Η δυσλεξία είναι μια πολύ συχνή διαταραχή του γραπτού και του προφορικού λόγου που εμφανίζεται σε ολοένα και περισσότερους ανθρώπους.
Συνήθως παρουσιάζεται στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου ως ανικανότητα στη μάθηση της ανάγνωσης και της γραφής.
Με άλλα λόγια, το δυσλεκτικό παιδί μαθαίνει με την πάροδο του χρόνου σχεδόν όλα τα γράμματα, μπορεί να διαβάζει και να γράφει μερικές λέξεις, αδυνατεί όμως να διαβάζει και να γράφει άγνωστες λέξεις.
Συμπτώματα δυσλεξίας
Τα κύρια χαρακτηριστικά της δυσλεξίας αφορούν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά αυτά στην ανάγνωση, την γραφή, την ομιλία,τους αριθμούς και την βραχυπρόθεσμη μνήμη.
Δυσλεξία και γραπτός/προφορικός λόγος
Συγκεκριμένα, όσον αφορά την ανάγνωση,τη γραφή και την ομιλία, πολλά είναι εκείνα τα χαρακτηριστικά που δηλώνουν το συγκεκριμένο πρόβλημα.
Για παράδειγμα η ανικανότητα στον διαχωρισμό των συμφώνων, οι αναγραμματισμοί (π.χ αντί για ρολόι, λορόι),οι προσθέσεις ή οι παραλείψεις (π.χ αντί για νερό, νενερό), η αντίστροφη γραφή αλλά και οι παραμορφώσεις π.χ αντί για μαύρο...μαρακό είναι ξεκάθαρα συμπτώματα και ενδείξεις δυσλεξίας.
Επιπλέον, η διακοπτόμενη ανάγνωση αλλά και το ελλιπές γλωσσικό υπόβαθρο αποτελούν σοβαρές δυσκολίες των δυσλεκτικών παιδιών, ενώ σχετικά με την ανάγνωση, συνήθως δεν κατανοούν το κείμενο που διαβάζουν και φυσικά δεν διαβάζουν με ευχαρίστηση.
Με όλες αυτές λοιπόν τις παραλείψεις ή αναγραμματισμούς και διαφοροποιήσεις, γίνονται λάθη που αλλοιώνουν και την εικόνα μιας λέξης, αλλά και το ηχητικό αποτύωμα της, δημιουργώντας έτσι προβλήματα και στην ομιλία.
Δυσλεξία και αριθμοί
Συχνά τα δυσλεκτικά παιδιά, παράλληλα με τα προβλήματα στην γραφή και την ανάγνωση, παρουσιάζουν δυσκολίες και με τους αριθμούς, αφού αδυνατούν να αποδώσουν με επιτυχία σε βασικές αριθμητικές πράξεις.
Δυσκολία συναντούν επίσης και με την βραχυπρόθεσμη μνήμη καθώς παρουσιάζεται η ελαττωματική ικανότητά τους για αφομοίωση συγκεκριμένου γλωσσικού υλικού και αριθμών με αποτέλεσμα την αδυναμία πρόσληψης, επεξεργασίας και ανάπλασης συλλαβών η λεξικών εικόνων στον ακουστικό-γλωσσικό τομέα.
Βέβαια, όσα αναφέρθηκαν δεν αποκλείεται να συμβαίνουν και σε ομαλά παιδιά, ως προς την ανάγνωση και την γραφή,μόνο που η συχνότητα τους σε σύγκριση με τα δυσλεξικά παιδιά είναι μικρότερη.
Τέλος,είναι απαραίτητο να τονιστεί ότι πρέπει να κατανοηθεί από όλους η έννοια της δυσλεξίας απομακρύνοντας στερεότυπες και λανθασμένες απόψεις επί του θέματος, ώστε να γίνει αντιληπτό ότι τα δυσλεκτικά παιδιά διακατέχονται από πληθώρα προσόντων και ταλέντων.
Επίσης, πρέπει να χρησιμοποιηθούν τα ανάλογα μέσα και θεραπείες, αφού πρώτα γίνει η απαραίτητη πρώιμη διάγνωση από τους αρμόδιους ειδικούς, ώστε να βοηθηθούν τα παιδιά αυτά ανάλογα με τα παραπάνω χαρακτηριστικά που παρουσιάζει το καθένα.
Περισσότερα θέματα για τη δυσλεξία εδώ.