ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ
Δ/ΝΣΗ Π/ΘΜΙΑΣ
& Δ/ΘΜΙΑΣ
ΕΚΠ/ΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
5η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ταχ. Δ/νση: Ερμού 70
Ταχ.Κωδ.: 262 21 Πάτρα
Πληροφορίες: Αθανάσιος Κ. Ρισβάς
(: 2610229204
Fax:
2610229205
Κινητό: 6972281885
e-mail:
grassea5p@dipe.ach.sch.gr
|
Πάτρα , 29 Μάρτη 2016
Αρ. Πρωτ: 111
ΠΡΟΣ:
1.
Προς: Περιφερειακό Διευθυντή Α/θμιας κ΄ Δ/θμιας
Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας,
2.
Προϊσταμένη Επιστημονικής και Παιδαγωγικής
Καθοδήγησης Δ.Ε. Δυτ. Ελλάδας,
3.
Προϊστάμενο Επιστημονικής και Παιδαγωγικής
Καθοδήγησης Π.Ε. Δυτ. Ελλάδας,
4.
Σχολικούς Συμβούλους, Π.Ε. και Δ.Ε. Δυτ.
Ελλάδας, (μέσω των αντίστοιχων Δ/νσεων
Εκπ/σης)
7.
ΚΕΔΔΥ Δυτ. Ελλάδας (Αχαΐας, Αιτ/νίας, Ηλείας)
|
Σχετικές:
1)
Π.Δ. 200, αρθρ. 9, παρ. 5 (ΦΕΚ 161, τ. Α΄, 13-07-1998),
2)
Π.Δ. 201, αρθρ. 11, παρ. ζ (ΦΕΚ 161, τ. Α΄, 13-07-1998),
3)
Φ.3/543/85333/Γ1/31-8-05/Δ/νση Σπουδών Π.Ε./ΥΠΕΠΘ,
4) Υπ.
Απ. 28911/Γ6 (ΦΕΚ 449, τ. Β΄, 3-4-2007), αρθρ. 2, παρ. ζ,
5) Ν.
3699 (ΦΕΚ 199, τ. Α΄, 2-10-2008)
Οι σχολικές μονάδες της γενικής αγωγής
(Προσχολικής, Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας) συχνά, αδυνατούν να
ανταποκριθούν στην ιδιαιτερότητα και την υψηλή δυναμική των θεμάτων που
αντιμετωπίζουν οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που φοιτούν σε
αυτές. Ταυτόχρονα, η απουσία ενός ξεκάθαρου πλαισίου διαχείρισης των
συγκεκριμένων ζητημάτων έχει ως άμεση συνεπαγωγή την πρόκληση κρίσης στο
σχολικό οικοσύστημα. Σε μια τέτοια κατάσταση, τα ζητήματα αντιμετωπίζονται
αποσπασματικά χωρίς σχεδιασμό, με χαμηλή αποτελεσματικότητα.
Έτσι, με σκοπό τη διαχείριση της κρίσης στη
σχολική μονάδα από ζητήματα που άπτονται της ειδικής αγωγής & εκπαίδευσης,
εμπλέκεται το ΚΕ.Δ.Δ.Υ.
Οι εκπαιδευτικές δομές των ΚΕ.Δ.Δ.Υ., στην
προσπάθεια να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στη σχολική κοινότητα, στο πλαίσιο
των αρμοδιοτήτων τους, συνεργάζονται στενά με τους εκπαιδευτικούς της γενικής
και της ειδικής αγωγής για θέματα διερεύνησης, αξιολόγησης και προγραμματισμού
της εκπαιδευτικής και ψυχοσυναισθηματικής παρέμβασης.
