Τεχνικές για αναγνώσιμη γραφή

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0




Η Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στον γραπτό λόγο (δυσγραφία) είναι μια μαθησιακή δυσκολία που εκδηλώνεται ως δυσκολία του μαθητή να παράγει αναγνώσιμη & ορθογραφημένη γραφή. Δεν θα πρέπει να συγχέεται με την κακογραφία, η οποία δεν αποτελεί μαθησιακή δυσκολία.
Στο παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά τα συμπτώματα τόσο της δυσγαρφίας όσο και της κακογραφίας, αλλά και τις μεταξύ τους διαφορές:
Το πρόγραμμα παρέμβασης για την αντιμετώπιση των δυσκολιών στη γραφή στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού εστιάζει κυρίως στην ενίσχυση των γραφοσυμβολικών δεξιοτήτων, ενώ σε μεγαλύτερες τάξεις και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση επικεντρώνεται στην έκφραση και την παραγωγή γραπτού λόγου.
Στη συνέχεια παρουσιάζονται μια σειρά από ενδεικτικές τεχνικές αντιμετώπισης των δυσκολιών στη γραφή:
Τεχνικές για αναγνώσιμη γραφή
•Επιτρέπουμε στο μαθητή να γράφει με το μολύβι ή το στυλό που του ταιριάζει και τον διευκολύνει στο γράψιμο.
•Επιτρέπουμε στο μαθητή να χρησιμοποιεί όποιο στυλ/μορφή γραψίματος του είναι πιο οικείο (ίσια ή καλλιγραφικά γράμματα).
•Δεν τιμωρούμε τον μαθητή για την μη αναγνώσιμη γραφή του. Αντιθέτως σε κάθε προσπάθεια του για αναγνώσιμη γραφή τον επιβραβεύουμε και τον ενθαρρύνουμε.
•Δίνουμε στο παιδί να κάνει προγραφικές ασκήσεις, όπως να ενώνει διακεκομμένες γραμμές ίσιες και καμπύλες ή να βρει με το μολύβι του την έξοδο από ένα λαβύρινθο.
•Μειώστε τις γραπτές εργασίες που δίνετε στο μαθητή και κυρίως το μέγεθος της αντιγραφής για το σπίτι.
•Δίνουμε περισσότερο χρόνο στο δυσγραφικό μαθητή για να ολοκληρώσει τη γραπτή του εργασία.
•Του δίνουμε τις εργασίες του να τις διορθώσει ο ίδιος. Στην αρχή ίσως να δυσκολεύεται και να χρειάζεται τη βοήθειά μας.
•Δίνουμε στο παιδί να διορθώσει γραπτό με λάθη που έχει δακτυλογραφήσει ο εκπαιδευτικός.
•Δίνουμε στο παιδί να κάνει ασκήσεις λεπτής κινητικότητας, όπως να περνά χάντρες διαφορετικού μεγέθους από ένα κορδόνι, να παίζει με πηλό και πλαστελίνες, να φτιάχνει μπαλάκι από χαρτί κουζίνας με το ένα του χέρι(αυτό που γράφει), τοποθέτηση κερμάτων σε κουμπαρά με το ένα χέρι, κ.τ.λ.
•Ζητάμε από το παιδί να βρει τις διαφορές ανάμεσα σε δύο εικόνες, κρατώντας το κεφάλι του σταθερό.
•Βάλτε το παιδί να γράψει σε διαφορετικής υφής επιφάνειες με το δάχτυλο, όπως είναι ο αφρός ξυρίσματος ή άμμος πάνω στο θρανίο.
•Δίνουμε στο παιδί να ξεπατικώσει γράμματα, λέξεις και στη συνέχεια προτάσεις από καρτέλες πάνω σε ρυζόχαρτο.
•Αν χρειάζεται δίνουμε στο παιδί να γράψει με τριποδική λαβή.
•Θα πρέπει να θυμόμαστε πως η συνεχής και αδιάκοπη αντιγραφή κειμένων δεν βοηθά στη δυσγραφία.
•Τέλος, το σημαντικότερο όλων είναι η υπομονή.
(Οι τεχνικές αποτελούν απόδοση από το νέο βιβλίο «Μαθησιακές Ευκολίες» – Πρόγραμμα Υποστήριξης και Παρέμβασης στις Ειδικές Μαθησιακές Ευκολίες του Φώτη Παπαναστασίου από τις εκδόσεις ΠΕΔΙΟ, στο οποίο υπάρχει και δομημένο Πρόγραμμα Παρέμβασης&Υποστήριξης στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες)
Φώτης Παπαναστασίου
MSc Σχολική Ψυχολογία – Συγγραφέας
Ειδικός Παιδαγωγός

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)