Ο αθλητισμός για παιδιά είναι ευκαιρία για κοινωνικοποίηση και εκπαίδευση.
Τα παιδιά μαθαίνουν να υπακούν στους κανόνες για το καλό της ομάδας, μαθαίνουν να σέβονται τα δικαιώματα των άλλων.
Μαθαίνουν να ανταγωνίζονται σε υγιείς συνθήκες, όπου η ήττα είναι κάτι το αμελητέο.
Ερευνητές ενδιαφέρθηκαν για τα αποτελέσματα που έχουν οι αθλητικές δραστηριότητες στα κορίτσια. Ο Πρόεδρος του Council on Physical Fitness and Sports αναφέρει ότι παρατηρήθηκε μια αύξηση της αυτοπεποίθησης και της αυτοεκτίμησης στα κορίτσια. Είχαν καλύτερη εικόνα του εαυτού τους, και μείωση κινδύνων ασθενειών. Επίσης οι αθλητικές μαθήτριες έχουν περισσότερες πιθανότητες ακαδημαϊκής επιτυχίας.
Το Women's Sports Foundation αναφέρει μια λίστα με τα οφέλη των σπορ στα κορίτσια, κυρίως σε θέματα αυτοεκτίμησης, αυτοπεποίθησης και θετικής εικόνας του αυτού. Τα οφέλη ξεκινούν από λιγότερες πιθανότητες εφηβικής εγκυμοσύνης, λιγότερος κίνδυνος να αρχίσουν το κάπνισμα, έως την μείωση πιθανότητας ασθένειας, όπως τον καρκίνο του μαστού και την οστεοπόρωση, αλλά και τα ψυχολογικά οφέλη όπως λιγότερα κρούσματα κατάθλιψης στην εφηβεία.
Μερικά οφέλη στο σύνολό τους είναι:
Σωματικά οφέλη
- Καλή φυσική κατάσταση.
- Εκτόνωση του άγχους. Είναι αναγνωρισμένο από τους περισσότερους γιατρούς και καθηγητές ότι η άσκηση ενός αθλήματος βοηθά στην αποβολή και στην «λησμονιά» κάποιου προβλήματος. Το πανεπιστήμιο Duke για παράδειγμα ανοίγει τις πόρτες των γυμναστηρίων του όλο το 24ωρο την περίοδο των εξετάσεων.
- Δεξιότητα. Τα παιδιά αναγκάζονται να μάθουν τεχνικές (πχ ντρίμπλα στο μπάσκετ) και με την επανάληψη εξασκούν την υπομονή, την επιμονή και την φαντασία τους ως προς το πώς θα καταφέρουν τον στόχο τους… Τα αθλήματα είναι ένας ευχάριστος τρόπος να πάρει το παιδί ευχαρίστηση και να αποκομίσει σημαντικά εργαλεία και μια αίσθηση ελέγχου, κάτι υπέρμετρα σημαντικό στη ζωή τους. Οι μέθοδοι «οραματισμού» που προτείνουν διάφοροι προπονητές εξασκούν την πίστη και την φαντασία τους.
- Υγιείς συνήθειες. Τα αθλήματα μας φέρνουν σε επαφή με το σώμα μας και το προσέχουμε πιο πολύ, αποφεύγουμε το κάπνισμα, τα ναρκωτικά, τα μη απαραίτητα ρίσκα. Το παιδί που αθλείται έχει περισσότερους λόγους να πει όχι όταν ο φίλος του τού προτείνει ένα «τσιγαριλίκι», έχει συναίσθηση του πόσα πιο πολλά έχει να χάσει. Επίσης το παιδί που αθλείται μαθαίνει μέσω των μικρό-τραυματισμών του να ακούει το σώμα του και να το προσέχει, μερικές φορές και να το γιατρεύει (όταν χρειάζεται καθημερινή άσκηση φυσικοθεραπείας).