Προκειμένου οι υπηρεσίες τους να είναι
αποτελεσματικές και να αποδίδουν τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη για το μαθητή, οι
δράσεις όλων των εμπλεκομένων οφείλουν να προγραμματίζονται και να υλοποιούνται
στοχευμένα και μεθοδικά. Προς αυτή την κατεύθυνση, για να υπάρξει ο απαραίτητος
συντονισμός & ομοιομορφία αντιμετώπισης σε επίπεδο Περιφερειακής Δ/νσης,
στις περιπτώσεις που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης ανάμεσα στους μαθητές της
τάξης του εντοπίσει μαθητή/τρια με σημαντικά ελλείμματα στους τομείς ανάπτυξης
(γνωστικούς, κοινωνικούς, ψυχοσυναισθηματικούς) ή με προβλήματα συμπεριφοράς,
κρίνεται σκόπιμο να ακολουθούνται τα παρακάτω βήματα:
Α΄
επίπεδο (ενδοσχολική αντιμετώπιση): Σε περίπτωση εκπαιδευτικών και μη
εκπαιδευτικών δυσκολιών μαθητή, ο εκπαιδευτικός της τάξης επικοινωνεί,
ενημερώνει και συνεργάζεται με τους γονείς. Όταν εμπλέκονται πολλοί
εκπαιδευτικοί αναλαμβάνει ένας εκπαιδευτικός τη συνεργασία με τους γονείς και
συγγράφεται η Περιγραφική Παιδαγωγική Έκθεση.
Β΄
επίπεδο (ενδοσχολική αντιμετώπιση): Συνεργασία του εκπαιδευτικού με το διευθυντή
του σχολείου, τον εκπαιδευτικό του τμήματος ένταξης (αν υπάρχει) και το σύλλογο
διδασκόντων (αν κρίνεται σκόπιμο) για τη διαμόρφωση παρεμβατικών δράσεων μέσα
στο σχολικό περιβάλλον σε συνεργασία με την οικογένεια. Ενημερώνεται ο Σχολικός
Σύμβουλος παιδαγωγικής ευθύνης και εμπλουτίζεται η Περιγραφική Παιδαγωγική
Έκθεση.
Γ΄
επίπεδο (παρέμβαση Σχολικού Συμβούλου παιδαγωγικής ευθύνης): Συνεργασία με το
Σχολικό Σύμβουλο παιδαγωγικής ευθύνης, προκειμένου να καταρτίσουν από κοινού
εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης βραχύχρονης διάρκειας (τεσσάρων έως οχτώ
εβδομάδων), το οποίο υποστηρίζεται από τον εκπαιδευτικό της τάξης και του
Τμήματος Ένταξης (όπου υπάρχει), σε συνεργασία με την οικογένεια. Εμπλουτίζεται
η Περιγραφική Παιδαγωγική Έκθεση.
Δ΄
επίπεδο (παρέμβαση στα πλαίσια της Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης): Εφόσον το πρόγραμμα
παρέμβασης βραχύχρονης διάρκειας δεν έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα και κατά
την εκτίμηση των εκπαιδευτικών οι δυσκολίες παραμένουν, ο Σχολικός Σύμβουλος
παιδαγωγικής ευθύνης σε συνεργασία με το Σχολικό Σύμβουλο ειδικής αγωγής
προτείνουν, την παραπομπή του παιδιού στο ΚΕΔΔΥ. Ο/Η Διευθυντής/ντρια ο/ή Προϊστάμενος/η
της σχολικής μονάδας έρχεται σε επαφή με το ΚΕΔΔΥ μεταφέροντας τηλεφωνικά το
αίτημα παραπομπής. Πληροφορεί για την άποψη του Σχολικού Συμβούλου γενικής ή
ειδικής (εάν συνηγορεί με την παραπομπή ή όχι). Στη συνέχεια, καλεί το γονέα να
κάνει αυτοπροσώπως, αίτηση στο ΚΕΔΔΥ. Για
μαθητές που φοιτούν σε σχολεία γενικής αγωγής, θα πρέπει να έχουν εξαντληθεί
όλες οι διαδικασίες παρέμβασης από το σχολείο.
Τα παραπάνω επίπεδα συνεργασίας, ακυρώνονται αυτομάτως και προχωρούμε
άμεσα στο τέταρτο επίπεδο καλώντας το Σχολικό Σύμβουλο γενικής αγωγής και
εκείνος το Σχολικό Σύμβουλο ειδικής αγωγής ή το ΚΕΔΔΥ, όταν υπάρχει μια
δυναμική συμπεριφορά ή γεγονός (π.χ. εναντιωματική προκλητική συμπεριφορά,
επιθετικότητα, αυτισμός) που χρήζει άμεσης παρέμβασης. Διατηρείται μόνο η
συγγραφή της Π.Π.Ε. από τους εκπ/κους της τάξης και του Τ.Ε. (αν υπάρχει).
