Το μυστήριο κεντρίζει το ενδιαφέρον και γίνεται θέμα συζήτησης, δίνει λαβές για θεωρίες και σενάρια, εξάπτει τη φαντασία και εμπνέει την τέχνη. Ιδίως στις περιπτώσεις, που όσες προσπάθειες κι αν έγιναν, όσα χρόνια κι αν πέρασαν, διατήρησε το χαρακτηρισμό του άλυτου.
Η ιστορία κρατά ενίοτε καλά κρυμμένα τα μυστικά της. Κάποια μυστήρια μπορούν να έχουν μακρά διάρκεια ζωής, να μην ξεχνιούνται και να μη λύνονται. Ας δούμε ορισμένα από τα πιο διάσημα και συζητημένα.
Η ιστορία κρατά ενίοτε καλά κρυμμένα τα μυστικά της. Κάποια μυστήρια μπορούν να έχουν μακρά διάρκεια ζωής, να μην ξεχνιούνται και να μη λύνονται. Ας δούμε ορισμένα από τα πιο διάσημα και συζητημένα.
Ο δρόμος Μπίμινι
Το 1968 κάτω από στον βυθό της θάλασσας, κοντά στις ακτές των νησιών Μπίμινι στις Μπαχάμες, ανακαλύφθηκαν δεκάδες τεράστιες επίπεδες πέτρες από ασβεστόλιθο.
Εκ πρώτης όψεως, τίποτα το αξιοπερίεργο δεν υπονοείται από ένα σωρό πέτρες στον πάτο του ωκεανού.
Οι επιστήμονες, όμως, προβληματίστηκαν γιατί οι πέτρες αυτές σχημάτιζαν μια απόλυτα ευθεία λεωφόρο μήκους ενός χιλιομέτρου, που μοιάζει απίθανο να δημιουργήθηκε με φυσικό τρόπο.
Πολλοί είπαν ότι πρόκειται για τα χαλάσματα του κόσμου ενός αρχαίου πολιτισμού, άλλοι είχαν την πεποίθηση ότι πρόκειται για ένα μοναδικό φυσικό φαινομένο.
Κανένας από αυτούς δεν μπορέσε, όμως, να αγνοήσει στο υποσυνείδητό του, μια προφητεία που είχε γίνει στις αρχές της δεκαετίες του 20ου αιώνα.
Ένας διάσημος προφήτης και θεραπευτής της εποχής, ο Edgar Cayce, είχε κάνει την εξής πρόβλεψη το 1938: “Μέρος των ερείπιων της Χαμένης Ατλαντίδας θα ανακαλυφθεί στη θαλάσσια περιοχή γύρω από τα νησιά Μπίμινι.. Αυτό θα γίνει το 1968.”
Η πρόβλεψη του Cayce ήταν παραδόξως ανατριχιαστικά ακριβής.
Εκ πρώτης όψεως, τίποτα το αξιοπερίεργο δεν υπονοείται από ένα σωρό πέτρες στον πάτο του ωκεανού.
Οι επιστήμονες, όμως, προβληματίστηκαν γιατί οι πέτρες αυτές σχημάτιζαν μια απόλυτα ευθεία λεωφόρο μήκους ενός χιλιομέτρου, που μοιάζει απίθανο να δημιουργήθηκε με φυσικό τρόπο.
Πολλοί είπαν ότι πρόκειται για τα χαλάσματα του κόσμου ενός αρχαίου πολιτισμού, άλλοι είχαν την πεποίθηση ότι πρόκειται για ένα μοναδικό φυσικό φαινομένο.
Κανένας από αυτούς δεν μπορέσε, όμως, να αγνοήσει στο υποσυνείδητό του, μια προφητεία που είχε γίνει στις αρχές της δεκαετίες του 20ου αιώνα.
Ένας διάσημος προφήτης και θεραπευτής της εποχής, ο Edgar Cayce, είχε κάνει την εξής πρόβλεψη το 1938: “Μέρος των ερείπιων της Χαμένης Ατλαντίδας θα ανακαλυφθεί στη θαλάσσια περιοχή γύρω από τα νησιά Μπίμινι.. Αυτό θα γίνει το 1968.”
Η πρόβλεψη του Cayce ήταν παραδόξως ανατριχιαστικά ακριβής.
Ο βόμβος του Τάος
Το 1997 το Συμβούλιο των Ηνωμένων Πολιτειών ζήτησε από κορυφαίους ειδικούς επιστήμονες όχι μόνο Αμερικανούς, αλλά και από καταξιωμένα διεθνή κέντρα ερευνών, να εντοπίσουν τη πηγή του μακρόσυρτου, χαμηλής συχνότητας, ήχου που άκουγαν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες του Τάος, μιας μικρής πόλης στο Νέο Μεξικό.
