διασκεδαστικές ιδέες, ώστε να ενισχύσετε τη δημιουργικότητα του παιδιού σας.
1. Σεβασμός στις δημιουργικές προσπάθειες του παιδιού
Κάθε φορά που επιστρέφει το παιδί σας από το σχολείο δείχνοντάς σας με καμάρι τι δημιούργησε στην ώρα των Καλλιτεχνικών, επαινέστε και θαυμάστε αυτό το «έργο τέχνης». Στη συνέχεια μπορείτε να οργανώσετε μία «Έκθεση» στο σπίτι με τα κομμάτια που θα επιλέξει το ίδιο. Ρωτήστε το γιατί τα διάλεξε και τι είναι αυτό που το κάνει ξεχωριστό στα μάτια του. Στη συνέχεια μπορείτε να φτιάξετε προσκλήσεις για να καλέσετε τις γιαγιάδες, τους παππούδες και φίλους σε αυτή τη μοναδική Έκθεση. Έρευνες δείχνουν πως οι άνθρωποι είναι πιο δημιουργικοί όταν δεν εστιάζουν στο πώς θα κριθεί το τελικό αποτέλεσμα της δουλειάς τους.
2. Εξάσκηση καθώς περιμένετε
Δεν είναι λίγες οι φορές που αναγκαζόμαστε να περιμένουμε σε σειρές, όπως στο σουπερμάρκετ, στο εστιατόριο, στο παιχνιδάδικο, στο σαλόνι του παιδιάτρου. Σε αυτό το διάστημα μπορείτε να κάνετε ερωτήσεις στο παιδί σας του τύπου «Τι θα συνέβαινε εάν…». Η τεχνική των φανταστικών υποθέσεων ενεργοποιεί τον εγκέφαλό του και μπορεί να είναι αφορμή για πραγματική διασκέδαση, μιας και ορισμένες απαντήσεις είναι πραγματικά ξεκαρδιστικές. Επιπλέον, μπορείτε να κάνετε ερωτήσεις δίνοντας επιλογές στο παιδί σας, όπως για παράδειγμα «Θα ήθελες να ταξιδέψεις στον Βόρειο Πόλο ή να εξερευνήσεις το ναυάγιο ου Τιτανικού;».
3. Στο δρόμο για το σπίτι
Καθώς επιστρέφετε με το αυτοκίνητο προς το σπίτι ακολουθώντας τη γνωστή σας διαδρομή, ζητήστε από το παιδί να σκεφτεί διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους θα μπορούσατε να φτάσετε εκεί. Και επειδή μπορεί η ηλικία του να μην είναι κατάλληλη ώστε να έχει αναπτύξει ικανοποιητικά τον προσανατολισμό, μπορείτε να συζητήσετε για άλλα μεταφορικά μέσα που θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε. Τι λέτε για το ποδήλατο, τα πατίνια, το αερόστατο; Γενικά η δημιουργικότητα προκύπτει όταν ψάχνω να βρω λύση σε κάποιο πρόβλημα. Συνεπώς, όσα περισσότερα εμπόδια βάζετε στη διαδρομή σας, τόσο περισσότερες εναλλακτικές θα σκεφτεί το παιδί σας.
Αν, πάλι, επιστρέφετε με τα πόδια, ενισχύστε την παρατηρητικότητα του μικρού σας. Μπορείτε να ρωτήσετε για παράδειγμα «Τι πιστεύεις ότι μπορεί να επισκευάζουν εκείνοι οι εργάτες;» ή «Ποιος θα μπορούσε να μένει σε εκείνο το σπίτι με τον ωραίο κήπο;». Επίσης, μπορείτε να παρατηρείτε όλες τις αλλαγές που συμβαίνουν με το πέρασμα των εποχών και την μεταβολή του καιρού, καθώς και τα πρόσωπα των περαστικών και να μαντεύετε τη συναισθηματική τους κατάσταση.
4. Βρείτε νέους τρόπους χρήσης των αντικειμένων καθημερινής χρήσης
Για σκεφτείτε πόσο συναρπαστικό και εντυπωσιακό θα φαινόταν στα μάτια των παιδιών σας το φως ενός κεριού, αν αυτό είχε για καπάκι του τον τρίφτη της κουζίνας! Δώστε την ευκαιρία στα παιδιά να χρησιμοποιήσουν αντικείμενα της καθημερινότητάς μας αλλά… διαφορετικά, για παράδειγμα μία παλιά οδοντόβουρτσα αντί για πινέλο! Επίσης, υλικά που πετάτε στην ανακύκλωση (μεταλλικά κουτιά) θα μπορούσαν να γίνουν γλάστρες ή ό,τι άλλο σκεφτούν τα παιδιά. Δώστε τους τον χρόνο και την ευκαιρία να πειραματιστούν και πάνω από όλα διασκεδάστε το!
Δέσποινα Δοντά
Ειδική Παιδαγωγός- MA Special Educational Needs
Ειδική Παιδαγωγός- MA Special Educational Needs
Περισσότερα χρήσιμα θέματα εδώ.