Τα σχολεία ξεκίνησαν και δεν ξέρω για σας αλλά εμείς ακόμη προσπαθούμε να μπούμε σε μια ρουτίνα οικογενειακώς. Σκέφτηκα λοιπόν ότι ένας πίνακας με εβδομαδιαίους στόχους θα ήταν ότι πρέπει για να μπορέσει η μικρή μου, που είναι στην Τετάρτη Δημοτικού, να μπει και πάλι σε ρυθμούς.
Ο πίνακας επιβράβευσης που έφτιαξα διατίθεται σε δύο εκδοχές. Στην πρώτη έχω συμπληρώσει 10 στόχους/δραστηριότητες της δικής μας καθημερινής ρουτίνας. Στόχους που θεωρώ ότι αντιπροσωπεύουν πολλές οικογένειες με παιδιά στις πρώτες ή μεσαίες τάξεις του Δημοτικού.
Στη δεύτερη εκδοχή άφησα τον πίνακα κενό, για να μπορεί ο καθένας να συμπληρώσει τους στόχους που τον εκφράζουν καλύτερα. Οι στόχοι οπωσδήποτε θα διαφέρουν ανάλογα με την ηλικία του παιδιού ή τις ιδιαιτερότητές του. Και φυσικά μπορούν να εναλλάσσονται ανά διαστήματα.
Πώς λειτουργεί ο πίνακας επιβράβευσης
Ο πίνακας είναι ατομικός και αφορά μια ολόκληρη εβδομάδα. Το μόνο που θα χρειαστεί είναι να τον εκτυπώσουμε και να αγοράσουμε ένα μπλοκ με μικρά αυτοκόλλητα από το βιβλιοπωλείο. Για κάθε στόχο που το παιδί πετυχαίνει καθημερινά, το επιβραβεύουμε λεκτικά («Μπράβο!», «Πολύ καλή δουλειά», «Τα πήγες πάρα πολύ καλά», «Καταπληκτικό, συνέχισε έτσι» κλπ) και κολλάμε από ένα αυτοκολλητάκι.
Η επιβράβευση που θα έρθει στο τέλος της εβδομάδας δεν προτείνω να είναι υλική. Ένα μικρό παιδί μπορεί να έχει την ευκαιρία να ψήσει ένα κέικ με τη μαμά ή να πάει βόλτα στην αγαπημένη του παιδική χαρά. Αλλά και η ηθική ικανοποίηση για το παιδί ότι κατάφερε να ολοκληρώσει τους στόχους του με επιτυχία είναι επιβράβευση.
⇒Για να κατεβάσετε τον Πίνακα Επιβράβευσης Παιδιών που είναι συμπληρωμένος με στόχους: πατήστε ΛΗΨΗ ΠΙΝΑΚΑ, αποθηκεύστε στον υπολογιστή σας το PDF αρχείο και κατόπιν εκτυπώστε.
⇒Για να κατεβάσετε τον Πίνακα Επιβράβευσης Παιδιών που είναι κενός ώστε να τον συμπληρώσετε εσείς: πατήστε ΛΗΨΗ ΠΙΝΑΚΑ, αποθηκεύστε στον υπολογιστή σας το PDF αρχείο και κατόπιν εκτυπώστε.
Διατυπώνουμε τους στόχους με όσο μεγαλύτερη σαφήνεια γίνεται. Αν γράψουμε για παράδειγμα “είμαι καλό παιδί”, αυτό ίσως να μην είναι απόλυτα κατανοητό. Γι’ αυτό γράφουμε “συμμάζεψα τα παιχνίδια μου”, “έφαγα το φαγητό μου”, “έπλυνα τα δόντια μου”, “ήμουν ευγενικός/η με τους άλλους” κτλ. Περιγράφουμε δηλαδή συγκεκριμένες συμπεριφορές και συνήθειες που θέλουμε το παιδί να υιοθετήσει.
Άλλο επιβράβευση κι άλλο δωροδοκία
Υπάρχει μια μικρή αλλά σημαντική διαφορά ανάμεσα στην επιβράβευση και την δωροδοκία, που πρέπει να προσέξουμε όταν χρησιμοποιούμε τέτοιους πίνακες. Ποιά είναι αυτή η διαφορά; Η επιβράβευση έρχεται στο τέλος μιας καλής συμπεριφοράς, που το παιδί επιδεικνύει, ενώ η δωροδοκία συμβαίνει στην αρχή με σκοπό να πειστεί το παιδί να συμπεριφερθεί ανάλογα.
Πως θα αποφύγουμε την “παγίδα”; Αρχικά όταν αποφασίσουμε να εφαρμόσουμε ένα πρόγραμμα επιβράβευσης, όπως αυτό με τον πίνακα, πρέπει να είμαστε συνεπείς και να το τηρούμε. Τη στιγμή που θα επιτρέψουμε στο παιδί να μειώσει τις απαιτήσεις ή να ζητήσει π.χ. μεγαλύτερη επιβράβευση, βρισκόμαστε πολύ κοντά στη δωροδοκία.
Επομένως είμαστε πρώτα εμείς συνεπείς με τον πίνακα, για να μη μάθει το παιδί ότι μπορεί να κάνει ότι θέλει στριμώχνοντάς μας. Κι από την άλλη δεν τάζουμε δώρα, ούτε κάνουμε συμφωνίες υλικές πριν ξεκινήσουμε το πρόγραμμα.
Καλή επιτυχία!