Οι προσπάθειές τους δεν έφεραν κανένα αποτέλεσμα. Η πηγή του βόμβου του Τάος, (ενός ήχου που γίνεται πιο έντονος όταν βραδιάζει, ακούγεται τόσο σε εξωτερικούς όσο και σε εσωτερικούς χώρους και θυμίζει πετρελαιοκίνητη μηχανή αυτοκινήτου απο μακριά), παραμένει ανεξιχνίαστη.
Ακόμα ουδείς μπορεί να προσδιορίσει από πού προέρχεται ο ήχος και γιατί δεν μπορούν να τον ανιχνεύσουν τα ραντάρ και τα μικρόφωνα.
Τόσο η φύση, όσο και η πηγή του αποτελούν μυστήριο. Θεωρίες που επιχειρούν να τον εξηγήσουν, υπάρχουν αρκετές. Κάποιοι πιστεύουν ότι έχει να κάνει με το φλοιό της Γης, ο οποίος είναι πιο λεπτός στη συγκεκριμένη περιοχή. Αλλοι είναι πεπεισμένοι ότι σχετίζεται με εξωγήινους, συγκεκριμένα με ένα σκάφος από άλλο πλανήτη που έχει πέσει εδώ κι αιώνες στο συγκεκριμένο σημείο.
Οι προσπάθειές τους δεν έφεραν κανένα αποτέλεσμα. Η πηγή του βόμβου του Τάος, (ενός ήχου που γίνεται πιο έντονος όταν βραδιάζει, ακούγεται τόσο σε εξωτερικούς όσο και σε εσωτερικούς χώρους και θυμίζει πετρελαιοκίνητη μηχανή αυτοκινήτου απο μακριά), παραμένει ανεξιχνίαστη.
Ακόμα ουδείς μπορεί να προσδιορίσει από πού προέρχεται ο ήχος και γιατί δεν μπορούν να τον ανιχνεύσουν τα ραντάρ και τα μικρόφωνα.
Τόσο η φύση, όσο και η πηγή του αποτελούν μυστήριο. Θεωρίες που επιχειρούν να τον εξηγήσουν, υπάρχουν αρκετές. Κάποιοι πιστεύουν ότι έχει να κάνει με το φλοιό της Γης, ο οποίος είναι πιο λεπτός στη συγκεκριμένη περιοχή. Αλλοι είναι πεπεισμένοι ότι σχετίζεται με εξωγήινους, συγκεκριμένα με ένα σκάφος από άλλο πλανήτη που έχει πέσει εδώ κι αιώνες στο συγκεκριμένο σημείο.
Ο αθάνατος Κόμης
Μπορεί ένας άνθρωπος να ζήσει για πάντα; Η ιστορία του Κόμη Σεν Ζερμέν, ο οποίος φαίνεται να εμφανίζεται σε πολλές, διαφορετικές περιόδους της ιστορίας και ήταν γνωστός σε διάσημα πρόσωπα, από τον Καζανόβα και τον Βολταίρο μέχρι τον Τζορτζ Ουάσιγκτον, είναι ένα από τα ακλόνητα επιχειρήματα όσων απαντούν θετικά στο ερώτημα.
Κατά πρώτον να ξεκαθαρίσουμε ότι η προσωπικότητά του δεν έχει σε καμία περίπτωση να κάνει με “Αγιο”. Το όνομά του αφορά την προέλευσή του από το Σεν Ζερμέν.
Από εκεί και πέρα, η γέννησή του τοποθετείται γύρω στο 1690. Από το 1740 κι ύστερα, ο κόμης ήταν μια διασημότητα της εποχής, ο οποίος ταξίδευε στην Ευρώπη, μπορούσε να μιλήσει σε 12 διαφορετικές γλώσσες, ήταν βιρτουόζος στο βιολί και ολοκληρωμένος ζωγράφος, ενώ είχε βγάλει φήμη και ως αλχημιστής.
Το γεγονός επίσης ότι δεν γερνούσε (παραμένει σταθερά σε όλες τις ιστορικές εμφανίσεις του γύρω στα 40-45) του προσέδωσε και τη φήμη ότι κατείχε το μυστικό της αιώνιας ζωής.
Ο θάνατός του τοποθετείται το 1784, ωστόσο έκτοτε εμφανίζεται με τα ίδια χαρακτηριστικά σε άλλες περιόδους του 18ου ή και του 19ου αιώνα.
