ΤΙ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΝΩ;
Όλοι οι γονείς ζουν με το άγχος του διαβάσματος των παιδιών τους. Όλοι επιθυμούν να υπήρχε ένας μαγικός τρόπος που το παιδί μόνο του, αναγνωρίζοντας τις υποχρεώσεις του, θα καθόταν πάντα με προθυμία να κάνει τα μαθήματά του. Αυτό θα συνέβαινε σ' έναν ονειρικά πλασμένο κόσμο, γιατί στον πραγματικό κόσμο η καθημερινή εικόνα, στα περισσότερα σπίτια, σχετικά με το διάβασμα είναι η εξής: οι γονείς σε έξαλλη κατάσταση να προσπαθούν να επιβάλλουν στο παιδί τους να διαβάσει και εκείνο να αρνείται πεισματικά ή να αδιαφορεί και να ασχολείται με οτιδήποτε άλλο εκτός απ᾽ αυτό! Οι συγκρούσεις γίνονται αναπόφευκτες, οι γονείς στα όρια της υστερίας και τα παιδιά στα όρια της κατάθλιψης από την επιβολή του εκβιαστικού διαβάσματος, το οποίο αντιμετωπίζουν ως καταναγκαστικό έργο.
Κι όμως υπάρχει τρόπος φυγής από τον προαναφερόμενο εφιάλτη!
ΑΠΛΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ:
1. Αναγνωρίστε και αποδεχτείτε το γεγονός ότι στα περισσότερα παιδιά δεν αρέσει να μελετούν, ακριβώς γιατί τους επιβάλλεται.
2. Βοηθήστε το παιδί σας, μην το αναγκάζετε, μην το απειλείτε, μην το εκφοβίζετε, αλλά:
α) Διαμορφώστε έναν ήσυχο χώρο στο σπίτι για να μελετά, με καλό φωτισμό. Φροντίστε να μην υπάρχει κοντά υπολογιστής ή τηλεόραση ανοιχτά κατά τη διάρκεια της μελέτης.
β) Βεβαιωθείτε ότι το παιδί έχει κοντά του ό,τι χρειάζεται για να διαβάσει, ώστε να μη βρίσκει δικαιολογίες και να σηκώνεται διαρκώς αποσπώντας την προσοχή του.
γ) Ενθαρρύνετε το παιδί να σας ενημερώνει για την πρόοδο της μελέτης του.
α) Διαμορφώστε έναν ήσυχο χώρο στο σπίτι για να μελετά, με καλό φωτισμό. Φροντίστε να μην υπάρχει κοντά υπολογιστής ή τηλεόραση ανοιχτά κατά τη διάρκεια της μελέτης.
β) Βεβαιωθείτε ότι το παιδί έχει κοντά του ό,τι χρειάζεται για να διαβάσει, ώστε να μη βρίσκει δικαιολογίες και να σηκώνεται διαρκώς αποσπώντας την προσοχή του.
γ) Ενθαρρύνετε το παιδί να σας ενημερώνει για την πρόοδο της μελέτης του.
3. Συζητήστε με το παιδί σας για το πως το ίδιο σκοπεύει να χειριστεί τη μελέτη του.
4. Ορίστε κανόνες διαβάσματος από κοινού. Μεταδώστε του την άποψη ότι το διάβασμα αποτελεί δική του υποχρέωση και αφήστε το να πάρει την πρωτοβουλία για τον τρόπο που θα το διαχειριστεί.
5. Συναποφασίστε τόσο το πρόγραμμα μελέτης, όσο και τις ώρες μελέτης.
6. Καθοδηγείστε το να κάνει πρώτα τα πιο δύσκολα μαθήματα και βοηθήστε το στη μέθοδο διαβάσματος.
7. Αφήστε το ΜΟΝΟ ΤΟΥ να διαβάσει και βοηθήστε το όταν κάτι δεν το καταλαβαίνει, επεξηγώντας του τον τρόπο για να το κάνει και ελέγχοντας αν αυτό έχει γίνει κατανοητό και αν έκανε σωστά την εργασία του.
8. ΠΟΤΕ μην κάνετε εσείς τις εργασίες του. Του δίνετε λάθος μηνύματα.
9. Αφήστε στο παιδί σας ελεύθερες μέρες από το διάβασμα π.χ. Παρασκευή ή Κυριακή, επιτρέποντάς του να ασχοληθεί με πράγματα που αγαπά.
10. Να επιβραβεύετε την προσπάθειά του, ποτέ όμως με υλικές ανταμοιβές. Πείτε του ότι είστε περήφανοι για την πρόοδο του και ανταμείψτε το με δραστηριότητες (παιχνίδι, βόλτα κ.λπ.)
11. Μη φωνάζετε. Πείτε σύντομα αυτό που θέλετε, θυμίστε του τη συμφωνία σας, εκφράστε του την απογοήτευση σας και δηλώστε την ελπίδα σας ότι η επόμενη μέρα θα είναι καλύτερη.
12. Μην χαρακτηρίζετε το παιδί σας ("είσαι άχρηστος/η", "δε σου κόβει", "τι θα κάνεις στη ζωή σου" κ.λπ.), αλλά διδάξτε του τη σημασία της υπευθυνότητας κρίνοντας τις πράξεις του και όχι την προσωπικότητα του.
13. Αν επιμένει πεισματικά να μη διαβάσει, αφήστε το αδιάβαστο κάποια μέρα ώστε να υποστεί τις συνέπειες τις επιλογής του στην τάξη.
14. Δώστε κίνητρο στο παιδί σας να μελετήσει. Μελετήστε κι εσείς κάτι μαζί που σας ενδιαφέρει, την ώρα που κι αυτό μελετά. Μην αφήνεστε μπροστά στον υπολογιστή και την τηλεόραση διώχνοντας το παιδί για διάβασμα, γιατί αυτό λαμβάνεται από το παιδί ως μια μορφή τιμωρίας.
15. Μη συγκρίνετε τον εαυτό σας με το παιδί, υποτιμώντας το (π.χ. "εγώ στην ηλικία σου διάβαζα", "ήμουν ο καλύτερος μαθητής" κ.λπ.)
ΓΙΝΕΤΕ ΣΥΝΟΔΟΙΠΟΡΟΙ ΚΑΙ ΑΡΩΓΟΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΑΣ - ΟΧΙ ΕΠΙΚΡΙΤΕΣ ΤΟΥΣ!