Για να εξοικειωθούν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας με τη γραφή, αυτό που θα ήταν καλό να επιχειρήσουν γονείς και εκπαιδευτικοί είναι η παροχή υλικών και ενθουσιασμού.
Σύμφωνα με τους ανανεωμένους οδηγούς σπουδών των παιδαγωγών, η παροχή υλικών και χώρου, το παιχνίδι και το ενδιαφέρον είναι παράγοντες καθοριστικοί για την όσο το δυνατόν πιο ομαλή ανάπτυξη των παιδιών.
Έτσι λοιπόν, μπορούμε να μυήσουμε τα παιδιά μας στην γραφή, παρέχοντάς τους υλικά που μοιάζουν με μολύβι, έτσι ώστε να συνηθίσουν να κρατούν αντικείμενα με τον τρόπο που κρατάμε ένα μολύβι.
Η δεξιότητα που ουσιαστικά θέλουμε να κατακτήσουν τα παιδιά, ονομάζεται λεπτή κινητικότητα. Δεν συμβαίνει όμως έτσι απλά, δεν αρκεί δηλαδή η απλή παροχή των κατάλληλων υλικών – αν και βοηθάει αρκετά. Χρειάζεται φαντασία, παιχνίδι,ενθουσιασμός, ώστε να δώσουμε στο παιδί κίνητρο, να θέλει να μάθει και να ενδιαφέρεται για το αντικείμενο της μάθησης.
Είναι σημαντικό να συνδυάζουμε τις δραστηριότητές μας με όλα τα γνωστικά πεδία που αφορούν την ανάπτυξή του. Τέλος, τι πιο σπουδαίο από το να λειτουργούμε εμείς οι ίδιοι ως πρότυπα, γράφοντας για έναν σκοπό. Για παράδειγμα, δημιουργώντας μια αφίσα για την εκδήλωση στη γειτονιά, συγκροτώντας μια εφημερίδα για τα δρώμενα στο σχολείο, αλληλογραφώντας, γράφοντας ένα βιβλίο συνταγών ή μια πρόσκληση γενεθλίων μαζί με το παιδί, το μαθαίνουμε πως η γραφή έχει σκοπό, πίσω της κρύβεται το μήνυμα που θέλουμε να ειπωθεί.
Όταν δεν εμμένουμε στο να σχηματιστεί ένα καλλιγραφικό «α», αλλά στο να κρύβει ένα σκοπό το γραπτό του, και ας μην μοιάζει ακόμα με κείμενο γνώστη, τότε έχουμε κάνει ένα πρώτο βήμα.
Ο μικρός μας μαθητής/ η μικρή μας μαθήτρια, δεν θα γράφει επειδή «πρέπει να γράψει» , αλλά επειδή έχει κάτι να εκφράσει. Αν επιπροσθέτως βρίσκει συχνά λόγους που την-τον ενθουσιάζουν ώστε να γράφει, όπως για παράδειγμα αναγνώσματα-πρότυπα ή προβληματισμό κατόπιν συζητήσεων, τότε εξοικειώνεται ακόμα πιο γρήγορα.
Όλα αυτά απαιτούν υπομονή, χρόνο, σχέσεις εμπιστοσύνης και ενδιαφέρον από την πλευρά των γονέων.
Ορισμένες δραστηριότητες που μπορούν να βοηθήσουν στην κατάκτηση της γραφής, είναι οι παρακάτω:
- Φτιάχνουμε χταπόδια από χαρτόνι και σε κάθε πόδι βάζει το παιδί ένα μανταλάκι. Στη θέση των ποδιών έχουμε γράψει γράμματα, όπως και στα μανταλάκια. Προσπαθούμε να αντιστοιχίσουμε το πόδι με το μανταλάκι που έχει το ίδιο γράμμα (παραλλαγή δραστηριότητας με αριθμούς) . Με τον τρόπο αυτό ενισχύονται η αντίληψη και η λεπτή κινητικότητα, ενώ αν τα μανταλάκια είναι χρωματιστά, μιλάμε για τα χρώματα. Επιπλέον, μετράμε, βάζουμε στο έργο μας την υπογραφή μας, φτιάχνουμε παραμύθι για τα πλάσματα του βυθού, ή παίζουμε κουκλοθέατρο.
- Κατασκευάζοντας μια κάρτα για ένα αγαπημένο μας πρόσωπο και «ντύνοντάς την» με συνδετήρες για σχέδιο (αφού τους κατηγοριοποιήσουμε ανά χρώμα και μετρήσουμε για να ελέγξουμε αν έχουμε όσους θα θέλαμε), επιτυγχάνουμε διπλό σκοπό:
Το παιδί αναπτύσσει τη λεπτή κινητικότητα του και γράφει για έναν σκοπό (έκφραση αγάπης ή γενέθλια). Μπορεί αν θέλει να κόψει σε σχήματα, να κολλήσει και να επεξεργαστεί διαφορετικά υλικά.
- Δημιουργία δικής μας εφημερίδας, στην οποία ζωγραφίζουμε τις εικόνες με πινέλο και τέμπερες.