Επισημαίνεται ότι η παραπομπή γίνεται από το
γονέα, καθώς η συγκατάθεση των εχόντων τη γονική μέριμνα είναι προαπαιτούμενο.
Ωστόσο, η συμβολή του Δ/ντή και των εκπαιδευτικών του σχολείου, είτε με τη
μορφή παρότρυνσης είτε ως μεσολαβητών προκειμένου να πεισθεί και να βοηθηθεί ο
γονέας να απευθυνθεί στο ΚΕΔΔΥ, καθώς και να βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με
το σχολείο, είναι σημαντική.
Στα σχολεία όπου λειτουργεί Επιτροπή
Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης, Υποστήριξης (Ε.Δ.Ε.Α.Υ.), η παραπομπή
γίνεται από την Ε.Δ.Ε.Α.Υ., εφόσον έχουν εξαντληθεί όλες οι διαδικασίες
παρέμβασης εντός του σχολικού πλαισίου και παραμένει η ανάγκη παρέμβασης από το
ΚΕ.Δ.Δ.Υ, πάλι με τη σύμφωνη γνώμη του γονέα. Οι παραπάνω εκπαιδευτικοί
χειρισμοί που προηγούνται της διαδικασίας παραπομπής στο ΚΕΔΔΥ προτείνεται να
καταγράφονται στα πρακτικά του σχολείου και στο βιβλίο σχολικής ζωής.
Η αίτηση του γονέα/κηδεμόνα αποστέλλεται
ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή ή υποβάλλεται αυτοπροσώπως στο ΚΕΔΔΥ και
συνοδεύεται από την Παιδαγωγική Έκθεση του σχολείου, φωτοτυπία αστυνομικής
ταυτότητας ή διαβατηρίου του γονέα, φωτοαντίγραφο ταυτότητας ή σελίδας βιβλιαρίου
υγείας του μαθητή, όπου αναγράφονται τα στοιχεία του, φωτοαντίγραφα
προηγούμενων γνωματεύσεων από άλλους φορείς, φωτοαντίγραφο δικαστικής απόφασης
σε περίπτωση επιμέλειας.
Αν το παιδί δεν έχει εγγραφεί ακόμα σε σχολείο,
οι γονείς υποβάλλουν την αίτηση μαζί με όλες τις γνωματεύσεις, ιατρικές
εξετάσεις κλπ.
Οι αξιολογήσεις πραγματοποιούνται σύμφωνα με τη
σειρά πρωτοκόλλησής τους. Σε περιπτώσεις που τίθεται αποκλειστική προθεσμία για
υποβολή αξιολογήσεων, όπως για συμμετοχή στις εισαγωγικές εξετάσεις στην
τριτοβάθμια εκπαίδευση ή παράλληλη στήριξη, οι αντίστοιχες αιτήσεις είναι
δυνατόν να εξετάζονται κατά προτεραιότητα
Με την ολοκλήρωση της διάγνωσης-αξιολόγησης από
τους ειδικούς, αν ο μαθητής εμπίπτει σε κάποια κατηγορία ειδικών εκπαιδευτικών
αναγκών, συντάσσεται γνωμάτευση μετά από συνεδρίαση της διεπιστημονικής ομάδας
και ακολουθεί η γραπτή και προφορική ενημέρωση κατά τη διάρκεια της οποίας
ενημερώνεται ο γονέας λεπτομερώς για όλα τα αξιολογικά δεδομένα που οδήγησαν τη
διεπιστημονική ομάδα στη σύνταξη της γνωμάτευσης και στην πρόταση για το
κατάλληλο σχολικό πλαίσιο (ειδικό σχολείο, τμήμα ένταξης, παράλληλη στήριξη).