Για παράδειγμα, η κοντέσα του Αντεμάρ αναφέρει σε επιστολές της ότι τον συνάντησε τόσο το 1789, όσο και το 1821. «Αυτός ο άνθρωπος δεν γερνά ποτέ» σχολίαζε. Οπως είχε γράψει γι’ αυτόν και ο Βολταίρος «είναι ένας άνθρωπος που ποτέ δεν πεθαίνει και ξέρει τα πάντα».
Κατά πρώτον να ξεκαθαρίσουμε ότι η προσωπικότητά του δεν έχει σε καμία περίπτωση να κάνει με “Αγιο”. Το όνομά του αφορά την προέλευσή του από το Σεν Ζερμέν.
Από εκεί και πέρα, η γέννησή του τοποθετείται γύρω στο 1690. Από το 1740 κι ύστερα, ο κόμης ήταν μια διασημότητα της εποχής, ο οποίος ταξίδευε στην Ευρώπη, μπορούσε να μιλήσει σε 12 διαφορετικές γλώσσες, ήταν βιρτουόζος στο βιολί και ολοκληρωμένος ζωγράφος, ενώ είχε βγάλει φήμη και ως αλχημιστής.
Το γεγονός επίσης ότι δεν γερνούσε (παραμένει σταθερά σε όλες τις ιστορικές εμφανίσεις του γύρω στα 40-45) του προσέδωσε και τη φήμη ότι κατείχε το μυστικό της αιώνιας ζωής.
Ο θάνατός του τοποθετείται το 1784, ωστόσο έκτοτε εμφανίζεται με τα ίδια χαρακτηριστικά σε άλλες περιόδους του 18ου ή και του 19ου αιώνα.
Για παράδειγμα, η κοντέσα του Αντεμάρ αναφέρει σε επιστολές της ότι τον συνάντησε τόσο το 1789, όσο και το 1821. «Αυτός ο άνθρωπος δεν γερνά ποτέ» σχολίαζε. Οπως είχε γράψει γι’ αυτόν και ο Βολταίρος «είναι ένας άνθρωπος που ποτέ δεν πεθαίνει και ξέρει τα πάντα».
Το χειρόγραφο Voynich
Το χειρόγραφο πήρε το όνομά του από τον πολωνικής καταγωγής Αμερικανό βιβλιοπώλη και παλαιοπώλη, Wilfrid M. Voynich, ο οποίος το απέκτησε το 1912.
Το εν λόγω χειρόγραφο είναι ένα λεπτομερές βιβλίο 240 σελίδων, γραμμένο σε μια γλώσσα που παραμένει και σήμερα εντελώς άγνωστη. Οι σελίδες του είναι γεμάτες με πολύχρωμα σχέδια, παράξενα διαγράμματα, περίεργα γεγονότα και φυτά που δεν θυμίζουν κανένα γνωστό είδος, συμβάλλοντας έτσι στην ίντριγκα του εγγράφου και στη δυσκολία αποκρυπτογράφησης. Ενδεχομένως να χρησίμευε ως φαρμακολόγιο, αλλά και ως αστρονομικός και κοσμολογικός χάρτης. Αυτό όμως που ξενίζουν ακόμα περισσότερο από την γλώσσα γραφής, τις εικόνες άγνωστων φυτών και τα κοσμολογικά διαγράμματα, είναι οι παράξενες απεικονίσεις γυμνών γυναικών μέσα σε ένα πράσινο υγρό.
Ο συγγραφέας του χειρογράφου παραμένει επίσης άγνωστος, αλλά η χρονολόγηση του άνθρακα αποκάλυψε ότι οι σελίδες του έγιναν κάποια στιγμή μεταξύ του 1404 και του 1438.
Έχει τον τίτλο του «πιο μυστηριώδους χειρόγραφου στον κόσμο».
Οι θεωρίες αφθονούν σχετικά με την προέλευση και τη φύση του χειρογράφου. Κάποιοι πιστεύουν ότι γράφτηκε για την αντιμετώπιση θεμάτων υγείας στη μεσαιωνική ή στην πρώιμη σύγχρονη ιατρική.
Πολλές από τις φωτογραφίες βοτάνων και φυτών υπαινίσσονται ότι πρόκειται για κάποιο είδος εγχειριδίου για έναν αλχημιστή.
Κάποιοι θεωρούν πως ανήκε στο Γερμανό αυτοκράτορα Ροδόλφο ΙΙ και πως ήταν έργο του Ρότζερ Μπέικον. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι ενδέχεται το βιβλίο να είναι εξωγήινης προέλευσης…
Αυτό στο οποίο οι περισσότεροι θεωρητικοί συμφωνούν είναι το ότι αποκλείεται να πρόκειται για φάρσα, λαμβάνοντας υπόψη τον χρόνο, τα χρήματα και τις λεπτομέρειες που χρειάστηκαν για να γίνει.
