Είναι γεγονός ότι δοκιμάζουμε πολλές ασκήσεις για να κατακτήσει το δυσλεκτικό παιδί τους ορθογραφικούς κανόνες!
Ορθογραφία και Δυσλεξία
Στη πλειοψηφία τους τα παιδιά με δυσλεξία γνωρίζουν τους ορθογραφικούς κανόνες πχ. όλα τα ρήματα γράφονται με -ω! Γιατί όμως δεν τους εφαρμόζουν; Η απάντηση έχει σχέση με την ελλιπή ικανότητα της αυτοματοποίησης. Στην πραγματικότητα όλοι μας αποθηκεύουμε έναοπτικό λεξικό το οποίο ανασύρουμε κάθε φορά που γράφουμε. Το παιδί με δυσλεξία εμφανίζει περιορισμένο οπτικό λεξικό ενώ και αυτό που έχει δυσκολεύεται να το ανακαλέσει κάθε φορά πετυχημένα.
Αντιμετώπιση
Η απλή επανάληψη των ήδη γνωστών ορθογραφικών κανόνων δε βοηθάει και το παιδί με δυσλεξία καθώς και το περιβάλλον του νιώθει πως βρίσκεται πολλές φορές σε αδιέξοδο. Η αντιμετώπιση αυτών των δυσκολιών γίνεται με συνδυασμό πολλών μεθόδων που σκοπό έχουν την αισθητηριακή εγγραφή της γνώσης και την εικονογραφική απεικόνιση.
Άσκηση για τις καταλήξεις -ης & -εις!
Εδώ θα δούμε πως μπορούμε να δουλέψουμε την ορθογραφική διάκριση δυο καταλήξεων που φωνητικά είναι ίδιες αλλά όχι και γραμματικά! Πρόκειται για τις καταλήξεις των αρσενικών σε /-ης/ και του πληθυντικού των θηλυκών σε /-εις/. Η φωνητική τους ταύτιση μπερδεύει τα παιδιά με δυσλεξία που δεν γνωρίζουν ποια κατάληξη να βάλουν στο τέλος.
Υλικά: χαρτιά, μαρκαδόροι
Αρχικά γράφουμε τις καταλήξεις σε δυο μεγάλα τετράγωνα χαρτιά. Χρησιμοποιούμε διαφορετικό χρώμα για κάθε κατάληξη.
|
Καταλήξεις σε κάρτες με χρώματα! |
Μετά σε μικρότερα χαρτιά γράφουμε λέξεις από τις συγκεκριμένες γραμματικές κατηγορίες χωρίς την κατάληξη τους πχ. πειρατ__, απαντήσ__
|
Λέξεις χωρίς τις καταλήξεις τους! |
Αφού φτιάξουμε το υλικό μας βάζουμε όλες τις κάρτες των λέξεων ανάποδα μπροστά στο παιδί. Τις κάρτες με τις καταλήξεις τις βάζουμε την μια πάνω από την άλλη στα δεξιά του τραπεζιού.
Η εφαρμογή ξεκινάει με το παιδί να σηκώνει μια από τις κάρτες και να την αντιστοιχεί στη σωστή κατάληξη.
|
Αρσενικά! |
|
Θηλυκά! |
Παράδειγμα εφαρμογής:
|
Η μικρή Ζ στη Δ' Δημ. με δυσλεξία που μπερδεύει τις φωνητικά ίδιες καταλήξεις -ης, -εις! |
Μια άσκηση που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πολλές κατηγορίες καταλήξεων που είναι ίδιες φωνητικά αλλά όχι ορθογραφικά.
Κάποιες από αυτές είναι:
- -ι, -η, -ει πχ. παιδί, κόρη, πιάνει
- -ο, -ω πχ. περίπτερο, διαβάζω
- -ης (αρσενικά), -εις (ρήματα) πχ. ταξιτζής - πηγαίνεις
- -ης (αρσενικά), -εις (πληθυντικός θηλυκών) πχ. πειρατής, γεύσεις
- -έτε (ρήματα ενεργητικής), -έται (ρήματα παθητικής) πχ. μαγειρεύετε, πλένεται
- -με (ρήματα ενεργητικής), -μαι (ρήματα παθητικής) πχ. πλέκουμε, χτενίζομαι