Εκπαιδευτικές συμβουλές για την παραγωγή γραπτού λόγου στο Δημοτικό

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0


Αλεξάνδρου Στράτος. Εργοθεραπευτής. Κέντρο ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Αρχικά θα παρουσιαστούν κάποια tips που θα πρέπει να γνωρίζουν τα παιδιά πριν ξεκινήσουν μία δραστηριότητα γραφής:
Η διαδικασία της γραφής –πριν να γράψεις
 Η προετοιμασία για να γράψεις είναι το πρώτο στάδιο της γραφικής διαδικασίας και περιλαμβάνει όλα τα πράγματα που πρέπει κάνεις προκειμένου να είσαι έτοιμος να γράψεις για πρώτη φορά ένα κείμενο. Αν έχει καθορίσει ο δάσκαλός σου το θέμα της γραπτής σου  εργασίας, βεβαιώσου ότι έχεις καταλάβει ακριβώς τι σου ζητείται και τι πρέπει να κάνεις. Σε αντίθετη περίπτωση, ο καλύτερος τρόπος για να ξεκινήσεις είναι να ρωτήσεις στον εαυτό σου τις παρακάτω ερωτήσεις:
Για τι πράγμα να γράψω;Αυτή είναι μια ερώτηση για το θέμα αυτού που θα γράψεις. Εάν επιλέξεις κάτι που σε ενδιαφέρει, αυτό που θα γράψεις είναι πιο πιθανό να είναι περισσότερο ενδιαφέρον για τον αναγνώστη.
Γιατί θέλω να γράψω για αυτό;Αυτή είναι μια ερώτηση σχετικά με το σκοπό της γραφής σου και συνδέεται με το πρώτο ερώτημα. Εδώ είναι μερικοί από τους πιθανούς λόγους που μπορεί να πρέπει να φτιάξεις ένα γραπτό κείμενο:
– να εξηγήσεις
– να ενημερώσεις / καθοδηγήσεις
– να περιγράψεις
– να αφηγηθείς
– να πείσεις
– να κινηθείς
-να διασκεδάσεις / ψυχαγωγήσεις
-να ζητήσεις

Ποιό είδος γραφής πρέπει να κάνω;
Αυτό είναι ένα ερώτημα σχετικά με το είδος της εργασίας σου. Εδώ είναι μερικά από τα είδη που θα μπορούσες να επιλέξετε από:
– διήγημα
– ποίημα
– επιστολή
– αφήγηση
– είδηση
-δοκίμιο
– κριτική βιβλίου ή ταινίας
– έκθεση
– βιογραφία

Για ποιον το γράφω;Αυτή είναι μια ερώτηση σχετικά με το κοινό που θα διαβάσει το γραπτό σου. Για παράδειγμα: Θα πρέπει να αναρτηθεί σε πίνακα ανακοινώσεων; Θέλεις να το δημοσιεύσεις στην εφημερίδα του Σχολείου; Είναι ένα κείμενο που απευθύνεται στον δάσκαλο; Στους γονείς σου; Σε φίλο σου; Γράφεις στο λεύκωμα του φίλου σου; Φτιάχνεις ένα προσκλητήριο για πάρτυ;
Όταν έχεις απαντήσει σε αυτές τις ερωτήσεις, είσαι έτοιμος να αρχίσετε να σχεδιάζεις το γράψιμό σου. Ανάλογα με το θέμα σου, μπορείς να συλλέξεις τις ιδέες και κάνετε τις σημειώσεις κάνοντας μία ή περισσότερες από τις ακόλουθες δραστηριότητες:
– σκέψης / καταιγισμός ιδεών
– ανάγνωση και έρευνα
– παρατηρώντας
– συνέντευξη
– συζήτηση
– φαντασία
– σημειώσεις
Το τελικό έργο του προ-γραφικού σταδίου είναι να οργανώσεις τις ιδέες και τις σημειώσεις σου σε μια λογική σειρά. Μπορείς να το βρεις χρήσιμο να γράψεις ένα περίγραμμα ή να χρησιμοποιήσεις κάποιο είδος χάρτη ή πίνακα για να οργανώσεις τις πληροφορίες που έχεις σκεφτεί ή συλλέξει ή γνωρίζεις ήδη. Τώρα είσαι έτοιμος για το επόμενο στάδιο της διαδικασίας παραγωγής γραπτού λόγου και σύνταξης!
Μη ξεχάσεις να ακολουθήσεις στο μυαλό σου τα παρακάτω βήματα στο γράψιμο
Απλά, κοίταξε την παρακάτω ακροστοιχίδα και αρχικά σβήνε κάθε βήμα που ολοκληρώνεις μέχρι να το συνηθίσεις.
ΓΓυρίζω το σώμα μου έτσι ώστε να έχω σωστή θέση εργασίας (συνήθως καθιστή)
ΡΡωτάω το σώμα μου και το μυαλό μου εάν είναι έτοιμο (κάνω «ζέσταμα»)
ΑΑποφασίζω αυτό που πρέπει να γράψω (σκέφτομαι καλά το θέμα)
ΠΠαίρνω το εργαλείο που θα γράψω (μολύβι, στυλό, μαρκαδοράκι) και το κρατάω
ΤΤώρα ξεκινάω να γράφω!
ΗΗ ορθογραφία μου με νοιάζει όσο και η σύνταξή μου
ΕΈχω εξασφαλίσει ότι τα γράμματά μου είναι ευανάγνωστα από τον άλλον
ΡΡέει η γραφή μου αλλά είναι καλό να σταματήσω για να δω τι έχω γράψει έως τώρα
ΓΓυρίζει η σκέψη μου στο τι έχω ακόμα να γράψω
ΑΑναδιοργανώνομαι! Συνεχίζω όπως είχα αρχίσει.
ΣΣτο τέλος, ξαναδιαβάζω το ερώτημα ή ξανα-σκέφτομαι το θέμα
ΙΊσως να έχω κάποιες αβλεψίες, ξαναδιαβάζοντας θα τις βρω και θα τις διορθώσω
ΑΑν τελείωσα, κλείνω το τετράδιό μου ή παραδίδω το κείμενο
Καλή επιτυχία

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)