Σήμερα βρίσκεται στη Βιβλιοθήκη Σπανίων Χειρογράφων Beinecke του πανεπιστημίου Γέιλ, με το κωδικό όνομα MS408 και κανένας δεν κατάφερε μέχρι τώρα να αποκρυπτογραφήσει ούτε μια λέξη.
Το εν λόγω χειρόγραφο είναι ένα λεπτομερές βιβλίο 240 σελίδων, γραμμένο σε μια γλώσσα που παραμένει και σήμερα εντελώς άγνωστη. Οι σελίδες του είναι γεμάτες με πολύχρωμα σχέδια, παράξενα διαγράμματα, περίεργα γεγονότα και φυτά που δεν θυμίζουν κανένα γνωστό είδος, συμβάλλοντας έτσι στην ίντριγκα του εγγράφου και στη δυσκολία αποκρυπτογράφησης. Ενδεχομένως να χρησίμευε ως φαρμακολόγιο, αλλά και ως αστρονομικός και κοσμολογικός χάρτης. Αυτό όμως που ξενίζουν ακόμα περισσότερο από την γλώσσα γραφής, τις εικόνες άγνωστων φυτών και τα κοσμολογικά διαγράμματα, είναι οι παράξενες απεικονίσεις γυμνών γυναικών μέσα σε ένα πράσινο υγρό.
Ο συγγραφέας του χειρογράφου παραμένει επίσης άγνωστος, αλλά η χρονολόγηση του άνθρακα αποκάλυψε ότι οι σελίδες του έγιναν κάποια στιγμή μεταξύ του 1404 και του 1438.
Έχει τον τίτλο του «πιο μυστηριώδους χειρόγραφου στον κόσμο».
Οι θεωρίες αφθονούν σχετικά με την προέλευση και τη φύση του χειρογράφου. Κάποιοι πιστεύουν ότι γράφτηκε για την αντιμετώπιση θεμάτων υγείας στη μεσαιωνική ή στην πρώιμη σύγχρονη ιατρική.
Πολλές από τις φωτογραφίες βοτάνων και φυτών υπαινίσσονται ότι πρόκειται για κάποιο είδος εγχειριδίου για έναν αλχημιστή.
Κάποιοι θεωρούν πως ανήκε στο Γερμανό αυτοκράτορα Ροδόλφο ΙΙ και πως ήταν έργο του Ρότζερ Μπέικον. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι ενδέχεται το βιβλίο να είναι εξωγήινης προέλευσης…
Αυτό στο οποίο οι περισσότεροι θεωρητικοί συμφωνούν είναι το ότι αποκλείεται να πρόκειται για φάρσα, λαμβάνοντας υπόψη τον χρόνο, τα χρήματα και τις λεπτομέρειες που χρειάστηκαν για να γίνει.
Σήμερα βρίσκεται στη Βιβλιοθήκη Σπανίων Χειρογράφων Beinecke του πανεπιστημίου Γέιλ, με το κωδικό όνομα MS408 και κανένας δεν κατάφερε μέχρι τώρα να αποκρυπτογραφήσει ούτε μια λέξη.
Ο αλγόριθμος Beale
Ο αλγόριθμος κρυπτογράφησης Beale περιλαμβάνει τρία κρυπτοκείμενα που υποτίθεται ότι αποκαλύπτουν την τοποθεσία ενός από τους μεγαλύτερους κρυμμένους θησαυρούς στην ιστορία των ΗΠΑ: χιλιάδες λίρες από χρυσό, ασήμι και κοσμήματα.
Η ύπαρξη του θησαυρού αρχικά “εντοπίστηκε” από έναν μυστηριώδη άνδρα με το (γνωστό) όνομα Thomas Jefferson Beale, το 1818 στο Κολοράντο.
Από τα τρία κρυπτοκείμενα, μόνο το δεύτερο αποκωδικοποιήθηκε. Έχει ενδιαφέρον ότι η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας των ΗΠΑ ήταν το κλειδί για να γίνει η αποκρυπτογράφηση. Πρόκειται για ένα περίεργο γεγονός, δεδομένου ότι ο Beale μοιράζεται το όνομά του με τον συγγραφέα της Διακήρυξης της Ανεξαρτησίας…!
Το “σπασμένο” κείμενο αποκαλύπτει μεν την κομητεία όπου ο θησαυρός θάφτηκε: το Bedford County στη Βιρτζίνια, αλλά η ακριβής θέση του είναι πιθανόν κωδικοποιημένο σε έναν από τους δύο υπόλοιπους αλγόριθμους κρυπτογράφησης.
