Από όλα τα υποσυστήματα της γλώσσας το λεξιλόγιο είναι εκείνο που μεταβάλλεται με ταχύτερους ρυθμούς. Συνήθως από το 2ο έτος της ηλικίας του παιδιού το αντιληπτικό αλλά και το εκφραστικό λεξιλόγιο αυξάνεται ραγδαία. Τα παιδιά μαθαίνουν καινούριες λέξεις χωρίς να καταβάλουμε κάποια ιδιαίτερη προσπάθεια, καμιά φορά μας φαίνεται ότι τις μαθαίνουν ως δια μαγείας! Δεν είναι λίγες όμως οι περιπτώσεις που χρειάζονται τη βοήθειά μας στην εκμάθηση καινούριου λεξιλογίου.
Όταν διδάσκουμε καινούριες λέξεις είναι απαραίτητο να δίνουμε για αυτές κάποια γνωστική πληροφορία, π.χ.
Με βάση πάντα την ηλικία του παιδιού επιλέγουμε και τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα τα οποία θα δώσουμε στην καινούρια λέξη. Αν το παιδί είναι 2 ½ ετών δε θα αναφέρουμε πως το τυρί έχει αλμυρή γεύση αλλά πως φτιάχνεται από το γάλα. Αν το παιδί είναι 4 ετών μπορούμε να αναφερθούμε και στη γεύση.
Είναι σημαντικό επίσης να γνωστοποιούμε το γένος της καινούριας λέξης, χρησιμοποιώντας το άρθρο της. Το παιδί δε θα χρησιμοποιήσει τη λέξη με το άρθρο κατευθείαν, όμως θα έχει περάσει η πληροφορία στο αντιληπτικό του λεξιλόγιο.
Τα παιδιά συγκρατούν πολλές περισσότερες πληροφορίες απ’ ότι νομίζουμε και απ’ ότι εκφράζουν. Όσα περισσότερα γνωστικά γνωρίσματα δίνουμε για μία λέξη τόσο πιο εύκολα θα τη μάθουν και θα τη θυμούνται.
Μπορούμε επίσης να χρησιμοποιήσουμε τις κάρτες για να ελέγξουμε το λεξιλόγιο που έχουν μάθει τα παιδιά με ερωτήσεις, π.χ. " Με τι τρώμε τη σούπα;", " Τι πλένουμε με το σαπούνι;", " Τι βάζουμε στο ποτήρι;", κ.ο.κ.
Ωστόσο όσο εξειδικευμένο και αν είναι το υλικό που χρησιμοποιούμε, από μόνο του ποτέ δε θα είναι αρκετό! Ο ρόλος των γονιών/ μεγαλυτέρων στην ανάπτυξη του λεξιλογίου είναι σημαντικός, καθώς είναι εκείνοι που θα καθίσουν με το παιδί και θα του μεταδώσουν όλα εκείνα τα γλωσσικά στοιχεία που θέλουν να μάθει.
https://www.the-pandas.gr