Προσωπικά οφέλη
- Εκτιμάται η προετοιμασία. Το παιδί αθλητής μαθαίνει την διαφορά μεταξύ προσπάθειας και ικανότητας. Αναπτύσσεται η αυτοπειθαρχία και η επίγνωση της σημασίας της καλή προετοιμασίας, διότι βλέπουν την διαφορά στην απόδοσή τους. Μαθαίνουν από τα λάθη τους και δέχονται πιο εύκολα εποικοδομητική κριτική, ως εργαλείο προόδου. Αναπτύσσουν μια αίσθηση δικαίου και μια αυτοπεποίθηση που δεν βασίζεται στο δεκανίκι του εγωισμού.
- Αποδοχή. Είναι ό,τι καλύτερο για να μάθει ο μελλοντικός ενήλικας να αντιμετωπίζει τις κακοτυχίες και τις απογοητεύσεις, είτε αυτές έρχονται σε μορφή μικροτραυματισμού, ήττας από άστοχή μπαλιά. «Υπάρχει πάντα ο επόμενος αγώνας.». Μαθαίνουν επίσης να αντιμετωπίζουν την απογοήτευση ενός τραυματισμού αλλά και τον πόνο τους. Όσο περνάει ο καιρός της αποθεραπείας, τόσο ένα πράγμα γίνεται ξεκάθαρο. Βασίζεσαι στον εαυτό σου.
Συμπεριφορά
- Ευκαιρία ηγεσίας. Μερικές φορές το παιδί μας γίνεται αρχηγός ομάδας και του δίνεται η μοναδική ευκαιρία να δοκιμάσει τον εαυτό του, να μετρήσει τα δυνατά σημεία και τις αδυναμίες των παικτών του αλλά κυρίως τις δικές του δυνάμεις και αδυναμίες (αν μεθύσει από εξουσία).Η καθοδήγησή σας και τα μαθήματα ζωής σ’αυτήν την περίπτωση είναι ανεκτίμητα. Η ηγεσία θα το βοηθήσει να αντιμετωπίσει τα θετικά ή αρνητικά σχόλια, να πάρει ευθύνες πάνω του, να οργανώσει παιχνίδια και εξόδους και να αναπτύξει μια αίσθηση του δικαίου.(Ειδάλλως, δεν θα κρατήσει τη θέση για πολύ)
- Ταυτότητα και ισορροπίες. Το να είσαι μέρος του συνόλου είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά, το να ανήκεις. Το να λες «‘Είμαι κολυμβητής» έχει μεγαλύτερη βαρύτητα στην ταυτότητα και την εικόνα του εαυτού μας από το να λέμε απλά «κολυμπάω»
- Διαχείριση χρόνου. Οι νεαροί αθλητές ξέρουν ότι έχουν να κάνουν τα μαθήματά τους, να κοιμηθούν καλά και να διασκεδάσουν, οπότε δεν χάνουν άσκοπα τον καιρό τους. Προγραμματίζουν.
- Μαθαίνουν τη σημασία του «θυσιάζω τώρα» για να αποκομίσω αύριο. Είναι η βάση της προσωπικής επιτυχίας στην κοινωνία μας και από τα μεγαλύτερα μαθήματα ζωής.
Τα αθλήματα είναι κοινωνικές δραστηριότητες. Ακόμα και τα μοναχικά, κάποια στιγμή έχουν κοινό και εισπράττουν αντιδράσεις..
- Οι σχέσεις με τα άλλα παιδιά. Δημιουργούνται σχέσεις μεταξύ των παικτών. Βάσει της θεωρίας της φεμινίστριας Carol Gilligan, τα κορίτσια έχουν την τάση να καθορίζουν τον εαυτό τους μέσα από τις σχέσεις τους και όχι από τα επιτεύγματά τους. Τα αθλήματα είναι μια ευκαιρία για ανάπτυξη σχέσεων. Ο Mike Nerney, σύμβουλος με ειδικότητα στις ναρκωτικές ουσίες θεωρεί ότι αυτά τα γκρουπ είναι πολύ ωφέλημα ειδικά σε παιδιά με σκληρή και παραβατική συμπεριφορά. Το να έχεις ένα καταφύγιο και μια στήριξη όταν τα πράγματα γύρω σου χαλάνε, βοηθάει με το στρες και δίνει στα παιδιά που νιώθουν άβολα ή φοβούνται συνομήλικες τους μια εναλλακτική λύση…
- Ομαδικότητα. Στην ομάδα τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται, να δίνουν και να παίρνουν, να περιμένουν την σειρά τους Όταν υπάρχει ανάγκη θυσιάζονται να παίξουν σε μια θέση που πιθανόν να μην τους αρέσει, για το ομαδικό καλό. Μαθαίνουν επίσης ότι μπορεί να δουλεύεις με ανθρώπους που δεν συμπαθείς αλλά ότι το αποτέλεσμα βγαίνει, και διασκεδάζεις, όπως και να έχει. Στην ομάδα μαθαίνει την που αρχίζουν και σταματούν τα δικαιώματά σου, πού αρχίζουν και σταματούν οι ευθύνες σου.
