Ημερολόγιο ανάγνωσης (για να αγαπήσουν τα παιδιά τα βιβλία)

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0


Το να βοηθήσουμε τα παιδιά να αγαπήσουν τα βιβλία είναι ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε ως γονείς.
Ένα παιδί που διαβάζει καταλαβαίνει καλύτερα τον κόσμο γύρω του, μαθαίνει να σκέφτεται και να εκφράζεται, αυξάνει τις γνώσεις του, ταξιδεύει με τη φαντασία του, εξελίσσεται συναισθηματικά, διευρύνει τους ορίζοντές του και διασκεδάζει – για να αναφέρω μερικά μόνο από τα οφέλη!

Πώς λοιπόν θα βοηθήσουμε τα παιδιά να αγαπήσουν τα βιβλία;

Παρ’ όλο που δεν υπάρχει μαγική συνταγή, ας δούμε κάποιες ιδέες:
Όταν είναι μικρά, ξεκινάμε μα τους διαβάζουμε ένα παραμύθια ή ιστορίες την ώρα του βραδινού καληνυχτίσματος.
Καθώς μεγαλώνουν, εξακολουθούμε να τους διαβάζουμε, δημιουργούμε ζεστές γωνιές ανάγνωσης μέσα στο σπίτι, τα ενθαρρύνουμε να επιλέξουν βιβλία που περιστρέφονται γύρω από τα ενδιαφέροντά τους ώστε αρχίσουν να διαβάζουν μόνα τους, τους δείχνουμε πόσο απολαμβάνουμε ΕΜΕΙΣ το διάβασμα, επισκεπτόμαστε μαζί βιβλιοπωλεία και βιβλιοθήκες, τα ενθαρρύνουμε να ζωγραφίσουν ή να υποδυθούν τους πρωταγωνιστές των βιβλίων και συζητάμε για όσα διάβασαν.
Σήμερα όμως θα μοιραστώ μαζί σας την πιο εμπνευσμένη ιδέα!
Μου την έστειλε η Πέρση, που είναι αναγνώστρια του Aspa Online και πήρε την πρωτοβουλία να μου γράψει με αφορμή μια σχετική δημοσίευση που έκανα στο Facebook.
Η Πέρση Ντούλια λοιπόν, είναι από τα Ιωάννινα, είναι μαμά δύο παιδιών 9 και 13 ετών και είναι βιβλιοθηκονόμος και διευθύντρια στη Δημόσια Βιβλιοθήκη Κόνιτσας. Να τι μου έγραψε:
Στο σπίτι διαβάζουμε όλοι πολύ. Εγώ είμαι βιβλιοθηκονόμος σε δημόσια βιβλιοθήκη, οπότε η πρόσβαση σε βιβλία που θεωρώ αξιόλογα- είτε για ενήλικες, είτε για παιδιά- είναι εύκολη. Ο γιος μου όταν ήταν βρέφος ήταν πολύ ζωηρός και το μόνο πράγμα που τον ηρεμούσε ήταν βιβλία με εικονογράφηση που του άρεσε. Η κόρη μου από την πρώτη μέρα που επιστρέψαμε σπίτι μετά το μαιευτήριο άκουγε καθημερινά τα παραμύθια που διάβαζα στον αδερφό της. Κάθε βράδυ, ακόμα και τώρα που είναι 9 και 13 ετών, εγώ ή ο πατέρας τους εξακολουθούμε να τους διαβάζουμε λίγο πριν κοιμηθούν.
Παρόλα αυτά, το στοίχημα της αγάπης για την ανάγνωση μη σχολικών βιβλίων κερδίζεται μόνο όταν το παιδί πιάσει στα χέρια του ένα βιβλίο της επιλογής του και το διαβάσει ΜΟΝΟ του. Και μετά όταν ζητήσει κι άλλο…κι άλλο…