Μέχρι σήμερα, κυνηγοί θησαυρών εξακολουθούν τις εκσκαφές στην περιοχή (συχνά παράνομα) για τα λάφυρα.
Η ύπαρξη του θησαυρού αρχικά “εντοπίστηκε” από έναν μυστηριώδη άνδρα με το (γνωστό) όνομα Thomas Jefferson Beale, το 1818 στο Κολοράντο.
Από τα τρία κρυπτοκείμενα, μόνο το δεύτερο αποκωδικοποιήθηκε. Έχει ενδιαφέρον ότι η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας των ΗΠΑ ήταν το κλειδί για να γίνει η αποκρυπτογράφηση. Πρόκειται για ένα περίεργο γεγονός, δεδομένου ότι ο Beale μοιράζεται το όνομά του με τον συγγραφέα της Διακήρυξης της Ανεξαρτησίας…!
Το “σπασμένο” κείμενο αποκαλύπτει μεν την κομητεία όπου ο θησαυρός θάφτηκε: το Bedford County στη Βιρτζίνια, αλλά η ακριβής θέση του είναι πιθανόν κωδικοποιημένο σε έναν από τους δύο υπόλοιπους αλγόριθμους κρυπτογράφησης.
Μέχρι σήμερα, κυνηγοί θησαυρών εξακολουθούν τις εκσκαφές στην περιοχή (συχνά παράνομα) για τα λάφυρα.
Ο δίσκος της Φαιστού
Το μυστήριο του δίσκου της Φαιστού είναι μια ιστορία από τα μέρη μας.
Ανακαλύφθηκε από τον Ιταλό αρχαιολόγο Luigi Pernier το 1908 στο μινωικό ανάκτορο της Φαιστού. Ο δίσκος είναι κατασκευασμένος από ψημένο πηλό και περιέχει μυστηριώδη σύμβολα, που ενδέχεται να αντιπροσωπεύουν μια άγνωστη μορφή ιερογλυφικών.
Πιστεύεται ότι έχει σχεδιαστεί κάποια στιγμή κατά τη δεύτερη χιλιετία π.Χ.
Μερικοί μελετητές πιστεύουν ότι τα ιερογλυφικά μοιάζουν με τα σύμβολα της Γραμμικής Α και της Γραμμικής Β, που χρησιμοποιούνταν κάποτε στην αρχαία Κρήτη.
Το μόνο πρόβλημα είναι ότι και η Γραμμική Α διαφεύγει αποκρυπτογράφησης.
Σήμερα, ο δίσκος παραμένει ένα από τα πιο διάσημα αινίγματα της αρχαιολογίας.
Ανακαλύφθηκε από τον Ιταλό αρχαιολόγο Luigi Pernier το 1908 στο μινωικό ανάκτορο της Φαιστού. Ο δίσκος είναι κατασκευασμένος από ψημένο πηλό και περιέχει μυστηριώδη σύμβολα, που ενδέχεται να αντιπροσωπεύουν μια άγνωστη μορφή ιερογλυφικών.
Πιστεύεται ότι έχει σχεδιαστεί κάποια στιγμή κατά τη δεύτερη χιλιετία π.Χ.
Μερικοί μελετητές πιστεύουν ότι τα ιερογλυφικά μοιάζουν με τα σύμβολα της Γραμμικής Α και της Γραμμικής Β, που χρησιμοποιούνταν κάποτε στην αρχαία Κρήτη.
Το μόνο πρόβλημα είναι ότι και η Γραμμική Α διαφεύγει αποκρυπτογράφησης.
Σήμερα, ο δίσκος παραμένει ένα από τα πιο διάσημα αινίγματα της αρχαιολογίας.
Ο Χάρτης του Πίρι Ρέις
Ο χάρτης του Πίρι Ρέις ανακαλύφθηκε τυχαία το 1929 σε ένα μουσείο της Τουρκίας και από τότε δεν έχει βρεθεί μια λογική εξήγηση για τις απεικονίσεις του.
Σε διαστάσεις περίπου 60×86 εκατοστά, ο Τούρκος ναύαρχος Πίρι Ρέις είχε ζωγραφίσει το 1513 τον χάρτη του κόσμου και είχε συμπεριλάβει την Πορτογαλία, την Ισπανία, τη δυτική Αφρική, τον κεντρικό και νότιο Ατλαντικό, την Καραϊβική, το ανατολικό μισό της νότιας Αμερικής και ένα μέρος της Ανταρκτικής, απαλλαγμένης όμως από τα στρώματα πάγου.
