Ήμουν πάντοτε αντίθετος με την έννοια «διαβάζω βιβλία το καλοκαίρι» ή «ποια βιβλία να διαβάσεις το καλοκαίρι;». Όλα τα βιβλία είναι για όλες τις εποχές. Απλώς αυτό που αλλάζει η εποχή είναι ο βαθμός συγκέντρωσης και τα συναισθήματα. Γι΄αυτό τα βιβλία που διαβάζεις καλοκαίρι, να τα διαβάζεις και χειμώνα και άνοιξη. Αν και αντίθετος λοιπόν, δεν μπορώ παρά να μη σου μιλήσω για μερικές νέες κυκλοφορίες από τους αγαπημένους μου εκδοτικούς οίκους. Βιβλία που θα σου δημιουργήσουν νέες αναγνωστικές ανάγκες. Βιβλία που θα τα βγάλεις απνευστί και θα τα αναζητάς μετά από λίγο καιρό. Ιστορίες ελεγείας, αστυνομικά, βιβλία που στήνουν έναν μυθικό κόσμο για να απεικάσουν εκεί τον αληθινό τους.
Μετάξι, Νεκταρία Ζαγοριανάκου-Μακρυδήμα, Εκδόσεις Κέδρος
Στην Κίο τον βάφτισαν Αρσένιο. Στη Λιόν τον φώναζαν Αρσέν.
Στην Αλεξάνδρεια τον είπαν μέγα ράφτη. Στα μυστικά της τέχνης τον μύησε ο παππούς του, ο Πετρής. Ο Αρμένιος δάσκαλος Τορκομιάν θα τον διδάξει τις νέες τεχνικές στα μεταξουργεία της Προύσας. Ένας νέος κόσμος ανοίγεται μπροστά του. Στη Λιόν θα μεγαλουργήσει πλάι στους εργάτες του μεταξιού. Οι τύψεις της λησμονιάς και της καλύτερης ζωής που έφτιαξε τον στοιχειώνουν. Όμως ο δρόμος του μεταξιού ξεκινάει πάντα με μια θυσία. Κάθε τέλος είναι μια νέα αρχή.
Θα νιώσει καλά μόνο στην κοσμοπολίτικη Αλεξάνδρεια. Θα βιώσει τον Α’ Παγκόσμιο πόλεμο μέσα από τον απόηχο των γεγονότων. Ωστόσο, θα επιστρέψει στην Κίο λίγο πριν από την καταστροφή του 1922 με σκοπό να σώσει την οικογένειά του.
Στη συνείδησή του το μετάξι συνυφαίνεται με τον έρωτα, με τα αδιέξοδα της παιδικής φιλίας, την αναζήτηση μιας μητρικής αγκαλιάς και με τις μεταμορφώσεις του κόσμου στις αρχές του εικοστού αιώνα.
Στις πόλεις του μεταξιού η ζωή του μπερδεύτηκε σε νήματα που βάλθηκε να τα ξεχωρίσει. Με πίστη, πάντα, στο μότο του: η ομορφιά θα μας σώσει.
Σε Μια Πτυχή του Χρόνου, Μαντλίν Λ΄Ενγκάλ, Εκδόσεις Διόπτρα
Το βιβλίο της Λ΄Ενγκάλ πρωτοκυκλοφόρησε το 1962. Χρειάστηκε να περάσουν 56 χρόνια για να μεταφραστεί στα ελληνικά. Ο λόγος; Μα φυσικά η ταινία. Αν έχεις δει την ταινία, τότε σίγουρα πρέπει να διαβάσεις το βιβλίο, γιατί είναι κλάσεις ανώτερο.
Ο πατέρας της Μεγκ, σπουδαίος αστροφυσικός, εξαφανίζεται, και η Μεγκ μαθαίνει πως βρίσκεται στον μακρινό πλανήτη Κάμαζοτς, φυλακισμένος από τη σκοτεινή δύναμη ΕΚΕΙΝΟ, που προσπαθεί να εξαπλωθεί σε ολόκληρο το σύμπαν.