- Διαφορετικότητα. Το παιδί έρχεται σε επαφή με παιδιά διαφορετικών στρωμάτων, είτε είναι δημόσια σχολεία ή ιδιωτικά. Τα όρια θολώνουν για λίγο και οι τα παιδιά εκθέτονται σε νέες κουλτούρες και τρόπους ζωής. Είναι πολύ σημαντικό στην σημερινή κοινωνία μας όπου καλούμαστε να μοιραστούμε την ζωή μας με ανθρώπους από άλλες χώρες, όπως έκαναν οι δικοί μας παππούδες όταν έφευγαν μετανάστες, να αναπτυχθεί γρήγορα το αίσθημα της ανοχής της διαφορετικότητας και του σεβασμού ως προς αυτήν. Στην ομάδα, αυτό που μετράει είναι το ταλέντο και η «καρδιά».
- Σχέσεις με τους ενήλικους. Τα παιδιά παίρνουν προσοχή από κάποιον που δεν είναι συγγενείς τους, Τους βοηθά να έχουν υγιή άποψη για την εικόνα τους και τις ικανότητες τους. Μαθαίνουν σιγά σιγά την διεργασία του ποιου να ακούν στο μέλλον. Η σχέση με τον προπονητή τους –αν αυτός είναι σωστός-μπορεί να είναι σημαντική σε περίοδο κρίσης που μπορεί το παιδί μας να μην νιώθει άνετα αν μας μιλήσει.
Μια μικρή λεπτομέρεια. Τα αθλήματα μπορούν να αλλάξουν την μορφολογία των αθλητών. Η άσκηση αυξάνει την παραγωγή φερομόνων και ενδορφινών, τα χημικά του εγκεφάλου που φέρνουν αγαλλίαση. Επίσης μπορούν να αυξηθούν τα επίπεδα της τεστοστερόνης, πράγμα που αυξάνει τους χτύπους της καρδιάς. Οι θεατές νιώθουν χάλια όταν χάνει η ομάδα τους και στον 7ο ουρανό όταν νικάει. Οι ορμονικές αλλαγές γίνονται βλέποντας την ομάδα μας και μόνο.
|
Η μικρή βίβλος του γονιού
- Δίνετε θετικά σχόλια και περηφανευτείτε για τα επιτεύγματα του παιδιού σας.
- Επαναλαμβάνετε συχνά: Με την επανάληψη έρχεται η τελειότητα.
- Επισημάνετε την πρόοδο του.
- Βοηθήστε το να μην τα παρατήσει όταν απογοητευτεί.
- Τονίστε την σημασία του να χάνεις με αξιοπρέπεια.
- Να το συγχαρείτε αν κάνει μη εγωιστικές πράξεις, όπως το να δώσει πάσα.
- Να συγχαρείτε όλη την ομάδα και να χειροκροτάτε για όλα τα παιδιά.
- Βοηθήστε το παιδί να διοχετεύσει τα αρνητικά του συναισθήματα προς μια θετικότερη συμπεριφορά.
- Συζητήστε για τα παιχνίδια, τους αγώνες.
- Μοιραστείτε τις ήττες και τις νίκες.
- Μην περιμένετε πολλά από το παιδί σας.
- Ζέσταμα, ζέσταμα, ζέσταμα!