Όταν λοιπόν τα παιδιά μου τελείωσαν την Α’ Δημοτικού και ήταν πλέον σε θέση να διαβάζουν, τους χάρισα ένα σημειωματάριο. Το ονόμασα «ημερολόγιο ανάγνωσης».  Στην πρώτη σελίδα του έγραψα ένα μικρό κείμενο για το τι σημαίνει «ανάγνωση για ευχαρίστηση» και την ημερομηνία. Τους ζήτησα να σημειώνουν σε αυτό τον τίτλο και το συγγραφέα από κάθε βιβλίο που διαβάζουν, την ημερομηνία και στο τέλος να βάζουν το +, αν τους άρεσε, το -, αν δεν τους άρεσε και ένα αστέρι, αν το λάτρεψαν. Μέχρι σήμερα το τηρούν και οι δύο ευλαβικά!
Θα ήθελα να έχει σκεφτεί και η μητέρα μου να μου δώσει κάτι αντίστοιχο. Σκέψου πόσες εκατοντάδες βιβλία έχουμε διαβάσει και θα διαβάσουμε και πόσα από αυτά πραγματικά θυμόμαστε. Μόνο όσα έχουμε στην προσωπική μας βιβλιοθήκη και τα βλέπουμε καθημερινά. Από τα υπόλοιπα, ελάχιστα θυμόμαστε…
Το «ημερολόγιο» είναι ένας τρόπος για να μην ξεχάσουμε κανένα. Ούτε το πρώτο πρώτο βιβλίο που αναγνώσαμε μόνοι μας, ούτε το αγαπημένο μας βιβλίο στα 10, στα 20, στα 30 ή στα 50 μας!
ΥΓ.: Μπορούμε να τηρούμε το ημερολόγιο μας σε αρχείο excel, ώστε να μας διευκολύνει σε κάποια αναζήτηση ή ομαδοποιήσεις. Θεωρώ ότι το έντυπο, που θα βλέπουμε ακόμη και τις αλλαγές του γραφικού χαρακτήρα με την πάροδο των ετών και που θα βρίσκεται στη βιβλιοθήκη μας, έχει άλλη ΜΑΓΕΙΑ!
Η μεγάλη σύμπτωση είναι ότι λίγο πριν να μου στείλει η Πέρση το email, έκανα μία μικρή ανακατάταξη στη βιβλιοθήκη του σπιτιού μου και έπιασα στα χέρια μου βιβλία που δεν θυμόμουν καθόλου! Θυμόμουν ότι ήταν αξιόλογα αλλά δεν θυμόμουν το περιεχόμενο και υποσχέθηκα στον εαυτό μου να τα ξαναδιαβάσω…
Και τι δε θα έδινα να είχα στα χέρια μου ένα δικό μου ημερολόγιο ανάγνωσης για να θυμάμαι πότε έχω διαβάσει το κάθε βιβλίο και αν μου άρεσε ή δεν μου άρεσε. Και το κυριότερο: Και τι δε θα ‘δινα να είχα δώσει ένα ημερολόγιο ανάγνωσης παιδιά! Ένα ημερολόγιο ανάγνωσης σε κάνει να αισθάνεσαι περήφανος για όσα έχεις ήδη διαβάσει και σου δίνει κίνητρο να συνεχίσεις!
Ζήτησα από την Πέρση να μου στείλει μια-δυο φωτογραφίες από τα ημερολόγια ανάγνωσης των παιδιών της για να μοιραστώ στο blog, το οποίο έκανε με μεγάλη χαρά. Να λοιπόν η πρώτη σελίδα του ημερολόγιου του γιου της (το 2013):

και η τελευταία (το 2018):

Να και η πρώτη σελίδα του ημερολογίου της κόρης:

Χαρίστε λοιπόν κι εσείς ένα όμορφο σημειωματάριο στα παιδιά και δείξτε τους πώς να ξεκινήσουν το δικό τους ημερολόγιο ανάγνωσης!

Παρ’ όλα αυτά θέλοντας να σας βοηθήσω να εφαρμόσετε την ιδέα άμεσα, έφτιαξα ένα εκτυπώσιμο που μπορείτε να κατεβάσετε και να δώσετε στα παιδιά σήμερα κιόλας!


Τα παιδιά θα σημειώνουν την ημερομηνία, τον τίτλο του βιβλίου, τον συγγραφέα και την αξιολόγησή τους. Συν (+) αν τους άρεσε, μείον (-) αν δεν τους άρεσε και αστέρι (⭐) αν το λάτρεψαν.
Έρχεται σε δύο διαφορετικά σχέδια, το κόκκινο (με το αγόρι) και το κίτρινο (με το κορίτσι). 

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)