Οι χώρες εκείνες που λείπουν, δεν λείπουν στην πραγματικότητα γιατί στα αυθεντικά χειρόγραφα του, ο Πίρι Ρέις μας διαβεβαιώνει ότι είχε σχεδιάσει και την βόρεια Αμερική αλλά και υπόλοιπο ανατολικό μισό του κόσμου, κομμάτια του χάρτη που πιθανόν καταστράφηκαν με την πάροδο του χρόνου. Στο ίδιο κείμενο, ο Ρέις μας πληροφορεί ότι για την σχεδίαση του χάρτη του χρησιμοποίησε όλους τους γνωστούς χάρτες της εποχής του, συνδυάζοντας τους.
Αν ακόμα δεν έχετε προβληματιστεί, απλά θα πρέπει να γνωρίζετε ότι ο συγκεκριμένος χάρτης είναι τόσο ακριβής στις λεπτομέρειες που δεν γίνεται παρά να προκαλέσει δέος: πως γίνεται τον 16ο αιώνα ένας ναύαρχος να σχεδιάσει πιστά ολόκληρη τη Γη χωρίς την δυνατότητα εναέριας παρατήρησης;
Πως γίνεται να μπόρεσε να χωρίσει τις ηπείρους και τις ακτές στις αληθινές τους αποστάσεις χωρίς την γνώση της μεθόδου της αζιμουθιακής προβολής ή της σφαιρικής τριγωνομετρίας που απαιτούνται για τη χαρτογράφηση; Και κυρίως, πως σχεδίασε την Ανταρκτική χωρίς εκείνη να έχει ανακαλυφθεί επίσημα τη δεδομένη χρονολογία;
Σε διαστάσεις περίπου 60×86 εκατοστά, ο Τούρκος ναύαρχος Πίρι Ρέις είχε ζωγραφίσει το 1513 τον χάρτη του κόσμου και είχε συμπεριλάβει την Πορτογαλία, την Ισπανία, τη δυτική Αφρική, τον κεντρικό και νότιο Ατλαντικό, την Καραϊβική, το ανατολικό μισό της νότιας Αμερικής και ένα μέρος της Ανταρκτικής, απαλλαγμένης όμως από τα στρώματα πάγου.
Οι χώρες εκείνες που λείπουν, δεν λείπουν στην πραγματικότητα γιατί στα αυθεντικά χειρόγραφα του, ο Πίρι Ρέις μας διαβεβαιώνει ότι είχε σχεδιάσει και την βόρεια Αμερική αλλά και υπόλοιπο ανατολικό μισό του κόσμου, κομμάτια του χάρτη που πιθανόν καταστράφηκαν με την πάροδο του χρόνου. Στο ίδιο κείμενο, ο Ρέις μας πληροφορεί ότι για την σχεδίαση του χάρτη του χρησιμοποίησε όλους τους γνωστούς χάρτες της εποχής του, συνδυάζοντας τους.
Αν ακόμα δεν έχετε προβληματιστεί, απλά θα πρέπει να γνωρίζετε ότι ο συγκεκριμένος χάρτης είναι τόσο ακριβής στις λεπτομέρειες που δεν γίνεται παρά να προκαλέσει δέος: πως γίνεται τον 16ο αιώνα ένας ναύαρχος να σχεδιάσει πιστά ολόκληρη τη Γη χωρίς την δυνατότητα εναέριας παρατήρησης;
Πως γίνεται να μπόρεσε να χωρίσει τις ηπείρους και τις ακτές στις αληθινές τους αποστάσεις χωρίς την γνώση της μεθόδου της αζιμουθιακής προβολής ή της σφαιρικής τριγωνομετρίας που απαιτούνται για τη χαρτογράφηση; Και κυρίως, πως σχεδίασε την Ανταρκτική χωρίς εκείνη να έχει ανακαλυφθεί επίσημα τη δεδομένη χρονολογία;
Η επιγραφή του Shugborough
Εκ πρώτης όψεως, αυτό το μνημείο από τον 18ο αιώνα στο Staffordshire της Αγγλίας, δεν έχει κάτι το παράξενο. Όμως, με μια πιο προσεκτική ματιά, ο παρατηρητής θα δει μία μυστηριώδη επιγραφή: DOUOSVAVVM.
Εδώ και 250 χρόνια, κανείς δεν έχει καταφέρει να εξηγήσει τι σημαίνουν αυτά τα γράμματα.
Παρ’όλο που η ταυτότητα του ανθρώπου που χάραξε την επιγραφή παραμένει άγνωστη, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι ο εν λόγω κώδικας θα μπορούσε να αποτελεί σημαντικό κωδικοποιημένο μήνυμα του Τάγματος των Ναϊτών σχετικά με την τοποθεσία του Ιερού Δισκοπότηρου.
