Σύμφωνα με τη μέθοδο Μοντεσσόρι στο παιδικό δωμάτιο πρέπει να υπάρχουν 7 – 12 παιχνίδια απ΄όλες τις κατηγορίες. Για παράδειγμα, ένα μουσικό όργανο, pom – pom, παζλ, τουβλάκια κλπ.
Τα παιχνίδια πρέπει πάντα να είναι άμεσα προσβάσιμα στα παιδιά έτσι ώστε να μπορούν να τα προσεγγίσουν μόνα τους– η μέθοδος Μοντεσσόρι προάγει την αυτονομία από μικρή ηλικία – και θα πρέπει να εναλλάσσονται ανά 1-2 εβδομάδες. Η λογική της εναλλαγής των παιχνιδιών στηρίζεται στην θεωρία ότι τα μικρά παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν έχουν νέες εμπειρίες. Όταν παιδί έρχεται σε επαφή συνεχώς με τα ίδια παιχνίδια, στην ίδια θέση, με τους ίδιους ήχους και τις ίδιες υφές, χάνει το ενδιαφέρον του και σταματά να ασχολείται μαζί τους γιατί τού έχουν γίνει πλέον τόσο προβλέψιμα που τα βαριέται. είναι πολύ «προβλέψιμος» ο τρόπος που μπορεί να τα χρησιμοποιήσει.
Ωστόσο, η διάσημη Ιταλίδα παιδαγωγός Μαρία Μοντεσσόρι συνιστούσε να παίζουμε με τα παιδιά ηλικίας 2 έως 5 ετών και παιχνίδια, τα οποία μπορούν να βοηθήσουν την ανάπτυξη του εγκεφάλου τους, χωρίς τη χρήση ειδικά σχεδιασμένων αντικειμένων. Αυτά τα παιχνίδια περιελάμβαναν αντικείμενα που οι περισσότεροι από εμάς έχουμε ήδη στο σπίτι. Εννοείται βέβαια ότι πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί ώστε το παιδί να μην τραυματιστεί με κάποιο από αυτά τα αντικείμενα.
Παρακάτω, θα βρείτε 8 απλά παιχνίδια εμπνευσμένα από τη μέθοδο Μοντεσσόρι
1. Παζλ & Τουβλάκια
Τα παιδιά σ’ αυτή την ηλικία συνήθως αγαπούν τα παζλ με τα μεγάλα πολύχρωμα κομμάτια και τα ζώα! Μπορείτε να του μιλάτε κάθε φορά που αντιστοιχεί την θέση με το κομμάτι που λείπει, π.χ. Αυτό που έβαλες τώρα είναι η πόρτα του σπιτιού, αυτό είναι το αυτί του σκύλου κλπ.
Τουβλάκια : Το πιο συνηθισμένο και δημοφιλές παιχνίδι. Στην ηλικία κοντά στα δύο έτη μπορούν και φτιάχνουν πλέον πυργάκια. Αρέσει στα παιδιά γιατί βάζουν το ένα αντικείμενο πάνω στο άλλο και γελάνε πολύ όταν πέφτουν. Και ξανά από την αρχή.
2. Τα βαζάκια γίνονται παιχνίδι
Παίρνουμε μερικά μπουκάλια, βαζάκια ή ό,τι άδεια δοχεία έχουμε. Αφαιρούμε τα καπάκια και βοηθάμε το παιδί να διαλέξει το σωστό καπάκι για το κάθε δοχείο και να το βιδώσει ξανά.
3. Ζωγραφιά «αλλιώς»
Σε ένα άδειο τραπέζι ρίχνουμε αλεύρι (άχνη ζάχαρη ή και βρώμη) και αφήνουμε το παιδί να ζωγραφίσει πάνω στο αλεύρι με τα χέρια του ή με ένα πινέλο. Αυτή η… ζωγραφιά τους προσφέρει μια αίσθηση που λατρεύουν!
4. Ψάξε – ψάξε και θα το βρεις!
Σε μία τσάντα βάζουμε μερικά φασόλια ή άλλο όσπριο. Μέσα στην τσάντα κρύβουμε ένα μικρό παιχνίδι και παροτρύνουμε το παιδί να ψάξει για να το βρει!
5. Φυτολόγιο από νωρίς
Στο αγαπημένο, γνωστό σε όλους μας φυτολόγιο, το παιδί μπορεί να φτιάξει το δικό του κήπο, στήνοντας κλαδιά που έχει μαζέψει από δέντρα, φύλλα και λουλούδια.
6. Μουσική
Συγκεντρώνουμε μπροστά στο παιδί δοχεία από διάφορα υλικά, άλλα γεμάτα άλλα άδεια και του δίνουμε ένα ξυλάκι ζητώντας του να χτυπήσει διαδοχικά ένα – ένα τα δοχεία.
7. Μαγείρεμα (λέμε τώρα)
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ταψάκια που έχουν διάφορα σχήματα και να βάζετε μέσα μικροαντικείμενα όπως φασόλια ή pom pom. Ναι, πάλι pom pom, είναι τα αγαπημένα μας, τι να κάνουμε; Φορέστε και ποδιές, σκούφους, γάντια. Τα παιδιά σε αυτήν την ηλικία αρχίσουν να παίζουν ρόλους. Τους αρέσει, επίσης, να δοκιμάζουν καινούργια πράγματα όταν είναι ενήλικες εκεί γύρω.
8. Τροχός των χρωμάτων
Αφού έχετε κόψει ένα χοντρό χαρτί σε κυκλικό σχήμα, το χωρίζετε σε 8 τρίγωνα. Χρωματίζετε μαζί με το παιδί τα 8 αυτά τρίγωνα με διαφορετικό χρώμα το καθένα. Του δίνετε 8 μανταλάκια που έχουν τα ίδια χρώματα που βάλατε στο χάρτινο τροχό και του ζητάτε να βάλει το αντίστοιχο μανταλάκι σε κάθε χρώμα.