Για να σώσει τον πατέρα της, θα χρειαστεί βοήθεια. Από τον χαρισματικό μικρό αδερφό της Τσάρλς Ουάλας, από τον φίλο της τον Κάλβιν, αλλά και από τα τρία παράξενα πλάσματα που τους επισκέπτονται: την κυρία Τιναυτό, την κυρία Ποιοαπόλα και την κυρία Αυτοπού. Επίσης, η Μεγκ πρέπει να επιστρατεύσει όλες της τις δυνάμεις: το πείσμα, τον θυμό, αλλά και την αγάπη. Θα πρέπει να μπει σε μια πτυχή του χρόνου, να τεσσερακτινιστεί, να περιπλανηθεί στο σύμπαν. Οι δυνάμεις του κακού απειλούν να αφανίσουν ολόκληρο τον κόσμο και η Μεγκ πρέπει να τις σταματήσει.
Η Σκιά, Βαγγέλης Γιαννίσης, Εκδόσεις Διόπτρα
«Στο δάσος αυτό», της έλεγε ο παππούς της, «κυκλοφορούσε ένα ντράουγκρ, ένας νεκρός που είχε επιστρέψει στη ζωή». Η λέξη αντήχησε απειλητικά μέσα στο κεφάλι της. Ντράουγκρ.
Λίγο έξω από το Έρεμπρο ανακαλύπτεται το πτώμα ενός αγνώστου. Όποιος κι αν ήταν ο δράστης, φρόντισε να δημιουργήσει μια μακάβρια σκηνή και να εξαφανίσει κάθε στοιχείο που θα επέτρεπε την αναγνώριση του θύματος.
Ο επιθεωρητής Άντερς Οικονομίδης θα ακούσει έντρομος τον Γιούσι Αλεξάντερσον, τον επικεφαλής της Σήμανσης, να του λέει: «Δεν έχω ξαναδεί τέτοια ασέβεια σε νεκρό. Όποιος και να το έκανε έχει τον διάβολο μέσα του. Και, παρόλο που δεν είμαι δεισιδαίμων, Άντερς, από χτες το βράδυ έχω την αίσθηση ότι αυτό το κακό κόλλησε πάνω μας και μας ακολουθεί παντού».
Ο επιθεωρητής Άντερς Οικονομίδης θα ακούσει έντρομος τον Γιούσι Αλεξάντερσον, τον επικεφαλής της Σήμανσης, να του λέει: «Δεν έχω ξαναδεί τέτοια ασέβεια σε νεκρό. Όποιος και να το έκανε έχει τον διάβολο μέσα του. Και, παρόλο που δεν είμαι δεισιδαίμων, Άντερς, από χτες το βράδυ έχω την αίσθηση ότι αυτό το κακό κόλλησε πάνω μας και μας ακολουθεί παντού».
Μια σκιά θα αρχίσει να στοιχειώνει τον επιθεωρητή και την ομάδα του, την ώρα που νέες δολοφονίες συνταράσσουν την ειδυλλιακή σουηδική πόλη. Σατανιστικά εγκλήματα και αρχαίες παγανιστικές δοξασίες θα οδηγήσουν τον Άντερς σε έναν υπόγειο κόσμο όπου τα σύνορα μεταξύ πραγματικότητας και μεταφυσικού θα γίνουν δυσδιάκριτα.
Μάτι στο Σκοτάδι, Μο Χέιντερ, Εκδόσεις Διόπτρα
Έχει ήδη αρχίσει να βραδιάζει όταν ο ντετέκτιβ Τζακ Κάφερι φτάνει στο σημείο όπου βρίσκεται το θύμα κλοπής αυτοκινήτου. Έχει αντιμετωπίσει αντίστοιχα περιστατικά στο παρελθόν, όμως αυτό είναι διαφορετικό…
Στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου που κλάπηκε βρισκόταν ένα εντεκάχρονο κοριτσάκι, το οποίο ακόμα αγνοείται.
Ύστερα από ένα ανώνυμο γράμμα, ο Κάφερι είναι σίγουρος ότι ο απαγωγέας δεν θα αργήσει να ξαναχτυπήσει και το ένστικτό του σπάνια τον έχει προδώσει… Όμως κάτι είναι πολύ λάθος. Ο απαγωγέας φαίνεται να είναι πάντα ένα βήμα μπροστά από την αστυνομία. Ο Τζακ πρέπει να βιαστεί…
Στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου που κλάπηκε βρισκόταν ένα εντεκάχρονο κοριτσάκι, το οποίο ακόμα αγνοείται.