Πολλά μεγάλα μυαλά του παρελθόντος, όπως ο Κάρολος Ντίκενς και ο Κάρολος Δαρβίνος, επιχείρησαν να σπάσουν τον κώδικα, ανεπιτυχώς όμως.
Εδώ και 250 χρόνια, κανείς δεν έχει καταφέρει να εξηγήσει τι σημαίνουν αυτά τα γράμματα.
Παρ’όλο που η ταυτότητα του ανθρώπου που χάραξε την επιγραφή παραμένει άγνωστη, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι ο εν λόγω κώδικας θα μπορούσε να αποτελεί σημαντικό κωδικοποιημένο μήνυμα του Τάγματος των Ναϊτών σχετικά με την τοποθεσία του Ιερού Δισκοπότηρου.
Πολλά μεγάλα μυαλά του παρελθόντος, όπως ο Κάρολος Ντίκενς και ο Κάρολος Δαρβίνος, επιχείρησαν να σπάσουν τον κώδικα, ανεπιτυχώς όμως.
Το εξωγήινο σήμα Wow!
Στις 15 Αυγούστου του 1977, ο εθελοντής του προγράμματος για την αναζήτηση της εξωγήινης νοημοσύνης SETI, Jerry Ehman, μάλλον έγινε ο πρώτος άνθρωπος που έλαβε ένα μήνυμα εκ προθέσεως από έναν εξωγήινο κόσμο.
Ο νεαρός αστρονόμος καθόταν αναπαυτικά μπροστά στις οθόνες του ραδιοτηλεσκόπιου στον σταθμό παρατήρησης του σύμπαντος “Μεγάλο Αυτί” στο Οχάϊο των ΗΠΑ, όταν ξαφνικά ο υπολογιστής άρχισε να καταγράφει την έλευση κάποιου σήματος. Ηταν δυνατό και φαινόταν να έρχεται από ένα μέρος, όπου δεν έχει ποτέ βρεθεί άνθρωπος, κοντά στον αστερισμό του Τοξότη, 120 έτη φωτός μακριά…!
Ο εντυπωσιασμένος Εμαν έγραψε τη λέξη «ουάου!» δίπλα στην πρωτότυπη εκτύπωση του σήματος, το οποίο πήρε έκτοτε το όνομα «Το Ουάου σήμα».
Ολες οι προσπάθειες να εντοπιστεί ξανά το σήμα απέτυχαν και το μυστήριο για την προέλευση και τη σημασία του παραμένει άλυτο.
Ο νεαρός αστρονόμος καθόταν αναπαυτικά μπροστά στις οθόνες του ραδιοτηλεσκόπιου στον σταθμό παρατήρησης του σύμπαντος “Μεγάλο Αυτί” στο Οχάϊο των ΗΠΑ, όταν ξαφνικά ο υπολογιστής άρχισε να καταγράφει την έλευση κάποιου σήματος. Ηταν δυνατό και φαινόταν να έρχεται από ένα μέρος, όπου δεν έχει ποτέ βρεθεί άνθρωπος, κοντά στον αστερισμό του Τοξότη, 120 έτη φωτός μακριά…!
Ο εντυπωσιασμένος Εμαν έγραψε τη λέξη «ουάου!» δίπλα στην πρωτότυπη εκτύπωση του σήματος, το οποίο πήρε έκτοτε το όνομα «Το Ουάου σήμα».
Ολες οι προσπάθειες να εντοπιστεί ξανά το σήμα απέτυχαν και το μυστήριο για την προέλευση και τη σημασία του παραμένει άλυτο.
Τα γράμματα Zodiac
Ο λόγος για μια σειρά τεσσάρων κρυπτογραφημένων μηνυμάτων που πιστεύεται ότι έχουν γραφτεί από τον διάσημο Zodiac Killer, έναν κατά συρροή δολοφόνο, ο οποίος τρομοκρατούσε τους κατοίκους του San Francisco Bay Area στα τέλη του 1960 και στις αρχές της δεκαετίας του 1970.
Οι επιστολές πιθανόν γράφτηκαν ως ένας τρόπος να κοροϊδέψει τους δημοσιογράφους και την αστυνομία. Μόνο ένα από τα μηνύματα έχει αποκρυπτογραφηθεί, ενώ τα υπόλοιπα τρία παραμένουν άλυτα.
Η ταυτότητα του Zodiac Killer επίσης παραμένει ένα μυστήριο.
