Φαινόμενο της εποχής και αναπόσπαστο κομμάτι στην ελληνική πραγματικότητα είναι η ενδοσχολική βία. Στo πλαίσιο της λειτουργίας της η Γραμμή 115 25 δέχεται αρκετές κλήσεις που αφορούν τον σχολικό εκφοβισμό. Οι κλήσεις προέρχονται κυρίως από γονείς παιδιών, τα οποία έχουν υπάρξει θύματα σχολικού εκφοβισμού, από γονείς παιδιών, τα οποία ασκούν bullying, ή από γονείς παιδιών, τα οποία έχουν υπάρξει απλοί παρατηρητές περιστατικών bullying.
Για τα θύματα
Όσον αφορά τη κατηγορία παιδιά θύματα, συμβουλεύουμε τους γονείς να μιλούν με τα παιδιά τους. Να τα ρωτάνε για τη καθημερινότητά τους στο σχολείο. Να παρατηρούν τυχόν αλλαγές στη συμπεριφορά τους. Να τα ενθαρρύνουν να μιλήσουν τόσο στους ίδιους, όσο και στους δασκάλους τους. Να τα απενοχοποιούν και να τους εξηγούν ότι δεν ευθύνονται τα ίδια για αυτό που τους συμβαίνει. Να βεβαιωθούν οι γονείς ότι αυτή η συμπεριφορά σταματάει. Να γίνει προσπάθεια λεκτικοποίησης του συναισθήματος.
Για τους θύτες
Όσον αφορά τη κατηγορία παιδιά θύτες, συμβουλεύουμε τους γονείς να δουν τι ζητάει το παιδί τους με αυτή τη συμπεριφορά, τι τον δυσκολεύει. Να του μιλήσουν για τις συνέπειες που έχουν οι πράξεις του στα άλλα παιδιά. Να του δείξουνε άλλους τρόπους πιο λειτουργικούς για να διεκδικεί αυτό που θέλει και να τον ρωτήσουν γιατί το κάνει.
Για τους παρατηρητές
Όσον αφορά τη κατηγορία απλοί παρατηρητές, συμβουλεύουμε τους γονείς να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να μιλούν για όσα βλέπουν ή και να διερευνήσουν για ποιο λόγο μπορεί να δυσκολεύονται να το κάνουν και να τους προτείνουν να δρουν προσεκτικά και με ασφάλεια.Τέλος να μην ενθαρρύνουν τα ίδια περιστατικά εκφοβισμού.
Οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον
Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι το οικογενειακό και το σχολικό περιβάλλον συμβάλλουν καθοριστικά στη διαμόρφωση συμπεριφορών που θα εκδηλώσει ο κάθε μαθητής.
Όσον αναφορά το σχολείο, αν το περιβάλλον παρέχει ένα πλαίσιο και μια αίσθηση ασφάλειας στα παιδιά, λειτουργεί ανασταλτικά στην εκδήλωση φαινομένων εκφοβισμού.
Η συνεργασία σχολείου και οικογένειας είναι καίριας σημασίας καθώς μπορεί να λειτουργήσει καταλυτικά στην έγκαιρη αντιμετώπιση και πρόληψη του φαινομένου του εκφοβισμού.
Το κλειδί σε κάθε περίπτωση είναι η ενημέρωση και η συζήτηση με τα παιδιά σε σταθερή βάση τόσο σε οικογενειακό όσο στο εκπαιδευτικό επίπεδο.
Όσον αναφορά το σχολείο, αν το περιβάλλον παρέχει ένα πλαίσιο και μια αίσθηση ασφάλειας στα παιδιά, λειτουργεί ανασταλτικά στην εκδήλωση φαινομένων εκφοβισμού.
Η συνεργασία σχολείου και οικογένειας είναι καίριας σημασίας καθώς μπορεί να λειτουργήσει καταλυτικά στην έγκαιρη αντιμετώπιση και πρόληψη του φαινομένου του εκφοβισμού.
Το κλειδί σε κάθε περίπτωση είναι η ενημέρωση και η συζήτηση με τα παιδιά σε σταθερή βάση τόσο σε οικογενειακό όσο στο εκπαιδευτικό επίπεδο.
Από την επιστημονική ομάδα της Γραμμής 115 25 & Συμβουλευτικό Κέντρο του Μαζί για το Παιδί.