Ύστερα από ένα ανώνυμο γράμμα, ο Κάφερι είναι σίγουρος ότι ο απαγωγέας δεν θα αργήσει να ξαναχτυπήσει και το ένστικτό του σπάνια τον έχει προδώσει… Όμως κάτι είναι πολύ λάθος. Ο απαγωγέας φαίνεται να είναι πάντα ένα βήμα μπροστά από την αστυνομία. Ο Τζακ πρέπει να βιαστεί…
Η Μάγισσα, Καμίλα Λάκμπεργκ, Εκδόσεις Μεταίχμιο
Ένα ειδυλλιακό αγρόκτηµα έξω από τη Φιελµπάκα, στις παρυφές του δάσους. Μια ευτυχισµένη οικογένεια. Μια ηλιόλουστη καλοκαιρινή µέρα. Τίποτα δεν προµηνύει ότι σε λίγες ώρες όλα θα έχουν ανατραπεί. Η είδηση της εξαφάνισης της τετράχρονης Νία πέφτει σαν κεραυνός στην τοπική κοινωνία και ξαναξυπνά τον εφιάλτη. Από το ίδιο αγρόκτηµα τριάντα χρόνια πριν είχε εξαφανιστεί ένα συνοµήλικο κορίτσι, η Στέλλα, που βρέθηκε στη συνέχεια δολοφονηµένη. Δύο δεκατριάχρονες φίλες καταδικάστηκαν για τη δολοφονία της.
Η µία εξακολουθεί να µένει στη Φιελµπάκα, όπου έχει καταφέρει να χτίσει µια ήσυχη ζωή, η άλλη, διάσηµη σταρ του Χόλιγουντ πλέον, έχει επιστρέψει στο ψαροχώρι για πρώτη φορά µετά τον φόνο. Μήπως οι δύο υποθέσεις συνδέονται; Μήπως οι έρευνες της αστυνοµίας επηρεαστούν από την έρευνα της Ερίκα για την υπόθεση «Στέλλα»; Μήπως η ρίζα του κακού κρύβεται ακόµα πιο βαθιά στο παρελθόν;
METRO 2034 & 2035, Ντμίτρι Γκλουκόφσκι, Εκδόσεις Καστανιώτη
Ένας από τους σύγχρονους εκπροσώπους της ρωσικής λογοτεχνίας, ο Ντμίτρι Γκλουκόφκσι, ξεφεύγει από την ρωσική παράδοση στον τρόπο αφήγησης και ενστερνίζεται άλλες τεχνικές.
2034: Ο κόσμος ολόκληρος είναι ένας σωρός από ερείπια. Η ανθρωπότητα έχει σχεδόν ολοκληρωτικά εξοντωθεί. Η ραδιενέργεια καθιστά τις μισοκατεστραμμένες πόλεις ακατάλληλες για τη ζωή. Και σύμφωνα με διάφορες φήμες, πέρα από τα όριά τους εκτείνονται ατέλειωτες πυρπολημένες έρημοι και ζούγκλες από μεταλλαγμένα δάση. Κανείς όμως δεν ξέρει στα σίγουρα τι βρίσκεται εκεί.
Όσοι αρνούνται να πιστέψουν ότι η εποχή του ανθρώπου έφτασε στο τέλος της είναι ελάχιστοι: μόλις μερικές δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι. Δεν ξέρουν αν έχουν διασωθεί και κάποιοι άλλοι ή αν αυτοί είναι οι τελευταίοι άνθρωποι στον πλανήτη. Ζουν στο μετρό της Μόσχας, το μεγαλύτερο αντιπυρηνικό καταφύγιο απ’ όσα χτίστηκαν ποτέ. Το έσχατο καταφύγιο της ανθρωπότητας.
Το σύστημα της κεντρικής διοίκησης έχει προ πολλού καταρρεύσει, και οι σταθμοί του μετρό μετατράπηκαν σε κράτη-νάνους. Εδώ τα αισθήματα παραχωρούν τη θέση τους στα ένστικτα, το κυριότερο από τα οποία είναι αυτό της επιβίωσης. Επιβίωση πάση θυσία.