Οι επιστολές πιθανόν γράφτηκαν ως ένας τρόπος να κοροϊδέψει τους δημοσιογράφους και την αστυνομία. Μόνο ένα από τα μηνύματα έχει αποκρυπτογραφηθεί, ενώ τα υπόλοιπα τρία παραμένουν άλυτα.
Η ταυτότητα του Zodiac Killer επίσης παραμένει ένα μυστήριο.
Οι κατευθυντήριοι λίθοι της Τζώρτζια
Πρόκειται για ένα τεράστιο κατασκεύασμα από γρανίτη, το οποίο βρίσκεται στην κορυφή του λόφου Elbert County, στην Τζώρτζια των ΗΠΑ. Συχνά αναφέρεται ως το «Αμερικάνικο Στόουνχεντζ», ένας τίτλος που έχει επίσης αποδοθεί κατά καιρούς σε μια σειρά από άλλες κατασκευές.
Είναι ένα μήνυμα αποτελούμενο από δέκα “νέες” εντολές, οι οποίες είναι χαραγμένες σε οκτώ σύγχρονες γλώσσες, ενώ ένα μικρότερο μήνυμα είναι επίσης χαραγμένο στην κορυφή της κατασκευής, σε τέσσερα αρχαία συστήματα γραφής: βαβυλωνιακά, αρχαία ελληνικά, σανσκριτικά και αιγυπτιακά ιερογλυφικά.
Αν και το μνημείο δεν περιέχει κρυπτογραφημένα μηνύματα, ο σκοπός και η καταγωγή του παραμένουν άγνωστα.
Η έλλειψη πληροφοριών δημιουργεί μια ατμόσφαιρα μυστήριου η οποία αφήνει χώρο σε πολλές εκδοχές.
Ομάδες όπως οι Ροδόσταυροι και οι Μασόνοι θεωρούνται κατά πολλούς οι πιθανοί κατασκευαστές του.
Είναι ένα μήνυμα αποτελούμενο από δέκα “νέες” εντολές, οι οποίες είναι χαραγμένες σε οκτώ σύγχρονες γλώσσες, ενώ ένα μικρότερο μήνυμα είναι επίσης χαραγμένο στην κορυφή της κατασκευής, σε τέσσερα αρχαία συστήματα γραφής: βαβυλωνιακά, αρχαία ελληνικά, σανσκριτικά και αιγυπτιακά ιερογλυφικά.
Αν και το μνημείο δεν περιέχει κρυπτογραφημένα μηνύματα, ο σκοπός και η καταγωγή του παραμένουν άγνωστα.
Η έλλειψη πληροφοριών δημιουργεί μια ατμόσφαιρα μυστήριου η οποία αφήνει χώρο σε πολλές εκδοχές.
Ομάδες όπως οι Ροδόσταυροι και οι Μασόνοι θεωρούνται κατά πολλούς οι πιθανοί κατασκευαστές του.
Το αίνιγμα του Kryptos
To Kryptos είναι ένα μυστηριώδες κρυπτογραφημένο γλυπτό που σχεδιάστηκε από τον καλλιτέχνη Jim Sanborn και βρίσκεται ακριβώς έξω από την έδρα της CIA στο Λάνγκλεϊ της Βιρτζίνια.
Πρόκειται για 865 συνολικά χαρακτήρες που δεν βγάζουν κανένα νόημα, που είναι γραμμένοι σε χαλκό πάχους 1,25 εκ.
Ο γλύπτης εμπνεύστηκε το έργο του από την ελληνική λέξη “κρυφός” και θεωρεί ότι είναι ένας στοχασμός στη φύση της μυστικότητας, αφού το μήνυμά του είναι εξ ολοκλήρου κρυπτογραφημένο.
Παραπάνω από 20 χρόνια μετά τη δημιουργία του, το μήνυμα αυτό δεν έχει ακόμα αποκρυπτογραφηθεί πλήρως.
Περισσότερα αφιερώματα εδώ.
Πρόκειται για 865 συνολικά χαρακτήρες που δεν βγάζουν κανένα νόημα, που είναι γραμμένοι σε χαλκό πάχους 1,25 εκ.
Ο γλύπτης εμπνεύστηκε το έργο του από την ελληνική λέξη “κρυφός” και θεωρεί ότι είναι ένας στοχασμός στη φύση της μυστικότητας, αφού το μήνυμά του είναι εξ ολοκλήρου κρυπτογραφημένο.
Παραπάνω από 20 χρόνια μετά τη δημιουργία του, το μήνυμα αυτό δεν έχει ακόμα αποκρυπτογραφηθεί πλήρως.
Περισσότερα αφιερώματα εδώ.