Το ΚΕΔΔΥ μπορεί να προχωρήσει στην εκπόνηση Ειδικού Εκπαιδευτικού Προγράμματος,
όπου κριθεί απαραίτητο. Οι γνωματεύσεις των ΚΕΔΔΥ έχουν μόνιμη ισχύ εκτός και
αν έχει καθοριστεί επαναξιολόγηση σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Η διαδικασία ολοκληρώνεται με την υπογραφή και
την παραλαβή της γνωμάτευσης από το γονέα και παραδίδεται με δική του ευθύνη
στο σχολείο του μαθητή.
Οι γονείς δύνανται σε περίπτωση μη αποδοχής της
διάγνωσης και της πρότασης για το σχολικό πλαίσιο (ειδικό σχολείο, τμήμα
ένταξης), να απευθυνθούν σε πιστοποιημένο Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο και με τους
νόμους 3699/2008 και 4186/2013 να προσφύγουν στη Δευτεροβάθμια ΕΔΕΑ.
Για την Α΄ Δημοτικού κρίνεται σκόπιμο η
παραπομπή να μη γίνεται πριν τα Χριστούγεννα. Εξαίρεση αποτελούν περιπτώσεις
που πιθανολογούνται σύνδρομα, νοητική υστέρηση, αυτισμός, οπότε επισπεύδεται η
ενημέρωση του ΚΕΔΔΥ.
Όταν ο μαθητής/τρια αποφοιτά από το Νηπιαγωγείο
ή το Δημοτικό ή το Γυμνάσιο, κατά την εγγραφή του στην αντίστοιχη βαθμίδα
αποστέλλεται και η έκθεση του ΚΕΔΔΥ, με το φάκελο του μαθητή υπό μορφή
ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟΥ εγγράφου.
Τα έντυπα της Περιγραφικής Παιδαγωγικής Έκθεσης
για κάθε βαθμίδα (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό & Γυμνάσιο αντίστοιχα),
αποστέλλονται στην αρχή κάθε σχολικού έτους από τα οικεία ΚΕΔΔΥ στις σχολικές
μονάδες και μπορούν ανά πάσα στιγμή να αναζητηθούν από τα ΚΕΔΔΥ.
Επιπλέον, στην περίπτωση ύπαρξης γνωμάτευσης ή
πλαισίου υποστήριξης (π.χ. Νοσοκομειακή μονάδα, Ιατροπαιδαγωγικό, ΚΕΔΔΥ) η
σχολική μονάδα ζητεί από αυτούς, από το Β’ Επίπεδο, άμεση σύνδεση και
υποστήριξη για κοινές ενέργειες, με ταυτόχρονη πληροφόρηση του Σχολικού
Συμβούλου παιδαγωγικής ευθύνης.
Υπενθυμίζεται κι εδώ ότι η διαδικασία παρέμβασης
με εμπλοκή της Ειδικής Εκπαίδευσης (εκπαιδευτικός Τμήματος Ένταξης, αντίστοιχος
Σχολικός Σύμβουλος, ΚΕΔΔΥ) εννοείται πως αφορά σε μαθητές με διαταραχές και
αντίστοιχες συνέπειες σε παιδαγωγικό και μαθησιακό επίπεδο, οι οποίες ξεφεύγουν
δυναμικά από τα όρια της κανονικότητας. Με αυτή την έννοια, μαθητές με
κοινωνικά, οικογενειακά, πολιτισμικά θέματα και τυχόν δευτερογενή χαμηλή
επίδοση ή λιγότερο ήσυχοι από το αναμενόμενο, δεν αφορούν εν πρώτοις στην
Ειδική Εκπαίδευση κι αυτού του είδους παρέμβασης.
Για την παραπομπή μαθητή/μαθήτριας στο ΚΕΔΔΥ,
θα πρέπει να έχουν πραγματοποιηθεί όλες οι παραπάνω διαδικασίες: Σχολείου, Οικογένειας, Σχολικού Συμβούλου
Παιδαγωγικής Ευθύνης Π.Ε. & Δ.Ε.
Με ευθύνη των Διευθυντών να λάβουν γνώση
ενυπόγραφα όλοι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου.
Ο Σχολικός Σύμβουλος 5ης
Περιφέρειας Ε.Α.Ε
Αθανάσιος
Κ. Ρισβάς
Περισσότερα χρήσιμα θέματα εδώ.