Ένας από τους βασικότερους στόχους της Α΄ Δημοτικού είναι η κατάκτηση της ανάγνωσης. Κάποια παιδιά αποκτούν αυτή την ικανότητα πολύ γρήγορα, ακόμα και κατά τη φοίτησή τους στο Νηπιαγωγείο, ενώ για κάποια άλλα αποτελεί μια κουραστική διαδικασία μέχρι το τέλος του Δημοτικού, ίσως και αργότερα. Αν το παιδί σας αντιμετωπίζει δυσκολία στην ανάγνωση μπορείτε να συμβουλευτείτε τους παρακάτω τρόπους για να βελτιώσετε την ικανότητα αυτή.
Πριν ξεκινήσουμε όμως ας δούμε ποια είναι τα στάδια ανάγνωσης.
Στο Νηπιαγωγείο τα παιδιά μαθαίνουν να ονομάζουν τα γράμματα και να αναγνωρίζουν λογότυπα. Ακόμη, προσποιούνται ότι διαβάζουν ιστορίες ή τις επαναλαμβάνουν ξεφυλλίζοντας ένα οικείο βιβλίο.
Στην Α΄ Δημοτικού, το παιδί μαθαίνει την αντιστοίχιση γραμμάτων-ήχων, παράλληλα αποκωδικοποιεί συλλαβές και στη συνέχεια λέξεις. Μέχρι τα Χριστούγεννα της Α΄ Δημοτικού, το παιδί συνήθως είναι σε θέση να διαβάζει λέξεις και μικρά κειμενάκια (4-5 γραμμών) με εύκολες λέξεις, έστω και συλλαβιστά. Στο τέλος της Α΄ Δημοτικού θα έχει αποκτήσει μια ευχέρεια στην ανάγνωση απλών κειμένων και θα μπορεί να διαβάσει πλέον μόνο του ένα παραμύθι. Συνεχίζει όμως να συλλαβίζει σε δύσκολες λέξεις.
Στις Β,Γ Δημοτικού είναι σε θέση να διαβάζει άγνωστες ιστορίες με όλο και μεγαλύτερη άνεση.
Από τη Δ΄ Δημοτικού αποκτά το δικό του αναγνωστικό στυλ και διαβάζει για να αποκτήσει νέες γνώσεις.
Στη συνέχεια παρουσιάζονται τρεις διασκεδαστικοί τρόποι που θα βοηθήσουν το παιδί να βελτιώσει την αναγνωστική του ικανότητα:
1. Συντροφικό διάβασμα
Διαβάστε μαζί το αγαπημένο του βιβλίο/παραμύθι το βράδυ πριν κοιμηθεί. Τοποθετήστε το βιβλίο μπροστά του, ώστε να έχει οπτική επαφή με το κείμενο. Ενώ εσείς θα διαβάζετε, το παιδί θα σας καθοδηγεί με το δάχτυλό του. Ο ρυθμός θα πρέπει να είναι αργός. Κάντε ένα σύντομο σχόλιο στις λέξεις που πιστεύετε ότι τον δυσκολεύουν και συνεχίστε. Στη 2η ανάγνωση της ίδιας ιστορίας μπορεί να ξεκινήσει το παιδί.
2. Ανάγνωση στο δρόμο
Αξιοποιήστε τις βόλτες σας και τις καθημερινές σας επισκέψεις στο supermarket, το φαρμακείο, το εστιατόριο. Διαβάστε τις πινακίδες στο δρόμο, τις ταμπέλες των καταστημάτων, τις ετικέτες των προϊόντων, το μενού. Με τον τρόπο αυτό το παιδί θα καταλάβει τη χρησιμότητα και την αναγκαιότητα της ανάγνωσης και θα τη συνδέσει με την καθημερινή ζωή.
3. Διαβάστε κόμικς
Τα κόμικς αποτελούνται από σύντομα κείμενα. Έτσι, δεν ματαιώνουν το παιδί που έχει έναν αργό ρυθμό ανάγνωσης. Ακόμη, οι εικόνες με τις οποίες είναι εμπλουτισμένα κάνουν το διάβασμα πιο προβλέψιμο. Μπορείτε μάλιστα να χωρίσετε τους ρόλους στα δυο και ο καθένας να αναλάβει τους δικούς του. Είναι, λοιπόν, σαφώς πιο διασκεδαστικό από ένα συνεχές κείμενο.
Σημαντικό είναι να μην πιέζουμε τα παιδιά. Οι δραστηριότητες αυτές θα πρέπει να παρουσιάζονται με ευχάριστο και παιχνιδιάρικο τρόπο. Κάντε τα νιώθουν ότι σας βοηθούν, ότι παίζετε μαζί τους και όχι ότι τα εξετάζετε.
Οι δραστηριότητες αυτές δεν αποτελούν μέρος θεραπευτικής διαδικασίας. Αν παρατηρήσετε ότι το παιδί σας δυσκολεύεται στην καθημερινή ανάγνωση, αρνείται να συμμετέχει σε αναγνωστικές δραστηριότητες και πληροφορηθείτε από το δάσκαλο της τάξης για ανάλογη δυσκολία θα πρέπει να ζητήσετε τη γνώμη ενός ειδικού.
Γράφει η Σταυρούλα Στούμπου
Δασκάλα – Ειδική Παιδαγωγός, https://psychomotor-athens.gr
Δασκάλα – Ειδική Παιδαγωγός, https://psychomotor-athens.gr