2035. Ο Γ΄ Παγκόσμιος πόλεμος σάρωσε την ανθρωπότητα. Ο πλανήτης ερήμωσε. Οι μεγαλουπόλεις έγιναν στάχτη. Οι σιδηροδρομικές γραμμές πλέον σκουριάζουν. Οι δορυφόροι περιφέρονται ολομόναχοι στην τροχιά τους. Επέζησαν μονάχα όσοι, μόλις άκουσαν τις σειρήνες συναγερμού, πρόλαβαν να τρέξουν ως τις πύλες του μετρό της Μόσχας.
Εκεί, σε βάθος δεκάδων μέτρων, μέσα σε σήραγγες και σε σταθμούς, οι άνθρωποι περιμένουν το τέλος του κόσμου, έχοντας δημιουργήσει στη θέση του έναν καινούργιο μικρόκοσμο. Γαντζώνονται στη ζωή με όλες τους τις δυνάμεις και αρνούνται να παραδοθούν στη μοίρα τους. Ονειρεύονται να επιστρέψουν κάποτε στην επιφάνεια της γης, όταν θα έχει πέσει το επίπεδο της ραδιενέργειας από τους πυρηνικούς βομβαρδισμούς. Και δεν εγκαταλείπουν την ιδέα να βρουν κι άλλους επιζώντες…
Η Διαφάνεια του Χρόνου, Λεονάρδο Παδούρα, Εκδόσεις Καστανιώτη
Ο σπουδαιότερος αφηγητής της Κούβας των τελευταίων 30 ετών μας μεταφέρει ξανά στους κόσμους του. Έχοντας επισκεφτεί πριν λίγες μέρες την Ελλάδα στο πλαίσιο του ΛΕΑ, ο Παδούρα είναι ένας συγγραφέας που σε δωροδοκεί με κάθε του χαρακτήρα.
Ο Μάριο Κόντε, καθώς πλησιάζει όλο και πιο πολύ τα εξήντα του χρόνια, αναζητεί τρόπους να ξεπεράσει την προσωπική κρίση που αντιμετωπίζει αλλά, συγχρόνως, ανησυχεί όλο και περισσότερο για την κατάσταση της χώρας του. Και τότε παρουσιάζεται μια απρόσμενη δουλειά: ένας παλιός συμμαθητής του, ο Μπόμπι, ζητάει τη βοήθειά του και του αναθέτει να ξαναβρεί το άγαλμα μιας Μαύρης Παρθένου που του έχουν κλέψει.
Ο Κόντε ανακαλύπτει ότι το συγκεκριμένο άγαλμα μπορεί τελικά να είναι ακόμα πιο πολύτιμο απ’ ό,τι του έχουν πει. Με την έρευνά του θα οδηγηθεί στο μακρινό παρελθόν, θα μάθει ακόμα και για τον άνθρωπο που – προσπαθώντας να ξεφύγει απ’ τον Ισπανικό Εμφύλιο– ταξίδεψε ως λαθρεπιβάτης μέχρι την Κούβα, φέρνοντας την Μαύρη Παρθένο από τα Καταλανικά Πυρηναία. Ο Κόντε σιγά σιγά καταδύεται στον υπόκοσμο μιας σκοτεινής Αβάνας που καταρρέει, πέφτει πάνω σε ύποπτους και πτώματα ενώ, την ίδια στιγμή, έρχεται σε επαφή με το απίστευτο κύκλωμα των εμπόρων και των συλλεκτών έργων τέχνης.
Περί Φυσικής Της Μελαγχολίας, Γκιόργκι Γκοσποντίνοφ, Εκδόσεις Ίκαρος
Χρησιμοποιώντας τον μύθο του Μινώταυρου ως κεντρική εικόνα του, ο αφηγητής του βιβλίου (το alter ego του συγγραφέα) κατασκευάζει έναν λαβύρινθο ιστοριών για την οικογένειά του, μεταπηδά σε διαφορετικές εποχές και οπτικές, εξερευνώντας τη νοοτροπία και τα αδιέξοδα των Ανατολικοευρωπαίων. Το βιβλίο του Γκοσποντίνοφ συμπεριλήφθηκε στη μακρά λίστα των βραβείων Strega Europeo (Ρώμη, 2014) και Gregor von Rezzori (Φλωρεντία, 2014) και τιμήθηκε με το σύνολο των λογοτεχνικών βραβείων στη Βουλγαρία
https://menshouse.gr
Περισσότερα αφιερώματα εδώ.
https://menshouse.gr
Περισσότερα αφιερώματα εδώ.