Ξαφνικά παρατηρούμε ότι το παιδί μας έχει αποκτήσει ορισμένες κακές συμπεριφορές.
Αυτό είναι συνηθισμένο καθώς τα περισσότερα νήπια στην προσπάθεια τους να μάθουν να επικοινωνούν με τους άλλους ορισμένες φορές υιοθετούν συμπεριφορές οι οποίες δεν είναι ιδιαίτερα επιθυμητές κι έτσι γίνονται αντιδραστικά, επίμονα, γκρινιάρικα, επιθετικά κ.α..
Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία δυσκολεύονται να καταλάβουν τον αντίκτυπο που έχει η συμπεριφορά τους στους άλλους και πολλές φορές αντιδρούν έτσι γιατί δε γνωρίζουν άλλον τρόπο. Ορισμένες φορές θέλουν απλώς να δοκιμάσουν τα όριά μας.
Πού οφείλονται οι κακές συμπεριφορές;
Αυτά που εισπράττουν από τους γονείς, τα αδέρφια, τους συνομηλίκους τους, σίγουρα τα επηρεάζουν. Επίσης, παίζει ρόλο και η ίδια η προσωπικότητα και το ταπεραμέντο του παιδιού. Όμως οι γονείς με την κατάλληλη προσέγγιση μπορούν να αλλάξουν κάποιες συνήθειες που έχουν αποκτήσει και επηρεάζουν τόσο το παιδί όσο και τη σχέση του με άλλους.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;
Ο κ. Στέλιος Μαντούδης, αναπτυξιακός εργοθεραπευτής δίνει ορισμένες συμβουλές που στόχο έχουν να βοηθήσουν τους γονείς. Συγκεκριμένα:
Παρατηρούμε
Πριν προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε δράση καλό είναι πρώτα να παρατηρήσουμε τη συμπεριφορά του παιδιού μας. Πώς συμπεριφέρεται μέσα στην ημέρα και πότε εμφανίζει την «κακή συνήθεια». Παράλληλα μπορούμε να ρωτήσουμε και το ίδιο, ίσως ακόμη και αυτά τα λίγα που θα πει να μας βοηθήσουν να καταλάβουμε.
Έχουμε στόχο
Αφού διαπιστώσαμε π.χ. ότι έχει την τάση να ζητάει αυτό που θέλει γκρινιάζοντας, είτε όταν είναι κουρασμένο είτε συχνά μέσα στην ημέρα, ήρθε η στιγμή να θέσουμε έναν στόχο. Με τον στόχο εννοούμε τι θέλουμε να πετύχει το παιδί, τι να κάνει δηλαδή, ώστε να απομακρύνουμε την «κακή» συνήθεια.
Αλλάζουμε και εμείς
Είναι η στιγμή που πρέπει και εμείς να αλλάξουμε τη στάση μας απέναντί τους. Τους εκφράζουμε ότι δε μας αρέσει αυτή η συμπεριφορά/συνήθεια και προτιμάμε να λειτουργεί με έναν πιο αποδεκτό τρόπο. Π.χ. Κάποια στιγμή που είναι ήρεμο του λέμε «Ξέρω ότι όταν θυμώνεις χτυπάς τα παιδιά, αυτό όμως δεν είναι σωστό και καλύτερα να τους λες τι σε ενοχλεί». Από δω και πέρα δείχνουμε σταθερότητα στην αλλαγή αυτή και επιμένουμε σε αντικατάσταση της αρνητικής συμπεριφοράς. Μετά από αυτή τη συζήτηση βοηθάει να έχουμε μια σύντομη φράση με την οποία θα του υπενθυμίζουμε το σωστό π.χ. « Έχουμε πει ότι μιλάμε στα παιδάκια».
Προτείνουμε εναλλακτικές
Συχνά τα παιδιά δε γνωρίζουν ακριβώς πώς πρέπει να συμπεριφερθούν με αποτέλεσμα να επιμένουν σε όχι και τόσο καλές συμπεριφορές. Για αυτό εμείς πρέπει να τους πούμε με σαφήνεια τι αναμένουμε από αυτά. Έτσι θα πρέπει να τα παροτρύνουμε στο τι είναι καλό να κάνουν και όχι στο τι πρέπει να σταματήσουν.
Αγνοούμε - Επαινούμε
Προσπαθήστε να εστιάσετε στη θετική συμπεριφορά του παιδιού. Μην περιμένετε την άσχημη στιγμή για να το μαλώσετε. Έτσι του μαθαίνετε ότι με αυτόν τον τρόπο μπορεί να παίρνει την προσοχή σας. Αντίθετα φροντίστε να του δείξετε ότι προσέξατε την προσπάθεια του και επιβραβεύστε το. Σταδιακά μειώστε τον έπαινο, ώστε να μην χάσει την ισχύ του.
Η γνώμη του ειδικού
Το να αλλάξουμε συνήθειες και μάλιστα συμπεριφορές σε ένα νήπιο δεν είναι εύκολο. Είναι όμως εφικτό αν είμαστε θετικοί και έχουμε συνέπεια απέναντί τους. Αν όμως παρά τις προσπάθειές μας βλέπουμε ότι το παιδί συνεχίζει να μη μας ακούει και συνεχίζει προς τη λανθασμένη κατεύθυνση, τότε καλό είναι να απευθυνθούμε σε κάποιον ειδικό για συμβουλευτική γονέων ή σε ένα αναπτυξιακό κέντρο καθώς είναι πιθανό οι δυσκολίες που παρουσιάζει να οφείλονται σε κάποια αναπτυξιακή διαταραχή.
Στέλιος Μαντούδης
Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής
Επιστημονικά Υπεύθυνος των Αναπτυξιακών Κέντρων Mandou
www.mandou.gr
Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής
Επιστημονικά Υπεύθυνος των Αναπτυξιακών Κέντρων Mandou
www.mandou.gr